2025 januárjától augusztusig rengeteg változást és fejlesztést hajtottunk végre a teljes platformon. Ahogy azt már megszokhattátok, most is elhoztuk az összefoglalót azokról az újdonságokról, amelyek igazán megérdemlik a figyelmet.
Az év első felében a Ti visszajelzéseitek alapján számos fejlesztést sikerült megvalósítanunk. Ha szeretnétek áttekintést kapni az összesről, kövessétek az admin felületen megjelenő híreinket és a Shoptet Tanácsadás Facebook-oldalunkat. Elolvashatjátok a 2024. július–december közötti hírek összefoglalóját is.
Az elmúlt fél év legfontosabb újdonságai röviden:
A Shoptet mostantól mindenhol veled van! Elindítottuk a mobilalkalmazást, amivel bármikor és bárhonnan teljes kontroll alatt tarthatod a webáruházadat. Mit tud az app? Push értesítések, átlátható statisztikák, rendeléskezelés, gyors és intuitív vezérlés.
Töltsd le ingyen az App Store-ból vagy a Google Play-ből, és legyen mindig kéznél a webáruházad teljes áttekintése. Tudj meg többet az alkalmazásról itt!
Az elmúlt hónapokban sok új jogszabályi változás lépett életbe, amelyek a webáruház-tulajdonosokat érintik.
Olyan fejlesztéseket vezettünk be, amelyek segítenek, hogy a webshopod megfeleljen az új európai GPSR rendeletnek:
Fokozatosan vezetjük be az új európai webes akadálymentesítési szabályozásnak megfelelő módosításokat. Az eddig megvalósult fejlesztések a következők:
Billentyűzettel történő navigáció támogatása – Folyamatosan dolgozunk azon, hogy sablonjaink kizárólag billentyűzettel is könnyedén használhatók legyenek. Már most elérhető például a főmenü, valamint a kosárban a mennyiségállító gombok vezérlése. További elemeket is folyamatosan optimalizálunk.
Az aktív elem jelzőjének egyesítése (focus ring). Egy keret, amely az aktív elem (pl. gomb) körül jelenik meg, amikor a felhasználó a billentyűzettel vezérli azt. Ez segít azoknak akik nem használnak egeret, hogy tudják, melyik elemet vezérlik éppen.
A cookie sáv lesz az első fókuszba kerülő elem a billentyűzetes vezérlésnél, és mostantól a képernyőolvasók számára is elérhetővé tettük.
„Kosárba” gomb – ha képernyőolvasót használsz, a gomb mostantól nem csak a műveletet olvassa fel, hanem azt a terméknevet is, amit a kosárhoz adsz. Így mindig pontosan tudod, melyik terméket adtad éppen hozzá a rendelésedhez.
Új színsémák a Classic sablonhoz – fontos, hogy a színek megfelelő kontraszttal rendelkezzenek, és a betűtípussal kombinálva a látásproblémákkal küzdő felhasználók számára is olvashatók legyenek. Ezért új színsémákat készítettünk a Classic sablonhoz, amelyek közül mostantól a Sablontervezőben választhatsz. Továbbra is lehetőséged van a sablon színeit saját igényeid szerint beállítani.
Hivatkozások jelölése a Classic sablon szövegeiben – a szövegben szereplő hivatkozásokat legalább kétféle módon kell jelölni. A színváltoztatáson kívül a hivatkozásokat aláhúzással is jelöljük.
Rejtett címsor a láblécben – a webáruházak láblécéhez hozzáadtunk egy címsort, amely csak az olvasók számára látható, és tájékoztatja a felhasználókat arról, hogy a lábléc szakaszban tartózkodnak.
A fotógalériában elérhetővé tettük a vezérlő nyilakat, eltávolítottuk a kategóriák képeihez tartozó felesleges szövegeket, és a jobb olvashatóság érdekében módosítottuk az ügyfélszolgálat kattintható telefonszámát.
