Webáruházad bevételének növelése többféleképpen is elérhető. Az egyik lehetséges megoldás, ha külföldre terjeszkedsz. Egy ilyen expanzióval megtöbbszörözhető a rendelések száma és a forgalom. De vannak kockázatai is: az új piac eddig nem látott kihívásokkal szembesíthet. Az sem biztos, hogy ami itthon működik, az külföldön is ugyanúgy fog működni. Megjelenni egy új piacon sokszor olyan, mintha egy új webáruházat indítanál el.
Ha terjeszkedni szeretnél webáruházaddal külföldre, számos fontos területre kell odafigyelni, hogy sikeres legyen a nemzetközi expanzió. Íme néhány kulcsfontosságú szempont:
1.Piackutatás, konkurenciaelemzés: Első lépésként alaposan kutasd fel a célnyelvet beszélő országokat és piacokat. Mérlegeld a különböző piacok méretét, növekedési lehetőségeit, a versenyt és az ottani fogyasztói preferenciákat. Van-e helyed azon a piacon? Mivel fogsz tudni jobbat, többet adni, mint a helyi versenytársak? Kell-e módosítani a hazai identitásodon? Figyeld meg, hogy a várható versenytársak milyen stratégiákat alkalmaznak!
2. Nyelvi és kulturális alkalmazkodás: A célnyelvet beszélő piacokra való kiterjesztés során fontos, hogy a weboldaladat és a kommunikációdat az adott nyelven és kultúrának megfelelően alakítsd ki. A nyelvi fordítás és a kulturális érzékenység növelheti a vásárlók bizalmát és elégedettségét. Ismerd meg a célpiac kultúráját! Találd meg a hazaitól eltérő kulturális különbségeket – ha vannak olyanok -, és felelj meg az ottani elvárásoknak!
3. Áruszállítás és logisztika: A rendeléseket a határon túlra kell teljesíteni – ez a nagyobb költsége miatt hátrány lehet az ottani kereskedőkkel szemben. Tisztában kell lenned a csomagkézbesítés pontos költségeivel, de versenyképes szállítási díjakon kell teljesítened a megrendeléseket. Elbírja az árrés a logisztikai kiadásokat?
4. Fizetési módok és devizák: Tudnod kell, a vásárlók által elvárt fizetési módokat, és ezeket biztosítani kell a webáruházadban is. Az árakat a helyi devizában kell megjeleníteni, erre a webáruházat is fel kell készíteni. Összhangba kell hozni, hogy ha a rendeléseket Magyarországról teljesíted, a költségeid forintban, a bevételed devizában keletkezik. A banki költségek ilyenkor megnövekednek – ezzel tisztában kell lenned.
5. Vám és adózás: Vizsgáld meg a célpiac vám- és behozatali adózási szabályait! EU-n belül vagy kívülre szállítasz? A vámkezelés ideje és költsége megnövelheti a teljesítés idejét és a rendelésteljesítés költségeit. Ismerned kell a vámolás folyamatát, időigényét! Fel kell készülni az át nem vett vagy nem teljesíthető megrendelések visszajuttatására.
6. Adatvédelem és jogi szabályozás: Ismerned kell a célországok jogi szabályozását! Az EU-n belül jellemzően egységesek az e-kereskedelmi szabályok, de az EU határain túl akár jelentős eltérések lehetnek – akár kedvezőbbek, akár szigorúbbak.
7. Ügyfélszolgálat: A célország nyelvén is elérhetőnek kell lennie az ügyfélszolgálatodnak ráadásul az időeltolódással is számolni kell.
8. Marketing és reklám: Alkalmazkodj a célpiacokhoz és azok marketingpreferenciáihoz, de kísérletezhetsz attól eltérő lehetőségekkel. Ki tudja, lehet, hogy Te leszel az, aki friss szemmel valami újat visz az adott piacra.
9. Technikai kivitelezés: Meglévő webáruházadból szeretnéd kiszolgálni a külföldi megrendeléseket is, vagy minden célpiacra külön-külön weboldalakat hozol létre? Az itthon használt domain név külföldön is életképes és sikeres lehet? Vagy egy új márkát, brand nevet szükséges építeni, a hozzá tartozó domain névvel?
10. Pénzügyi tervezés: Készíts üzleti tervet a nemzetközi terjeszkedésről, és számold ki a költségeket és a várható bevételt! Végezz jövedelmezőségi számításokat rövid és hosszabb távra! A helyi piacokon való sikerhez általában idő és erőforrás szükséges, de a megfelelő előkészületekkel és stratégiával számos lehetőség nyílik az e-kereskedelmi vállalkozásod számára.
Írjon megjegyzést