Egy webáruház elindítása mindig egy ötlettel, lehetőséggel vagy valamilyen igénnyel kezdődik. De hogyan fogj hozzá? Milyen lépéseken kell végigmenni, milyen feladatok merülnek fel, és azokat hogyan oldd meg? Ebben segítünk ezzel a bejegyzéssel.
Bár pontos számok nem állnak rendelkezésre, becslések szerint ma közel 30 ezer webáruház működik Magyarországon, de elfogadható eredményt vélhetően csak kevesebb mint 10 ezer tud felmutatni. Csak viszonyításképpen: a cseh tulajdonú Shoptet bérelhető rendszer egymaga több mint 30 ezer előfizetővel rendelkezik.
A magyar webshopok számának meghatározása azért is ütközik akadályba, mert nehéz definiálni a webáruház fogalmát. Mit nevezünk webáruháznak? Mikortól webáruház a webáruház, és mely értékesítő oldalakat nem nevezhetjük webshopnak?
A “működő” webáruházak között pedig nem kevés azok száma, amelyek csak vegetálnak. Fent vannak a termékek, aktív az oldal, de valós megrendelések nem nagyon érkeznek. Miért?
Mert a legelső lépést sokan kihagyják, vagy nem fordítanak kellő figyelmet rá.
Ahogy említettük egy értékesítő weboldal elindítását valamilyen ötlet, gondolat inspirálja. Nézzünk néhány példát.
A lista közel sem teljes, de talán jól mutatja, mennyire sok oka lehet annak, hogy valaki egy webáruház elindítására adja a fejét.
Az indulás előtt álló webáruházaknál jellemzően vagy a termék, termékválaszték adott, és ehhez kell megkeresni a célcsoportot, vagy a célcsoport, tematika ismert, és ahhoz keresnek termékeket.
Példák termékválasztékon alapuló webáruházra:
Példák célcsoport alapján indított webáruházra:
Fentiekből adódóan vagy az ismert, mit szeretne árulni, vagy az, hogy kiknek.
És most jön az első lépés, amit sokan kihagynak!
Mennyi bevételt tervezel, azt mire alapozod? Lesz kereslet a termékeidre? Ha igen, kik lehetnek a vásárlóid és hol találhatók ők? Ha nem, hogyan fogsz keresletet generálni?
Mennyi lesz a kiadásod? Milyen tételek fognak megjelenni a költségoldalon?
Igen, ezekre a kérdésekre nehéz válaszolni, de szükséges egy terv, egy kalkuláció, hogy kiderüljön, életképes lehet-e a webáruházad.
Azonban akármennyire is pontosan tudsz tervezni, a legfontosabb kérdés, amit sok induló webáruház hagy figyelmen kívül:
MIÉRT ÉPPEN TŐLEM FOGNAK VÁSÁROLNI?
Lehet bármilyen felületes az üzleti terved, lehetnek bármennyire is pontatlanok a tervszámok, ha erre az egyetlen kérdésre nincs válaszod, webáruházad sikeressége csak a vakszerencsén fog múlni.
Meg kell különböztetned magadat a többiektől. Meg kell határoznod az identitásodat. Tudod kell, mi az a legalább egy ok, amiért téged fognak választani, amiért a te webáruházadból fognak rendelni. Miben leszel jobb a többi, sokezer webshopnál. És itt nem elég a kedvező ár, a nagy választék. Olyan konkrét érvek kellene, amelyek valóban kiemelnek a többiek közül, amelyek tényleg megkülönböztetnek a többiektől. Mert erre épül majd a vevőszerzésed. Ez lesz marketingstratégiád alapja.
Hogyan találj rá saját egyediségedre?
Gondold végig, kutasd, hogy milyen hibákat követnek el a konkurenseid, mit csinálnak ők rosszul, és ezeket javítsd ki. Legyél náluk jobb. Ők 2 nap alatt teljesítik a megrendeléseket? Te teljesítsd rövidebb idő alatt. Náluk nincs minden szállítási mód? Nálad legyen több alternatíva. Náluk nem lehet bankkártyával vásárolni? Nálad lehessen. Náluk nincs telefonos ügyfélszolgálat? Neked legyen. Náluk rövid termékleírások vannak? A te oldaladon legyen hosszabb leírás, képekkel, videókkal. Nekik nincs blogjuk? A te oldaladon legyen rendszeresen frissülő blog. Vagy ha a konkurensnek is van blogja, te posztolj gyakrabban, érdekesebben, feltűnőbben. Hirdess többet, legyenek jobb hirdetéseid, vonzóbb ajánlataid.
Olvasd el a róluk írt vásárlói véleményeket, és keresd a hibákat, az igényeket.
Természetesen amit jól csinálnak, azt neked is legalább annyira jól kell csinálni. Nem lehetsz rosszabb, mert akkor őket fogják választani.