Hozzáadtunk egy tartalom-átugró linket (skip link) – ez egy rejtett link, ami billentyűzetnavigációval válik láthatóvá, és lehetővé teszi, hogy átugord az ismétlődő részeket (pl. Menü), és így rögtön az oldal fő tartalmához juss.
Ha a webáruházadban saját kódmódosításokat használsz, javasoljuk, hogy kapcsold be az Elhalasztott sablonfrissítések funkciót, hogy ezzel elkerülhesd a kód nem kívánt megsérülését. További információt erről a funkcióról a Súgóban találsz.
A Core Web Vitals mutatói alapján a webáruházak sebességoptimalizálására fókuszáltunk. Az eredményeket a fejlesztés előtt és után több mint tíz Shoptet és Shoptet Premium webáruházon is összehasonlítottuk – a javulás viszont az összes, a platformunkon futó webáruháznál érzékelhető.
Az INP, ami azt méri, milyen gyorsan reagál a weboldal a felhasználói műveletekre, átlagosan 30%-kal javult. Emellett jobb eredményeket értünk el az LCP-ben (mennyi idő alatt töltődik be a legnagyobb látható elem az oldalon) és a CLS-ben (az oldal vizuális stabilitása betöltés közben) is.
A webáruházak mostantól minden Core Web Vitals mutatót teljesítenek, ami közvetlenül hozzájárul a jobb helyezéshez a Google találati listáján.
A számlázás és adózás területén több kisebb módosítást is vezettünk be, amelyek a legújabb jogszabály-értelmezéseket tükrözik, és segítenek neked hatékonyabban dolgozni a bizonylatokkal.
Most lehetővé tesszük, hogy az értékesítési bizonylatokon feltüntetésre kerüljön az ÁFÁ-val terhelt árukra kivetett fogyasztási adó összege.
A fogyasztási adó közvetett adó, amely bizonyos termékcsoportokra vonatkozik. Elsősorban olyan termékek szabályozására szolgál, amelyek fogyasztása negatív társadalmi hatásokkal jár (például káros az egészségre vagy a környezetre).
Mivel a fogyasztási adók rendszere bonyolult, tele van sajátosságokkal, kivételekkel és ezekből fakadó kötelezettségekkel, a bevezetéskor bizonyos egyszerűsítéseket kellett alkalmaznunk.
A rendszer lehetővé teszi a termék mennyiségi egységére kivetett adó összegének megadását, amelyet azután megszorozzuk az egységek számával, és összeadjuk az adott adóval terhelt termékeknél a bizonylaton. Az eredményt ezután feltüntetjük a kiállított bizonylaton. A mennyiségi egységre kivetett adó helyes összegének feltüntetéséért teljes mértékben az eladó fél felel.
Újdonság továbbá, hogy a fogyasztási adó mostantól 0 (nulla) értékű is lehet – eddig kizárólag pozitív számot lehetett megadni.
Új beállítási lehetőségekkel bővült a rendszer a járulékos költségek – például szállítási díjak, fizetési költségek vagy kerekítések – ÁFA-kezelésére vonatkozóan.
Ennek oka, hogy az ÁFA törvénynek a gyakorlatban nincs egységes értelmezése, ezért lehetőséget adunk neked arra, hogy olyan változatot állíthass be, amely a könyvelésed szempontjából a legjobban megfelel.
Mostantól háromféle beállítási lehetőség közül választhatsz, amelyeket itt találsz:
Beállítások → Rendelések → További beállítások
Az új webáruházak esetében 2025. április 1-jétől az alapértelmezett beállítás a „Teljes lebontás a megrendelésben szereplő összes adókulcs szerint” lesz. A meglévő webáruházak esetében a beállítás változatlan marad, de javasoljuk, hogy a beállítást egy adótanácsadóval egyeztetve állítsd be.
