Napjainkban a használt cikkek piaca csak úgy szárnyal – több termékkategóriában és nemcsak a hagyományos offline üzletekben. A március 18-ai Újrahasznosítás Világnapja alkalmából a Shoptet felmérést végzett, hogy a magyar fogyasztóknak milyen a hozzáállása a használt termékekhez. A legújabb reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a magyarok igen nagy arányban nyitottak arra, hogy használt cikkeket vásároljanak, sőt sokuk már meg is valósított ilyen vásárlást. Az eredményekből számos érdekességet lehetett megtudni, melyeket a következőkben fejtünk ki!
Bármennyire is meglepő, az eredmények azt mutatják, hogy a fiatalok körében sem ördögtől való dolog a használt termékek megvásárlása. Az e-kereskedelem rohamos fejlődésével és terjedésével egyre jelentősebb mértékben nyitják meg a használt cikkek forgalmazói is a saját webshopjukat, ahol könnyen és egyszerűen tudják eladni a már nem használt portékákat.
Minél fiatalabb valaki, annál inkább nyitottabban áll a használt cikkekhez, a felmérésben szereplők 77%-a azt vallotta, hogy nem zárkóznak el tőle még az online világban sem, ahol a képek és a leírások a beszédesek egy-egy termék kapcsán. Közülük pl. a 16-19 évesek 84, a huszonévesek 83, a harmincasok 79, a negyvenesek 76, az ötvenes korosztálynak pedig a 65%-a nyitott arra, hogy használt termékeket vegyen. Ők jellemzően online is vásároltak már ilyeneket, sőt közülük minden ötödik rendelt már külföldről is pl. használt ruhát, elektronikai eszközt vagy akár bútort is. A kutatásból kiderül, hogy van egy markáns réteg, az online használt terméket vásárlók 35%-a, akik szerint az újrahasznosításhoz az is hozzátartozik, hogy nem vesz újat, ha ugyanazt tudja a használt is.
A világnap alkalmából kíváncsi volt a Shoptet, hogy mennyire környezettudatosak a magyarok, és mennyire fontos az újrahasznosítás, a termékek újrahasználata. Bár nagyobb arányban még mindig a spórolás vezeti a ranglétrát 93%-ban, viszont dobogós helyre fért a környezetvédelem a maga 32%-ával. A megkérdezettek ötödét, 22%-át izgatja, hogy mennyire trendi az adott cikk, az egyedi termék jutásához való élmény.
A Shoptet kíváncsi volt még arra, hogy mik azok a termékek/termékcsoportok, amelyeket másodkézből is megvesznek a magyar fogyasztók. A válaszok alapján leginkább divatcikkeket (47%), számítástechnikai eszközöket (43%), könyveket (39%) és szórakoztató elektronikai eszközöket (34%) keresünk a világhálón. Jelentősek az eltérések a nemek között. Az online használt termékeket vásárló nők jelentős része, 67%-a vett már divatcikket, 43%-a pedig könyvet. A férfiak körében pedig az elektronikai eszközök tarolnak: 53%-uk vett már pl. használt telefont, laptopot, tabletet, okosórát, fényképezőgépet vagy akár kamerát online, 43%-uk pedig TV-t, játékkonzolt, hangfalat vagy lejátszót stb.
A Shoptet rendszere tökéletes arra, hogy egyedi ízlésre szabható weboldalt hozzon létre bárki, és zavartalanul működjenek azok az alkalmazások (logisztikai, pénzügyi stb.), amelyre szükség van. Nemcsak a vadonatúj, innovatív termékek feltöltésére, eladására van lehetőség, hanem a használt cikkek egyik csatornájaként egyaránt használható a webáruház platformja.
*A kutatásról
A felmérés 1123 fő megkérdezésével készült 2023 márciusában, amely reprezentatív a magyarországi 16-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Shoptet megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.
Írjon megjegyzést