Az Általános Szerződési Feltételek az online értékesítés egyik legfontosabb dokumentuma. Mi a szerepe, célja? Miért fontos a jól megfogalmazott ÁSZF? És hogyan lehet egy induló webáruháznak saját ÁSZF-je – akár ingyen?
Az e-kereskedelem a kereskedelem egy speciális formája. Legfontosabb jellemzője, hogy az eladó és a vevő az értékesítés pillanatában nincs ugyanazon helyen. De mivel a megrendelés teljesítése egy jogi ügylet, ezért fontos, hogy ezen ügylet részleteit a vevő és az eladó szerződésben rögzítsék. Ingatlan, autó adás-vételekor nem kérdés, hogy szerződést kötnek a felek. De miért kell szerződés a webáruház működésénél egy párezer forintos termék megvásárlásakor, ha egy boltban nincs erre szükség?
Egy fizikai üzletben kicsi a kockázat: a vásárló bemegy, a polcon kiírt ár és a terméken található leírás valamint az üzletben kihelyezett információk alapján kiválasztja majd a pénztárnál kifizeti a terméket – azaz elfogadja a bolt eladási ajánlatát.
Azonban az e-kereskedelemben csak egy weboldal van, ahol elég nagy a kockázat. Nincs eladó, nincs arc a “pult” mögött. Ráadásul a szerepek is megfordulnak. A webáruház, akár egy katalógus megjeleníti a termékeket, amelyekre a vásárlók – megrendelés formájában – vételi ajánlatot tesznek. A webshop ezt a vételi ajánlatot fogadja el, amikor visszaigazolja a rendelést.
A vásárlók az oldalon található információk alapján teszik meg vételi ajánlatukat, többek közt:
alapján.
Ezeket foglalja össze egységes keretbe az Általános Szerződési Feltételek.
A Polgári Törvénykönyv értelmezésében:
“Általános Szerződési Feltételnek minősül az a szerződési feltétel, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg.”
Az ÁSZF az eladó és a vevő kötelezettségeit és jogait tartalmazza. Mindazon információkat, amelyek alapján az adás-vétel létrejöhet.
A Polgári Törvénykönyv szerint az ÁSZF olyan szerződési feltétel, amely egyoldalúan (a webáruház által) jött létre. Tehát a vásárlónak nincs lehetősége azon módosítani. Ezért a jogalkotók a vevők védelme érdekében olyan kötelező tartalmi elemeket határoztak meg, mint pl.:
Látszólag a jogszabályok kizárólag a vásárlók érdekeit védik, de valójában a jól megírt ÁSZF ugyanúgy védi a webáruházat, mint a vevőket. Ugyanis a webshop üzemeltetője beleírhat bármit, amit a jogszabályok nem tiltanak. És javasolt is kihasználni ezt a lehetőséget, hogy a vásárlók ne élhessenek vissza a jogszabályok által biztosított jogaikkal.
ÁSZF-et írni nem könnyű! Tucatnyi jogszabályt kell figyelembe venni, ismerni kell a kötelező és a tiltott elemeket, azaz mit kell kötelezően beleírni, és mit nem tartalmazhat a szerződés. Ezért nem javasolt, hogy azt a webáruház saját maga írja meg akkor sem, ha a megírásához más webshop ÁSZF szövegét veszi alapul. Ez ugyanis amellett, hogy jogszerűtlen még kockázatos is: semmi nem garantálja, hogy a másolt webshop tevékenysége teljesen megegyezik a másolóval. Ráadásul az sem biztos, hogy a másolt szerződés maradéktalanul megfelel a jogszabályoknak.
Fontos, hogy az ÁSZF aktuális szövegét a vásárlónak a megrendelés leadása előtt meg kell ismernie, és el kell fogadnia (erre szolgál az elfogadást jelentő pipa a checkout folyamat végén), valamint a megrendelés visszaigazolásakor el kell küldeni “tartós adathordozón”, azaz pl. e-mail-en is (ezzel tudja bizonyítani a vevő, hogy a megrendelés pillanatában mi volt az aktuálisan érvényben lévő ÁSZF szövege – ugyanis annak időnkénti változtatását a jogszabály nem tiltja).
TIPP: A Shoptet rendszere maradéktalanul megfelel minden jogszabályi elvárásnak, amelyet a rendelés véglegesítése során a vásárlók tájékoztatása érdekében előírtak. Így ha Shoptet webshopod van, megnyugodhatsz.
Az Általános Szerződési Feltételeket meg lehet íratni egy jogásszal. Fontos, hogy az e-kereskedelemben jártas ügyvédet bízz meg, aki ismeri a keretszabályokat, képben van a változásokkal, és az aktuálisan érvényben lévő rendelkezésekkel. Az ÁSZF megírásának díja jellemzően hatszámjegyű összeg, és nem tartalmazza a későbbi módosítások díját. Így ez a legdrágább megoldás, cserébe viszont egy testreszabott, a webáruházad tevékenységére szabott szerződést kapsz.
Az ÁSZF sablonokat biztosító szolgáltatók, mint a Fogyasztóbarát vagy a Virtual-Jog olyan alkalmazással segítik a webáruház tulajdonosokat, amely a webshop adatainak és a tevékenységgel kapcsolatos információk megadásával egy kész ÁSZF szöveget generál le, és helyez el automatikusan a weboldalon. Az éves előfizetési díjért igénybe vehető szolgáltatás előnye, hogy viszonylag olcsó, és a szöveget a mindenkor érvényes jogszabályokhoz igazítják, így a weboldalon mindig az aktuális elvárásoknak megfelelő ÁSZF jelenik meg. Hátránya, hogy a webáruház átlagostól eltérő szolgáltatásait nem mindig tudja figyelembe venni, így ha nagyon egyedi vagy speciális a tevékenységed, mndenképpen egyeztess a szolgáltatóval.
Kezdő webáruházaknak nagy segítség lehet a Shoptet ingyenes ÁSZF sablonja.
Ez egy előre megírt, az aktuális jogszabályoknak teljesen megfelelő dokumentum, amelynél csak be kell helyettesíteni a hiányzó információkat a megfelelő helyre, és az így elkészült szöveget át kell másolni az admin felületen az ÁSZF helyére. Ez a lehetőség minden Shoptet előfizetőnek a rendelkezésére áll akkor is, ha az ingyenes díjcsomagot használja.
A jól megírt ÁSZF nemcsak a büntetésektől véd meg, hanem a vásárlói reklamációk megelőzésében vagy kezelésében is nagy segítséget nyújt. Ezért érdemes a kellő időt rászánni.
Írjon megjegyzést