A webshopindítás és üzemeltetés költségei

Minden kezdő e-kereskedő szeretné tudni, hogy webáruháza elindítása és fenntartása milyen költségekkel fog járni. A kiadások egy része fix, másik része változó költség lesz annak függvényében, hogy a vállalkozás működtetéséhez vagy a rendelések teljesítéséhez köthetően merülnek fel. Bejegyzésünkben összegyűjtöttük mindazokat a költségeket, amelyekkel számolnod kell, ha webáruház indításába vágod a fejszédet. Azaz megtudhatod: mennyibe kerül egy webshop.

A webshopindítás és üzemeltetés költségei cover

Egy vállalkozás működtetése során bevételek és kiadások keletkeznek. A gazdaságos működés érdekében fontos, hogy a bevétel mindig több legyen, mint a kiadás. Mivel a bevételt a termékértékesítés biztosítja, ezért az árstratégia (az árkialakítás, vagy árazás) során tudni kell, mi az a költségösszeg, amit a bevételnek meg kell haladnia. Ebben segíthet alábbi írásunk.

E-kereskedelmi vállalkozásod tevékenységével összefüggésben az alábbi költségekkel kell számolni.

Induló költségek

A vállalkozás alapításához kapcsolódóan biztosan lesznek kiadások, bár az egyéni vállalkozás elindításának nincsenek költségei. A kereskedelmi tevékenység bejelentése a cikk írásakor illetékmentes, de a kötelező kamarai regisztrációnak már van egy éves díja (jelenleg 5000 forint).

Ha a webáruház elindításával kapcsolatban konzultálsz egy könyvelővel vagy ügyvéddel, akkor annak költségével is számolni kell.

Webáruházad domain nevének regisztrációja 2-3 ezer forint. Munkád során egy mobiltelefonra, számítógépre és internetes hozzáférésre biztosan szükséged lesz, ha ezek valamelyikével nem rendelkezel, vagy a mostani eszközöd nem alkalmas arra, hogy webáruházadat működtesd, akkor az eszközbeszerzés költségét is tervezd be.

Ha nem bérelhető webshop rendszerre esett a választásod, hanem saját fejlesztésben vagy nyílt forráskódú rendszerben gondolkodsz, akkor a weboldal elkészítése is pénzbe fog kerülni. Hogy mennyibe? Ez attól függ, hogy mit csinálsz meg magad, és mihez veszel igénybe külső segítséget. Ha valaki ért hozzá, webáruházát maga is el tudja készíteni, ha viszont ez a tudása hiányzik, a webáruházat több százezer forintért fogják neki elkészíteni akkor is, ha ahhoz valamilyen kész alaprendszert fognak felhasználni.

Tipp: vállalkozásod lelke egy számítógép (asztali vagy laptop) lesz. Ennek tudása hatással lesz a mindennapi munkavégzésre, ezért elsősorban gyors processzorra és sok memóriára lesz szükség.

Induló költségek számítása

Fenntartás, működtetés költségei

Webáruházad elindítását követően az alábbi fix és változó költségekkel kell tervezned.

Fix költségek

A domain név használatáért éves regisztrációs díjat kell fizetni, amely .hu-s nevek esetén évente 2-3 ezer forintos kiadást jelent. Ha webáruházad saját szerveren működik, a tárhely szolgáltató felé is fizetned kell évente kb. 20-50 ezer forintot (a tárhely méretétől függően). Ha viszont bérelhető webshop rendszert használsz, annak előfizetési díja havi 10-30 ezer forintos kiadást jelent – ha egy összegben kifizeted az egész éves díjat, akkor 10-20%-ot megtakaríthatsz.

Ha a rendelések teljesítését magad akarod megoldani (rendelésfeldolgozás, csomagolás), akkor az ehhez szükséges infrastruktúra (csomagolóasztal, címke- és sima nyomtató, eszközök, stb.) beszerzése is egyszeri induló költséget jelent. Az összeg a néhány ezer forinttól a sok százezer forintig terjedhet.

Az online számlázóknak általában évente kb. 20 ezer forintos költsége van, de a Shoptet előfizetőinek a szolgáltató saját számlázója díjmentesen használható.

Az internet és a mobiltelefon előfizetési díja csomag- és szolgáltatófüggő, havi szinten 10-20 ezer forint körül alakul.

A vállalkozás működtetése során szükséged lesz egy jó könyvelőre. Havi díja 20 ezer forinttól felfelé bármennyi lehet. Díja függ többek közt a vállalkozás adóadminisztrációs feladataitól, az adózási módtól és a rendelések (kibocsátott számlák) számától. Meg kell jegyezni, hogy itt nem érdemes csak az árat nézni, fontosabb hogy jó legyen a könyvelő, mint hogy olcsó.

