Amikor egy vásárló megrendelést ad le egy webáruházban, vállalja, hogy megrendelésének ellenértékét ki is fizeti. Milyen fizetési módok léteznek az e-kereskedelemben, és melyiknek mik az előnyei, hátrányai? Erre keressük a választ ebben a cikkben.
Sok esetben még a vásárlás elején, de legkésőbb a rendelés lezárását megelőzően a webáruház látogatói két információt biztosan meg fognak nézni a weboldalon: milyen módon vehetik át a kiválasztott termékeket, és hogyan tudják kifizetni azokat. Nem mindegy, hogy egy webáruház milyen lehetőségeket, szállítási és fizetési módokat biztosít, mert ha a vevő nem talál számára megfelelő megoldást, könnyen kosárelhagyás lehet a vége. A szállítási módokról egy másik bejegyzésben foglalkoztunk, most nézzük a fizetési lehetőségeket.
Ha az internetes vásárlások lehetséges fizetési lehetőségeit nézzük, megkülönböztethetünk online és offline fizetési módokat attól függően, hogy a vásárló hol, hogyan fizeti ki rendelését. Online fizetéskor rendszerint a rendelés lezárását követően a weboldalon egyenlíti ki a számlát, offline fizetés esetén a csomag átvételekor fizet – készpénzzel vagy bankkártyával.
Ha a fizetés típusát nézzük, elektronikus és hagyományos fizetési megoldásokról beszélhetünk. Az elektronikus fizetés során valamilyen digitális eszközt (bankkártyát, mobiltelefont, okosórát) használ a vásárló, amelyekkel kényelmes és egyszerű a fizetés szemben a hagyományos, készpénzes fizetéssel. A bizalom egyre nagyobb, egy friss kutatás szerint az online rendelések 63%-a már elektronikus fizetéssel kerül kiegyenlítésre. (Forrás: https://ekerkutatas.hu/tavaszi-eredmenyek-digitalis-kereskedelmi-korkep/)
Kezdjük a legnépszerűbb fizetési móddal!
Bár nálunk fejlettebb e-kereskedelmi piacokon az utánvétes fizetésre már nemigen van lehetőség, a magyar vásárlók még mindig a csomag átvételekor szeretnek leginkább fizetni. A webáruház szempontjából ennek az az előnye, hogy az utánvétes fizetés (főleg, ha az összeg bankkártyával is kifizethető) szinte mindenkinek megfelelő. Hátránya, hogy a vásárlók részéről kisebb elköteleződést jelent a csomag átvételére, ezért számolni kell az át nem vett csomagokkal járó plusz költségekkel.
Az utánvétes fizetés biztosításáért díjat számítanak fel a kézbesítő cégek, melynek mértéke az utánvét összegétől függ, jellemzően annak kb. 1%-a (plusz ha az utánvétet bankkártyával fizetik ki, további díj merülhet fel).
Ez a második leggyakoribb fizetési mód. Ilyenkor a vásárló a rendelés lezárásának végén a bankkártya adatainak megadásával előre kifizeti a kiválasztott termékeket. Ha egy webáruház biztosítani akarja ennek lehetőségét a vásárlók felé, akkor szerződnie kell egy erre szakosodott pénzügyi szolgáltatóval (pl. PayPal, Simple, Barion, PayLike, stb.), aki biztosítja számára a bankkártya elfogadásához szükséges technikai feltételeket. A Shoptet rendszert használóknak azonban a legegyszerűbb, ha a cseh cég saját pénzügyi fizetési szolgáltatását, a Shoptet Pay-t választják. Nem kell még egy szolgáltatóval szerződni, és a bankkártya elfogadása is néhány napon belül már használható. Ezzel kapcsolatban itt találsz részletes információkat.