Tudd meg, mik fontosak a potenciális vásárlóidnak (Buyer persona). Milyen preferenciái vannak, milyen igényeik, elvárásaik, és azoknak te hogyan tudsz – a többieknél jobban – megfelelni?
Legyél tagja azoknak a fórumoknak, Facebook csoportoknak, ahol jelen van a célcsoportod, és figyeld, mire van igényük, milyen elvárásaik vannak, mit hiányolnak, mit nem találnak meg másoknál. Ezeken a fórumokon többnyire TILOS A DIREKT ÉRTÉKESÍTÉS, ezért ne nyomulj, mert kizárnak az adminok. Csak legyél aktív részese a fórumoknak, hidd el, bőven elég, ha csak tudatos vagy, és ezekre az igényekre fókuszálsz, és ezekre kínálsz megoldást a webshopodban. És el fog jönni az idő, amikor már mások fogják ajánlani ezekben a csoportokban a te oldaladat.
A terved alapján érdemes belevágni. Kijön a matek, nyereséges lehet a bizniszed, tudod hol és kinek tudod eladni a termékeidet, és hogy miben leszel jobb a többieknél.
Ha még nincs vállalkozásod, szükséges alapítanod egyet. A legtöbben egyéni vállalkozást alapítanak, de a szóba jöhető lehetőségekről itt találod korábbi bejegyzésünket.
Regisztráld be a domain nevedet (vélhetően sok időt töltöttél már ennek kitalálásával).
Egy webáruház működtetése folyamatok sorozata: vevőszerzés, beszerzés, rendelésteljesítés, ügyfélszolgálat… Minden folyamatot meg kell tervezned, ki kell dolgoznod, hogy legyenek vevőid, megrendeléseid, és hogy azokat időben, a megfelelő módon teljesítsd.
Folyamatosan azon kell dolgoznod, hogy látogatók jöjjenek a weboldaladra, és az 1. lépésben tisztáztuk azt is, hogy hol találod meg őket. Ha ez megvan, akkor ki kell alakítanod egy folyamatot arra, hogyan éred el és veszed rá őket, hogy a webáruházadba jussanak. Ha pedig ott vannak, ki kell alakítanod annak a folyamatát is, hogy a végén rendeljenek. A weboldaladon belül hova érkezzenek: a főoldalra, valamilyen termékoldalra? Esetleg egy listaoldalra? Vagy inkább csinálsz egy csak nekik szóló landoló oldalt (landing page)?
Ha megérkeztek oda, mit lássanak ott? Mi legyen a fő üzenet, hogyan éred el a konverziót? Ha kosarába tette a terméket, hogyan tudod rávenni őt arra, hogy még több terméket rendeljen? Upsale? Magasabb kosárértékhez kötött kedvezőbb szállítási díj?
Tervezd meg a Customer journey-t az oldaladon belül, hogy az oda érkező látogatók a nekik tervezett útvonalon végigmenve a végén vásárlóként távozzanak.
A rendelés rögzítés folyamatában a weboldaladat kell optimalizálni, hogy az felhasználóbarát legyen. Azt kell megtervezned, hogyan tud rátalálni a keresett termékre a látogató, és hogyan tudja azt gyorsan, egyszerűen megrendelni. Fontos, hogy gyors legyen az oldalad, és szintén minden termék, tartalom és információ elérhető legyen legfeljebb 3 kattintással. Ha pedig a látogató meghozta a döntést, minél gyorsabban le tudja adni megrendelését. A check out-nak gyorsnak kell lennie, és egyszerűnek.
A beérkezett rendelések teljesítése (fulfillment, amelyről itt korábbi cikkünkben is olvashatsz) nagyon fontos folyamat. Itt lehet elveszíteni a nehezen, sok pénzen szerzett vásárlókat. És itt lehet megalapozni webáruházad sikerességét. A webáruházadról kialakított képet ennél a folyamatnál tudod rontani vagy javítani.
Mint kés a vajban úgy kell haladnia a megrendelésnek a teljesítésig. Gyorsnak kell lenned, mert a vásárló türelmetlen. Pontosnak, mert nincs rosszabb egy elégedetlen vásárlónál – ráadásul a hibás teljesítés költséges mutatvány (akár 10 rendelés árrését is el tudja vinni). Tervezd meg, hogy ha beérkezik egy rendelés, milyen feladataid lesznek, és azokat hogyan oldod meg. Legyen gondod a csomagolóanyagokra. Szerződj a szükséges futárcégekkel vagy egy fulfillment (kiszervezett logisztikai) szolgáltatóval. Ismerd mindenre kiterjedően a kézbesítés folyamatát.