Egy olyan fejlesztést indítunk, amely jelentősen megkönnyíti a törölt megrendelésekkel kapcsolatos munkát – automatikusan kiállítjuk a Jóváírást a kiadott Számlára, azáltal, hogy a megrendelés állapotát Visszavont-ra változtatjuk.
Ennek a Rendelési állapotnak a beállításában mostantól kiválaszthatod, hogy szeretnél-e automatikus jóváírást kiállítani. Ugyanakkor elérheted, hogy a rendszer automatikusan visszaszállítsa a visszavont tételeket a raktárba.
Hogyan csináld?
Mostantól támogatjuk az AED pénznemet is (dirham – az Egyesült Arab Emírségek hivatalos pénzneme).
Módosítottuk az Érvénytelen állapotú dokumentumok és a Visszavont állapotú rendelések kezelésének logikáját.
Megrendelések szűrése – új lehetőségként bevezettük a szűrést vásárlói csoportok (Ügyfélcsoportok) alapján.
Díjbekérők – a csv és xlsx exportban mostantól megtalálható egy új oszlop, „priceToPay”, amely a rendelés részösszegének értékét tartalmazza.
A Szállítólevélre mostantól lehetőség van megjegyzések hozzáadására, akárcsak a többi dokumentumtípusnál.
A sablonod kinézetének egyszerűbb szerkesztése érdekében elindítottuk az új Sablontervező eszközt. Az oldal elemek, amelyek eddig az admin felület különböző részein voltak kezelve, most egy átlátható, vizuális szerkesztőben találhatók meg egy helyen. Az Elemellenőrző funkciónak köszönhetően könnyedén kiválaszthatod, mit szeretnél szerkeszteni. Csak kattints közvetlenül a sablon előnézetében, és a szerkesztési lehetőségek megjelennek az oldalsó menüben. Így nem kell külön keresned az adott elemet az admin felület különböző menüpontjaiban. Magát a sablon kiválasztását is egyszerűbbé tettük.
Minden módosítás zárt környezetben történik, nem lesznek láthatóak a front-enden, amíg nem döntesz úgy, hogy közzéteszed a módosításokat. A rendszer folyamatosan menti a változtatásokat, és ha valamit véletlenül módosítottál, vagy nem vagy elégedett vele, könnyen visszaléphetsz a felső sávban található Vissza gombbal.
A Sablontervező előnyeit a beépített kódszerkesztőben is kihasználhatod.
Olvasd el a blogbejegyzést a Sablontervező működéséről.
Az editor már nem béta verzióban van, és néhány új funkciót és fejlesztést is hozzáadtunk.
A technikai fenntarthatatlanság miatt 2025. 09. 01-től megszüntetjük a fent említett két alkalmazás támogatását a régebbi generációs sablonokon (Echo, Soul, Rock, Pop).
Ha ezek közül bármelyiket használod, azt javasoljuk, hogy mielőbb kezdd el az átállást az új generációs sablonokra. Ha ezt nem teszed meg szeptember 1-ig, a kedvezményeket már nem lehet létrehozni, szerkeszteni, és a vásárlók számára sem fognak érvényesülni. Az új sablonra való átállás után a kedvezmények újra elérhetők lesznek. Minden érintett e-shopot e-mailben is értesítünk.
Az „Információk Önnek” menüboxban – mind a webáruházban, mind a hírlevélben – mostantól lehetőség van a linkek nyelvi verzió szerinti fordítására. Ezek eddig csak az alapértelmezett nyelven jelentek meg. Az Idegen nyelvek alkalmazással mostantól a termékleírás paraméterek is fordíthatók.
Az e-mailekhez mostantól az e-mail nyelve alapján is csatolhatsz mellékleteket. Ha aktiválod az „Egyedi fájlok küldése különböző nyelvi változatokhoz” opciót az e-mail részleteiben, akkor minden nyelvhez külön-külön tölthetsz fel mellékleteket.