A weboldalon a bankkártyás előre fizetés előnye, hogy szinte a nullára csökkenti az át nem vett csomagok számát, a költsége pedig nem megterhelő, hiszen szinte megegyezik az utánvétes fizetések kezelési díjával. A Shoptet Pay esetében a kedvező tranzakciós díjakon kívül például nincs bekötési díj sem
A bankkártyás fizetési módnak a webáruház szempontjából inkább előnye van, mint hátránya, azonban néhány szolgáltató esetében a szerződéskötés bonyolult, a szolgáltatás aktiválása akár hetekbe is telhet, és előfordulhat, hogy egy egyszeri bekötési díjjal is számolni kell. De a bankkártyás fizetési lehetőség biztosítása nem csak növelheti a webáruházad megítélését, de a rendelések ellenértékéhez is hamarabb hozzájuthatsz.
Nagyon ritka, de előfordulhat, hogy egy vásárló átutalással fizetné ki megrendelését. Ennek előnye, hogy a webáruház részéről teljesen díjmentes, az utalást elindítójának számít fel a bankja tranzakciós díjat. Hátránya, hogy az összeg beérkezését jellemzően manuálisan kell ellenőrizni. Azonban itt is várható előrelépés, eljön az idő, amikor a webshop rendszerek automatikusan tudomást szereznek az összeg beérkezéséről. És ha ez megvalósul, akár a banki átutalások népszerűsége is növekedhet azok körében, akik még mindig nem tartják biztonságosnak a bankkártya adatok megadását.
A banki átutalás abban az esetben lehet szükséges, ha webáruházad jellemzően (vagy kizárólag) vállalkozásoknak B2B értékesítést végez. Ez esetben lehetőséget kell adnod az átutalásos fizetésre.
A digitális pénztárcák nem mostanában jelentek meg, és nem is az e-kereskedelemnek köszönhető létezésük. Már a kilencvenes években léteztek úgynevezett feltölthető bankkártyák, amelyekkel a feltöltött összeg keretéig lehetett fizetni az – akkor még offline – üzletekben. Ausztriában és Németországban például a gyerekek zsebpénzét utalták ilyen bankkártyákra. Használatuk kényelmes volt, ugyanakkor ezek a kártyák nem voltak biztonságosak, hiszen ha elhagyták vagy ellopták, az új “tulajdonos” is ugyanúgy tudott fizetni velük.
Magyarországon pár éve zárt rendezvényeken vezettek be ilyen előre feltölthető digitális pénztárcákat (pl. Sziget Fesztivál, Budapest Park).
Az elektronikus és online fizetés fejlődésével a digitális pénztárcák szolgáltatásai is fejlődtek: hozzáköthetők betéti- és hitelkártyák, hűségkártyák, de akár befektetéseket is kezelhetnek a felhasználók segítségükkel.
Több online pénzügyi szolgáltató is kínál ilyen megoldást (pl. Barion, Revolut, vagy Simple), de az iPhone tulajdonosok körében az Apple Pay, az Androidot használóknál pedig a Google Wallet alkalmazása is népszerű. A Shoptet Pay fizetési megoldásához mindkettő beköthető, így nem kell lemondanod az ezeket használó vásárlókról.
A webáruház szempontjából nincs jelentősebb különbség a bankkártyás fizetés és a digitális pénztárcával történő fizetés között.
Az egyik legújabb fizetési megoldás a “Vásárolj most, fizess később” (Buy now, pay later – BNPL) fizetési mód, amely a gyakorlatban halasztott fizetést jelent. A megrendelést nem előre, nem is az átvételkor, hanem csak azt követően, napokkal vagy akár hetekkel később kell csak kifizetni. Az egyfajta hitelként funkcionáló megoldás néhány éve jelent meg a nemzetközi e-kereskedelemben, de kérdés, hogy itthon mennyire tud elterjedni. Jelentős kockázatot jelent, hogy a vásárló “hitelképességének” vizsgálata korlátozott, az esetleges nem fizetések kezelése pedig időigényes és költséges feladat (nem beszélve a sikerességéről). Márpedig elterjedése csak akkor várható, ha a halasztott vagy részletfizetés lehetősége gyorsan elérhető. Persze ezzel együtt is megmarad a kérdés: mennyire lehet életképes ez a fizetési mód egy 10-20 ezer forintos kosárértéknél.