A korábban már említett kötelező kamarai regisztráció 5000 forintos éves díja is rendszeresen fizetendő.

Változó költségek

Ezeket hívhatnánk “attól függ” költségeknek, mert  mértékük, a fizetendő összeg valamilyen tényezőtől függ. Ez a valami lehet a megrendelések száma, a raktárkészlet mennyisége, vagy a döntésed. Nézzük részletesen.

Annak érdekében, hogy az oldaladra látogatók érkezzenek szükséges valamilyen vevőszerző stratégia. Az ehhez szükséges eszközök némelyike ingyenes (pl. SEO), de sok marketing eszköz pénzbe kerül. Hogy mennyibe? Ez attól függ, hogy terveid, stratégiád alapján mennyit szánsz rá. Ismerni webáruházakat, akik napi néhány ezer forintot költenek csak marketingre (azt is csak időszakosan), de nem ritka a havi több százezer forintos marketingköltés sem.

Az oldalra érkező látogatók megrendeléseit ki kell szolgálnod. Ha ehhez saját raktárkészletet biztosítasz, annak finanszírozása is befektetést igényel, és a tárolás, raktározás is pénzbe kerül. Mértéke a készlet mennyiségétől és a bérelt raktárterület méretétől függ. Ehhez jön a rendelések teljesítésének költsége (alkalmazott, csomagolóanyag, futár díjak). Az alkalmazott munkabére megállapodástól függő, de tudd, hogy vállalkozásodnak a neki kifizetett nettó munkabér közel kétszeresébe fog kerülni. Tehát pl. ha ő 200 ezer forintot kap kézhez, akkor a vállalkozás ezzel kapcsolatban összesen 340 ezer forintot fog kifizetni (a különbözet megy az államhoz).

Ha közvetlenül valamelyik kézbesítő céggel állapodsz meg, akkor a feléd felszámított szállítási díj mértéke a csomagszámtól és a csomagok jellemző átlagos súlyától függ. Induláskor, kevés csomagszámnál legalább 2-3000 forinttal számolj csomagonként.

Ha a logisztikát kiszervezed valamelyik fulfillment szolgáltatónak, a raktározás, rendelésfeldolgozás és -teljesítés, valamint a szállítási költségeket ez a logisztikai szolgáltató fogja neked kiszámlázni. Bár azt gondolhatod, hogy ez így összességében drágább lesz, de érdemes árajánlatot kérni, mert az esetek nagy részében olcsóbban jön ki. Ennek elsődleges oka, hogy az olyan fix költségek, mint a raktárbérlés, az alkalmazott vagy a csomagoláshoz szükséges infrastruktúra költségei be vannak építve a fulfillment szolgáltatás változó (csomagszámtól függő) díjazásába. 

Ha a weboldalon a vásárlók bankkártyával is tudnak fizetni, annak a pénzügyi szolgáltató által meghatározott díjával is számolj (ez a bankkártyás fizetés összegének 1-2 %-a).

A végére maradtak az adók és járulékok. Ezeknél nehéz előre megmondani, hogy milyen kiadásokra kell felkészülni, mert mértéküket számtalan dolog befolyásolhatja. Ha másért nem, ezért mindenképpen egyeztetni szükséges egy könyvelővel, aki az adó- és járulék bevallásokban a segítségedre lehet, a korábban említett díjazásért.

Adók és illetékek számítása

A fentiekben egy átlagos webáruház várható költségeit foglaltuk össze, de a számításnál sok az ismeretlen tényező. Ezért érdemes egy részletesebb üzleti tervet készíteni az indulás előtt, amelyben a webshop sajátosságai alapján sokkal pontosabb adatokkal lehet számolni. Az indulást követően pedig folyamatosan ellenőrizni kell a tervezett költségeket, hogy ha a tényadatok eltérnek a tervezettől, még időben lehessen korrigálni az árstratégián.

Összefoglalva

Vállalkozás indulásának várható költségei:

Webshop működtetésének várható költségei:

Ha valaki hobbi szinten szeretné elindítani webáruházát, munka mellett, néhány tízezer forintból el tud indulni. Persze minél több pénz áll a rendelkezésre, annál több vásárló lesz, és annál gyorsabban jönnek az első megrendelések.

Havi szinten pedig a termékek értékesítéséből származó bevétel fedezheti a kiadásokat, de erre a szintre legtöbben csak idővel jutnak el, ezért érdemes a kiadásokra néhány százezer forintos kezdőtőkével készülni.

A webáruház indításáról további hasznos információt találsz ezen az oldalon.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket