A Google 2023. július 1-től megszünteti az Universal Analytics ingyenes változatát (Google Analytics 3), amelyet számos webáruház használ a látogatottság mérésére. Helyette érkezik a Google Analytics 4. Mi a teendőd a webáruházadban, és hogyan készül a Shoptet erre a változásra?
Több oka is van annak, hogy a Google egy új mérési modellt mutatott be. Az egyik legfontosabb a weboldalak és mobilalkalmazások (vagy más digitális platformok) mérésének egységesítése. Az Universal Analytics (GA3) modell kizárólag webes eseményeken alapult (mint például az Oldal megtekintése), aminek például a mobilalkalmazások esetében nem volt értelme.
Bár a GA4 az eltérő adatmodellnek köszönhetően másképp dolgozza fel a mért adatokat, nem kell attól tartanod, hogy e-kereskedőként elveszíted a már megszokott mérőszámokat.
A webáruházakat a Shoptetnél is előkészítjük a GA4 érkezésére. Azon felhasználók számára, akik megszokták, hogy a látogatottságról szóló adatokat a webáruházuk felületén (Statisztikák – Megtekintési arányok) olvassák, jelenleg egy olyan modul készül, amely a GA4 adatait a GA3 adatainak megjelenítésével megegyező módon jeleníti meg.
Megkérdeztük a Shoptet termékmenedzserét és egy adatelemzőt, aki a Shoptetnél tanácsadóként vesz részt a GA4 érkezése miatti módosítások végrehajtásában.
Az adatelemző válaszol:
Mire számíthatunk a Google Analytics 4-től, és melyek a legjelentősebb változások a GA3-hoz képest?
A Google Analytics 4 más adatmodellel rendelkezik, amely eseményeken alapul. A GA3-ban számos alapvető elem szerepelt – munkamenetek (sessions), oldalmegtekintések (page views) stb. Ezek a mérőszámok a GA4-ben is elérhetőek, de másképpen mérendők. A GA4 minden egyes látogatói interakcióhoz egy úgynevezett eseményt (event) küld, és ezekből az eseményekből számolja az összes metrikát. Vagyis például egy oldalmegtekintés a „page_view” esemény (event), egy tranzakció a „purchase” esemény (event) stb.
A GA4 másképp dolgozza fel a mért adatokat, de az e-kereskedők nem veszítik el a számukra megszokott mérőszámokat?
A GA4 még mindig olyan mérőszámokat közöl, mint a „users” (felhasználók), „sessions” (munkamenetek), „pageviews” (oldalmegtekintések), stb. A GA3-hoz hasonlóan ezek is kínálnak kampányértékelést az UTM-paraméterek szerint, vagy a látogató eszköztípusára és böngészőverziójára vonatkozó információkat. A GA4 implementációja a Shoptet webáruházaiban mindezeket az adatokat biztosítja.
A GA3 és a GA4 mérései nem kapcsolódnak egymáshoz, két különböző termékről van szó, és sajnos nem elég a GA3 adminisztrációs felületén a GA3 méréseket egyszerűen „átállítani” a GA4-re. Új GA4 fiókot kell létrehoznod, és a GA4 adatok a GA4 felületén a webáruházba való telepítés napjától kezdve lesznek elérhetők.
A Shoptet termékmenedzsere válaszol:
Júniusban a meglévő GA-k működése leáll. Mit jelent ez a Shopteten működő webáruházak számára, és mi fog történni?
Az ügyfelek számára ez azt jelenti, hogy többé nem töltődnek be új adatok az Universal Analytics felületre, és a mérésekhez és értékeléshez az új GA4 verziót kell használniuk. Az Universal Analyticsben továbbra is megtalálhatják a korábbi adatokat, de az új adatok már ide nem fognak átkerülni.
Mit kell most tenniük a webáruházaknak?
Számos webáruház már oldotta ezt a helyzetet, és létrehozott egy új GA4 fiókot, amelyet összekapcsolt az admin felületünkön. Ezek az ügyfelek most már megnyugodhatnak, és nincs miért aggódniuk.
Azoknak az ügyfeleknek, akik még nem tettek lépéseket ebben a tekintetben, javaslom a Google Analytics 4 beállítását és összekapcsolását a Shoptet admin felületén, amilyen hamar csak lehet, hogy legalább némi korábbi adat álljon rendelkezésükre.
Hogyan készül a Shoptet erre a változásra, és mit tesz az ügyfelekért?
Előre felkészültünk erre a változásra, és több mint egy évvel ezelőtt lehetővé tettük az adatok GA4-ben történő mérésének elindítását. Jelenleg további módosításokkal készülünk, amelyek megkönnyítik a felhasználók számára a GA4-gyel való munkát. Az egyik ilyen módosítás a bevezetőben említett GA4 összekapcsolása a Statisztikák modulunkkal, ahol a Google Analyticsből származó adatokat közvetlenül az ügyfél admin felületén jelenítjük meg – a weboldal látogatottságára, a látogatások forrásaira és egyéb, közvetlenül a GA-ból letöltött statisztikákra vonatkozóan.
Egyes felhasználók számára az új GA4 kevésbé áttekinthető, ezért megpróbáltuk az adatokat az admin felületen a felhasználóink által megszokott formában megjeleníteni.
Egy másik módosítás, amelyet tervezünk, a GA4-be küldött adatok bővítése. Lesznek olyan új események (event), amelyekkel a felhasználók még több adatot kapnak a további értékeléshez.
Milyen GA4 adatok lesznek láthatóak a Shoptet felületen?
A Statisztikákon belül a webáruház admin felületén a legtöbb kimutatás megőrzésre kerül, mint például a látogatási statisztikák, a mobileszközökkel kapcsolatos statisztikák vagy a látogatási források. A jövőben tervezzük, hogy kampánystatisztikákat vagy a vásárlási folyamat statisztikáit is hozzáadjuk.
Írjon megjegyzést