Ismert a történet, amikor egy Amerikában élő magyar, Laszlo Hanyecz két nagy pizzáért 10 000 bitcoint fizetett – ez mostani árfolyamon sok milliárd forint. (Forrás: https://index.hu/techtud/2021/05/24/bitcoin-pizza-day-11eve-szazmillirdot-er-tizezer-bitcoin-laszlo-hanyecz-satoshi-nakamoto/)
Bár van néhány e-kereskedelmi úttörő, akinél lehet valamely kriptovalutában fizetni, de a fizetési mód elterjedését akadályozza a már említett árfolyam ingadozás, valamint hogy többezer fajta kriptovaluta létezik. Szintén gátolja a terjedést a kriptovaluta megítélése (néhány ország nemzeti bankja egyenesen kockázatos üzletnek állítja be), valamint annak még hiányos szabályozása is – így nem valószínű, hogy ez a fizetési mód a következő években elterjedne.
Az online kereskedelem fejlődésével a fizetési lehetőségek is jelentősen fejlődtek. Egyre többen jelentek és jelennek meg olyan szolgáltatással, amelyek segítségével a vásárlók gyorsabban és egyszerűbben tudják kifizetni megrendeléseik ellenértékét.
Az egyik ilyen úttörő a PayPal volt, amely az eBay felületén tette egyszerűvé és biztonságossá a fizetést.
Bár részesedése évről évre csökken, Magyarországon még mindig az utánvétes fizetés a legnépszerűbb, ugyanakkor az utánvét összegét már egyre inkább bankkártyával fizetik ki a vásárlók. Emellett a webáruházak tapasztalata az, hogy az át nem vett csomagok aránya az előre kifizetett megrendelések esetén majdnem nulla, szemben az utánvétes fizetéssel kért rendeléseknél tapasztalható akár 5-10%-os sikertelen kézbesítési aránnyal. Ez a két statisztikai információ nagy dilemma elé állítja az e-kereskedőket: tegyék-e elérhetővé az utánvétes fizetéseket, de ezzel jó eséllyel lesznek át nem vett csomagjai, vagy kizárólag bankártyával lehessen fizetni a weboldalon – ez esetben viszont lehet, hogy kevesebben fognak vásárolni. A kérdés eldöntéséhez érdemes megvizsgálni a célcsoportot, a termékkategóriát és a piaci környezetet.
A rövid válasz: mindegyiket. Legalább is érdemes mindegyiket kipróbálni, aztán elemezni az eredményeket, figyelni a vásárlók viselkedését, választását. A fizetési mód kezelése, költségei alapján már át lehet gondolni, hogy szükséges-e mindegyiket webáruházad célcsoportjának biztosítani. Ami fontos, hogy a vásárlók az utánvét összegét is ki tudják fizetni bankkártyával – ez már mindegyik kézbesítő cégnél biztosított.
Amit mindenképpen ajánlott biztosítani:
Aminek hiánya nem fog kevesebb megrendelést eredményezni:
Az utánvét népszerűsége bár folyamatosan csökken, de még mindig vezeti a listát. Ezért ha az át nem vett csomagok száma alacsony, nem tanácsos kihagyni a fizetési módok közül.
A bankkártyás fizetést mindenképpen jó, ha elérhetővé teszed, hiszen csak előnye van. A költsége minimális, és könnyen és egyszerűen megoldható a legtöbb webshop rendszernél (a Shoptet saját fizetési megoldása, a Shoptet Pay például néhány kattintással aktiválható).
A digitális pénztárcák elfogadása plusz pont lehet, de hiányával jelenleg még nem fogod elveszíteni a vásárlót. A Shoptet Pay például automatikusan lehetőséget biztosít az Apple Pay és Google Pay használatára a vásárlóknak.
A BNPL egy érdekes újdonság, mindenképpen érdemes figyelemmel kísérni a népszerűségét, és a megfelelő időben lépni.
A banki átutalás és a kriptovaluta azonban olyan fizetési módok, amelyek bátran elhagyhatók, nem lesznek hatással webáruházad eredményeire.
Írjon megjegyzést