A Ti visszajelzéseitek alapján módosítottuk a dokumentumok viselkedését: mostantól a számlázási címnél elsőként a kapcsolattartó neve, nem pedig a cég neve szerepel. Ez a beállítás mostantól kikapcsolható a Beállítások -> Rendelések -> Dokumentumok menüpont alatt az Alapértelmezett beállítások rész alatt elérhető, mint “A címzett kapcsolattartó személyének feltüntetése a dokumentumokon” opció. Elég kikapcsolni (a pipát eltávolítani) és elmenteni.
Javítottunk a terméknév mellékletek megjelenítésén (appendix) és a HTML-osztályok egységesítésén, ami megkönnyíti az egyéni beállítások elvégzését a sablonokban.
A visszajelzéseitek alapján módosítottuk a checkboxok kattintható felületét az admin felületen: mostantól csak akkor pipálódik ki a mező, ha közvetlenül a négyzetre kattintasz, nem pedig a környező területre.
Két változtatást hajtottunk végre az automatikus termékimportálással kapcsolatban, amelyek hatékonyabbá teszik a folyamatot, de kissé megváltoztatják annak működését, ezért kérjük, figyeljenek rájuk.
Ha az importfájl nem módosul, az importálás nem történik meg.
Az adatok alapján megállapítottuk, hogy a letöltött XML fájlok gyakran nem különbözik a korábbi verziójuktól. Ezért újonnan, ha nem észlelünk változást az importálandó fájlban, az import nem fog megtörténni, ami felgyorsítja globális szinten ezt a folyamatot.
Fontos odafigyelni, amikor egy terméket importálással és manuálisan is (közvetlenül az admin felületen) módosítunk. Például az import ABC nevet rendelt fel a termékhez, mi pedig az adminisztrációban XYZ-re változtatjuk azt. Eddig a következő automata importnál a terméknév visszaváltott ABC-re. Most ez a módosítás csak akkor történik meg, ha az importfájlban a név egy teljesen új pl. DEF névre változik, vagy valamilyen további változás történik az adott vagy más termékeknél (vagy ha a fájl tartalma megváltozik), máskülönben a termék neve az admin felületen beállított XYZ marad.
A folyamat már nem mindig egész órákban indul el, az automatikus importok egyenletesen lesznek elosztva a webáruházak között.
Ezzel szintén gyorsabbá válnak az importálási folyamatok. Az időpont beállítása változatlan marad – a felhasználó kiválaszthatja azt az órát, amelyben az importálásnak meg kell történnie. Újdonságként azonban zárójelben megjelenik, hogy pontosan mikor (percre pontosan) fog megtörténni.
A rendelések exportálásához csv, xlsx és xml formátumban hozzáadunk egy oszlopot, amely tartalmazza a rendelés forrására vonatkozó információkat, pl. Árukereső, vagy a Glami stb. Így sokkal könnyebben tudod értékelni az egyes források hatékonyságát.
Ezenkívül az export/import funkcióhoz egy új oszlopot hoztunk létre – Újrahasznosítási díj.
Mostantól a Google Ads-hez hasonlóan a Google Analytics 4-ben is használhatod a továbbfejlesztett konverziók funkciót. A továbbfejlesztett konverziók beállításairól a Súgónkban találsz információkat.
A kibővített konverziók az első féltől származó adatokat hozzárendelik a Google-fiókba bejelentkezett, hozzájárulásukat megadott felhasználók Google-adataihoz. A konverziók így pótolják azokat a hiányzó információkat a Google Ads hirdetésekkel való interakciókról, amelyekről más azonosítók nélkül nem lenne tudomásuk. További információk a Google Súgóban találhatók.
A felhasználók műveleti naplójában hozzáadtunk egy “Várakozás a 2FA kódra” állapotot azokra az esetekre, amikor a felhasználó helyes jelszót adott meg, de a kétlépcsős azonosítás nem valósult meg. Ha még nem aktiváltad a kétfaktoros azonosítást a webáruházadban, javasoljuk, hogy állítsd be a maximális adatbiztonság érdekében.
Írjon megjegyzést