Egy vállalkozás működésének eredményességét nagy mértékben befolyásolhatják az adók és járulékok. Ezek összessége gyakorlatilag egyfajta hozzájárulás a társadalom szükségleteinek (azaz az állami kiadások) finanszírozásához. Az alábbiakban segítünk eligazodni az adózás útvesztőjében, és azt is megtudod, mit választ az induló webshoposok nagy része.
Magyarországon kb. 50 adó van érvényben, de ne aggódj, vállalkozásodat ennél lényegesen kevesebb érintheti. A teljesség igénye nélkül:
Ebben a bejegyzésben is csak a lényegesebbekről ejtünk szót, amelyek webáruházad működése szempontjából fontos lehet.
Alapesetben, jellemzően cégek adózásánál elmondható, hogy ha a bevételekből kivonjuk a költségeket, megkapjuk a vállalkozás adózás előtti eredményét. Ez alapján kell – mindenféle korrekció után – az adókat és járulékokat megfizetni.
Fizetni kell – az éves bevallás által kiszámított eredmények alapján – társasági adót (TAO), szociális hozzájárulási adót (SZOCHO), és szakképzési hozzájárulást. És ez még csak a kezdet, ahhoz, hogy a jövedelmed minden hónapban a bankszámládon landoljon ugyanúgy fizetni kell a jövedelmet terhelő adókat is, mint személyi jövedelemadó (SZJA), nyugdíjjárulék és munkavállalói hozzájárulás. Sőt, ha az év végén a nyereséges működésnek köszönhetően osztalék kifizetése is felmerül, az osztalékot ugyanúgy többféle adó terheli.
Ha a fentieket nem teljesen érted, az nem a te hibád. Az adók és járulékok kiszámítása és bevallása egy meglehetősen bonyolult feladat (ráadásul a szabályok is évről évre változhatnak), ezért senkinek sem javasolt, hogy maga végezze azt – hacsak nem könyvelő az illető. Sem a számítás, sem az adminisztráció nem egyszerű, így egy könyvelő alkalmazása elkerülhetetlen.
Kivéve azoknál az egyéni vállalkozóknál, akik az átalányadózást választják.
A KATA kiesett
Igazából sohasem volt a KATA szerinti adózás hosszú távon a legjobb adózási mód egy webáruház üzemeltetésénél. Az éves 12 millió (azaz átlagosan havi 1 millió) forintos bevételi plafon és a (kevés kivételtől eltekintve) jellemzően alacsonyabb árrés tartalom mellett nem sok jövedelme maradt a vállalkozásnak. A 2022-ben elfogadott törvénymódosítással a webshopoknál a KATA a legtöbb esetben kiesett a lehetőségek közül, és ráirányította a figyelmet arra az adózási lehetőségre (átalányadó), amely meglátásom szerint korábban is sokkal jobb adózási mód volt az egyéni vállalkozó e-kereskedők számára.
Az adózás bonyolult. Ezt anno a törvényalkotók is belátták, ezért létrehoztak egy sokkal egyszerűbb és érthetőbb adózási módot: az átalányadózást. A lényege: nem kell a költségekkel, kiadásokkal, és az eredmény kiszámolásával bajlódni. Az állam elfogadja, hogy a bevételeid egy fix része költség, így az árbevétel akkor is ezzel a fix százalékkal csökkenthető, az adó alapja akkor is ezzel a fix százalékkal csökkentett rész lesz, ha a tényleges kiadás valójában sokkal kevesebb. Persze a legfontosabb kérdés: mennyi is az a százalék?
Alapesetben 40% vonható le a bevételekből költségként, ami nem sok, igaz? De itt jön a csavar:
Ha a tevékenység kizárólag kiskereskedelmi tevékenység (és hát egy webáruháznál ez áll fenn), akkor a bevételek 90%-a (!) vonható le, és csak a fennmaradó 10% után kell – jövedelemként – adózni. Jól hangzik, ugye?
Miért jobb ez, mint a KATA volt? Mert a bevételi határ egy hónapra jutó része nem 1 millió (2023-tól 1,5 millió) forint, hanem az aktuálisan érvényes minimálbér 50-szerese, ami 2023-ban 11,2 millió! Ez kb. 7-szer magasabb összeghatár a KATA-nál.
Ráadásul jelenleg azok az egyéni vállalkozók, akik főállású bejelentett munkaviszony mellett vállalkoznak már nem választhatnák KATA-t, csak a tételes adózást – aminek a bonyolultságát fentebb már olvashattad.
Az egyszerűsége mellett előnye még, hogy mellékállású vállalkozóként is választható, és az átalányadózó cégek felé is számlázhat.
Hátránya, hogy ha főállásban vagy egyéni vállalkozó, akkor előírt minimum fizetési kötelezettséged van: egy minimálisan (a minimálbér alapján) meghatározott adót és járulékot akkor is fizetned kell, ha nincs bevételed, vagy ha az alacsonyabb, mint a minimálbér tízszerese. Ez a havi fizetendő összeg kb. 70-80 ezer forint, ami bár több, mint a havi KATA adó volt, de cserébe a nyugdíj számításánál sokkal magasabb nyugdíjalapot teremt (amit a KATA-soknál csak a 75 ezer forintos befizetés eredményezne, és akkor már a havi adóteher ki is egyenlítődött).
Nem véletlen, hogy a webáruházat kezdőként indító egyéni vállalkozók túlnyomórészt az átalányadózást választják.