A rendelésteljesítéshez kapcsolódik a beszerzés – mert előfordulhat, hogy nem lesz saját raktárkészleted, vagy az elfogyóban van. Tudnod kell, hogyan és mennyi idő alatt jut el hozzád az áru. Milyen módon kell rendelned? E-mail? Online felület? Telefon? Milyen költségek merülnek fel a beszerzés során, és azokat hogyan építed be az árba? Ismerned kell az elérhető készletmennyiséget, és az akciókról, promóciókról, újdonságokról is tudomást kell szerezned.
A választék karbantartását se felejtsd el. Változhatnak az árak, megszűnhetnek termékek és bevezethetnek újakat. Ezeket mind figyelemmel kell kísérni, és minél gyorsabban kell reagálni a változásokra. Hogyan kapsz értesítést ezekről? Mit kell tenned?
A jó ügyfélszolgálat a vevőszerzésben és a vevőmegtartásban is fontos szerepet játszik. Sok vásárlónak lehetnek kérdései a rendelés előtt, akár ezen múlhat, hogy vásárlód lesz-e, vagy sem. Gondold át, milyen fórumokon fogadod ezeket a megkereséseket. Hol, hogyan, mikor érhetik el webáruházadat? E-mail? Telefon? Chat?
A megrendeléssel kapcsolatban és a vásárlás után is kaphatsz kérdéseket, és a reklamációkat is fogadnod kell. Fel kell készülnöd, hogy lesznek lemondások, amikor a vásárló meggondolja magát. Hogyan tudod megállítani a rendelés teljesítését? Ha pedig nem elégedett a vásárló, kezelned kell a problémáját. Legyen terved a vásárlói elállás, a szavatossági, garanciális ügyek vagy a termékcsere igényének kezelésére is.
Ez a lépés a legizgalmasabb. Ki kell választanod a webáruház rendszert, el kell készítened az értékesítési oldaladat.
Tipp: a Shoptetnél 1 hónapig tesztelheted a régió legnépszerűbb webshop rendszerét. Ráadásul ha kevés terméked van, az alaprendszer használata a tesztidőszakot követően továbbra is díjmentes marad.
Ha sok fajta terméket kínálsz, alakítsd ki a kategória rendszert, sorold be a feltöltött és beárazott termékeket a megfelelő kategóriákba. Töltsd fel az információs oldalakat (ÁSZF, Adatkezelési nyilatkozat, Szállítási és fizetési módok oldala, Kapcsolat, stb.), állítsd be a szállítási és fizetési módokat, kösd össze az oldalt a más rendszerekkel (számlázóprogram, hírlevélküldő, stb.), ellenőrizd és módosítsd az oldalak szövegeit.
Válassz sablont, kinézetet, töltsd fel a logódat, hozd létre és állítsd be a szükséges rendelési státuszokat.
Webáruházak meghatározott jogi keretek között működhetnek. Tájékoztatási kötelezettségeid vannak, fogyasztóvédelmi szabályoknak kell megfelelni. Tájékozódj, milyen elvárásokat fogalmaznak meg a jogszabályok, és gondoskodj az elvárt tartalmakról. Fontos, hogy nem csak a weboldaladnak kell megfelelnie ezeknek az elvárásoknak, hanem a vállalkozásod működésének is. Nem elég, hogy van Általános Szerződési Feltételek és Adatkezelési nyilatkozat az oldaladon. Többek közt az akciózásnak, ármegjelenítésnek, a rendelés teljesítésének is vannak szabályai, amelyek megsértése komoly következményekkel járhat. Egyeztess egy szakemberrel, hogy megfelelj az előírásoknak.
Sokan egyedül indítják el webáruházaikat. Ez nagy kihívás, és nagy teher is. Szerencsére több lehetőség is van a terhek megosztására, a feladatok kiszervezésére.
A kiszervezésnek két módja van: automatizálsz vagy átadod a feladatot egy erre szakosodott szolgáltatónak. Ezek alapján pl. a számlázást, a készletkezelést, a vásárlók tájékoztatását automatizálhatod. Az adminisztrációt egy virtuális asszisztensnek, a rendelések teljesítését pedig egy fulfillment szolgáltatónak szervezheted ki. Így lényegesen több időd marad a vevőszerzésre, a választék karbantartására, fejlesztésére.
Tipp: a Shoptet bérelhető rendszer számtalan más rendszerhez integrálható, így sok folyamat automatizálható.
Ha elkészültél mindennel, teszteld. Menj végig az összes folyamaton, adj le rendeléseket, és azok közül teljesíts is néhányat, hogy tényleg mindent ellenőrizni tudj. Javítsd ki a hibákat, de készülj fel, hogy a folyamatokon is mindig lesz mit javítani.
Készen van a webáruházad. Élesítsd az oldalt, kommunikáld minél szélesebb körben az indulást, és kezdj el vevőket szerezni. És látogass vissza rendszeresen blogunkra, mert hasznos, friss bejegyzésekkel segítjük a működő webáruházakat.
Írjon megjegyzést