A HIPA (helyi iparűzési adó) egy önkormányzati adó, aminek alapja webáruház esetén az elismert költségekkel (pl. az áruk beszerzési értékével) csökkentett árbevétel, maximális mértéke pedig az adóalap 2%-a – de ez településenként eltérhet.
Bizonyos esetekben itt is lehetőség van egyszerűsíteni mind a számítást, mind a bevallást. És a befizetendő adó is kevesebb, ha néhány feltétel fennáll. Ilyen pl. az átalányadózás, ami esetében egy éves fix összeg befizetésével letudható ez az adónem.
Az általános forgalmi adó az állami bevételek legjelentősebb forrása. Forgalmi adó, azaz nem a vállalkozás teljesítményét, és nem is a jövedelmet, hanem az emberek fogyasztását (a vásárlásokat) terheli. Nagyságát jól mutatja, hogy míg 2020-ban a személyi jövedelemadó 2500 milliárd bevételt hozott az állami költségvetésnek, addig az áfából 4700 milliárd folyt be az államkasszába.
Az áfa a köznyelvben a nettó és bruttó árak különbözeteként jelenik meg: amennyivel több a bruttó ár, az jelenti az állam áfából származó adóbevételét.
Egy vállalkozásnak két választása van: vagy van áfafizetési és bevallási kötelezettsége (azaz áfa körös), vagy nincs (azaz alanyi adómentes).
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy áfakörös vállalkozásnak figyelnie kell a különféle termékek különböző áfakulcsára (ez Magyarországon általában 27%, de pl. a könyvek esetében csak 5%), áfával kapcsolatos adminisztrációt kell vezetnie, és az áfa bevételével rendszeresen el is kell számolnia. Ezekből következően könyvelőt kell alkalmaznia.
Az alanyi adómentes vállalkozás ezzel szemben mentesül az áfa nyilvántartása és elszámolása alól, ami pl. egy webáruház életét jelentősen leegyszerűsíti. Ezért is választják az induló e-kereskedelmi vállalkozások az alanyi adómentességet (AAM), de fontos, hogy ezt csak egy bizonyos bevételi határig (ez 2023-ban 12 millió forint) lehet alkalmazni. Ha egy évben (arányosan) az árbevétel átlépi a 12 milliót, a vállalkozás nem csak bekerül az áfakörbe, de a következő évben már nem is választhatja az alanyi adómentességet. De ezt ne éld meg hátrányként, mert ez azt jelenti, hogy webshopod forgalma nő.
Fontos, hogy az alanyi adómentességet a vállalkozásod által kibocsátott számlákon is fel kell tüntetni. A Shoptet webshop rendszer beépített és ingyenes Online Számla szolgáltatása a hazai jogszabályoknak minden szempontból megfelelő számlázó alkalmazás, így természetesen az alanyi adómentes számlázást is be tudod benne állítani. Így a kiküldött vásárlói számla nemcsak egyszerű és díjmentes, hanem még szabályszerű is.
Eltérő szabályok vonatkozhatnak a határon átnyúló kereskedelmi tevékenységre, így ha webáruházad külföldre is teljesít megrendeléseket, vagy a termékeidet külföldről szerzed be, mindenképpen egyeztess egy könyvelővel vagy adószakértővel.
Az áfával kapcsolatos legfontosabb jogszabály a 2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról.
Tudtad, hogy a Shoptet több mint 30 ezer webáruháza közül nagyon sok értékesít külföldre is? Így a webáruház rendszere minden szempontból fel van készítve a külföldi értékesítésre.
Ez egy (jelenleg) fix, 5000 forintos kötelező hozzájárulás évente – a vállalkozás formájától és az adózás módjától függetlenül. Számolj vele minden évben. Ha ez bővebben érdekel: 1999. évi CXXI. törvény a gazdasági kamarákról.
Minden vállalkozó célja, hogy minél több bevételt érjen el, és minél több maradjon a zsebében. Márpedig ha egy webáruház jövedelmezőségét nézzük nagyon sok múlik az adózáson. Nem mindegy, hogy egy induló vállalkozás milyen vállalkozási formában indul el és hogyan adózik. A kezdők jellemzően egyéni vállalkozóként indulnak el, és az átalány adózást, alanyi adómentességet választják. Ez a kombináció lehet a legalkalmasabb arra, hogy a vállalkozói ötletet igazolják, és hogy az e-kereskedelmet megtanulják, tapasztalatot szerezzenek benne. A Shoptet pedig tökéletes partner ehhez, hiszen hosszú próbaidőszakkal, és örökéletre ingyenes, de tetszőlegesen bővíthető profi webáruház alaprendszerrel áll az induló e-kereskedők rendelkezésére.
Ha pedig az üzlet beindul, át lehet alakítani a vállalkozást, át lehet lépni más adózási módra. De ami nem kérdés: az adózás egy meglehetősen összetett területe a gazdaságnak, ezért mindenképpen javasolt és ajánlott egy szakembert (könyvelőt) bevonni – legalább az elején.
*Fontos, hogy jelen írás nem egy számviteli, hanem az e-kereskedelemben jártas szakember tollából származik, így az adózással kapcsolatosan a cikk inkább egyfajta iránymutatás ahhoz, hogy a könyvelővel mit érdemes átbeszélni. A Shoptet a cikknek csak helyet biztosít, de annak tartalmával kapcsolatban semmilyen felelősséget nem vállal.
Írjon megjegyzést