Beszerzési források – Honnan lesznek termékeid ?

Egy webáruház termék nélkül olyan, mint egy halastó hal nélkül. Ha a webáruházadra úgy tekintünk, mint megrendelhető termékek gyűjtőoldalára, akkor szükséged lesz termékekre, beszállítókra. Sokan már az elején tudják, hogy milyen termékeket szeretnének árulni, de nem tudják, hogyan juthatnak hozzá.

Beszerzési források - Honnan lesznek termékeid? cover

Honnan lehetnek termékeid? Hol találhatsz rájuk? Kitől szerezheted be őket? Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük mindazokat a lehetséges beszerzési forrásokat, ahonnan termékekkel tudod feltölteni webshopodat.

Egy webáruház termékei több forrásból származhatnak. Mindegyik forrásnak megvannak az előnyei és a hátrányai, ezért nincs jobb vagy rosszabb beszerzési lehetőség. Minden webshopnak a lehetőségei, sajátosságai alapján kell kiválasztania, honnan szerzi be a termékeket. Vannak, akik keverik a beszerzési forrásokat, és arra is van példa szép számmal, amikor egy korábban nagykereskedőtől származó terméket elkezd külföldről importálni a kereskedő.

Az alábbiakban összegyűjtöttük a lehetőségeket, hogy ezek alapján el tudd dönteni, számodra melyik lehet a legkedvezőbb.

Saját gyártású termékek

Nagyon sok kis webshopot indítanak útjára olyan kézművesek, akik saját készítésű termékeiket szeretnék az interneten eladni. Rajzok, festmények, táskák, pénztárcák, babák, ruhák, szappanok, dísztárgyak, különféle élelmiszerek… A beszerzés ilyenkor egyet jelent az alapanyagok beszerzésével. Az ilyen webshop tulajdonosai nem kis terhet vesznek a vállukra, ugyanis két tevékenységet próbálnak meg egyszerre végezni: gyártás és értékesítés. Ennek az a veszélye, hogy az egyik elveheti az időt a másiktól: ameddig a vállalkozó gyárt, addig nem tud a vevőszerzéssel foglalkozni. És amikor a marketing van soron, addig ki fogja elkészíteni a termékeket?

Ezeket a termékeket ráadásul be is kell vezetni a piacra, meg kell ismertetni az emberekkel. Nehezített pálya, ha a termék csak egyszer eladható: az élelmiszereket, használati cikkeket ha elfogynak, újra fogják rendelni, de a táskák, ruhák vásárlóiért minden egyes alkalommal meg kell küzdeni.

Ha a fenti problémákkal te is szembesülsz, érdemes átgondolni a következő beszerzési lehetőséget.

Saját márka, kiszervezett gyártás

Ahogy fentebb láthattad a saját gyártású termékeknek van egy hátránya: az értékesítés jellemzően nem skálázható. Ha egy kézműves 1 óra alatt 5 terméket tud előállítani, akkor egy nap alatt negyvenet, egy hét alatt 200 darabot, egy hónap alatt pedig maximum 800 darab értékesíthető mennyiség áll a rendelkezésre. Hiába lenne a termékekre nagyobb kereslet, nincs ennél több. Persze ilyenkor az ár emelésével lehet növelni a meglévő készletmennyiség értékesítési értékét, de ez nem mindig megoldás.

Ilyenkor érdemes elgondolkodni a gyártás kiszervezésén. Te találd ki, mire van szükséged, a terméket pedig készítse el olyan vállalkozás, akinek a kapacitása jóval meghaladja a tiédet, és nincs vagy nagyon nagy a felső határa.

Szintén ide sorolhatók azok a termékek, amelyek ötletgazdája te vagy, de a termék jellegéből adódóan a gyártást már nem tudod magad megoldani.

A saját gyárttatású termékek előnye, hogy kizárólag nálad lehet kapni, így a fogyasztói ár meghatározásánál nem kell figyelembe venni a konkurencia árait (ugyanakkor a termékkategória piaci árszintjét érdemes figyelni).

Hátránya lehet, hogy a termék beszerzési ára a mennyiségtől függ: vagy kisebb mennyiséget gyártatsz le, de akkor drágábban jutsz hozzá (kisebb árréssel tudod eladni), vagy a kedvezőbb beszerzési ár (és a magasabb árrés) érdekében bevállalod a nagyobb mennyiséget, amit viszont előre meg kell finanszírozni. Ez utóbbi esetben a kockázat sem elhanyagolható, ha az értékesítés nem úgy alakul, ahogyan eltervezted, és a nyakadon marad egy kisebb árukészlet.

Beszerzési források

Példák kiszervezett gyártású termékekre:

A kiszervezett gyártás egy speciális formája a saját márka. Az úgynevezett White Label termékek olyan, alapvetően címkézetlen termékeket jelent, amelyeket a gyártó nagy mennyiségben gyárt, de az általad megadott csomagolásban csak neked biztosítja azt. A bolthálózatok saját márkás termékei jellemzően ilyenek: a Spar, Auchan, Lidl, Aldi, Tesco nagyon sok ilyen terméket kínál. Előnye, hogy a saját márkád tetszőlegesen pozícionálható, hátránya viszont az, hogy a gyártók rendszerint csak akkor állnak szóba veled, ha egy nagyobb mennyiségre adsz le megrendelést, és ezt a mennyiséget akkor is megveszed, ha az eladásaid nem alakulnak jól. 

Gyártó, importőr, forgalmazó, nagykereskedő

A piac ezen 4 szereplője olyan B2B beszerzési forrás, ahonnan kedvező áron szerezheted be a termékeket. Ha egy termék beszerezhető a gyártótól és a nagykereskedőtől is, érdemes mindegyiktől ajánlatot kérni. Közel sem biztos, hogy a gyártó fogja a jobb feltételeket biztosítani.

A gyártó ugyanis létrehozza, legyártja a terméket. Logikus lenne, hogy tőle szerezheted be a terméket a legkedvezőbb áron, de a gyakorlatban erre nem mindig van lehetőség: a gyártó a gyártáshoz ért, a forgalmazáshoz, értékesítéshez nem feltétlenül. Ezért sok esetben a termék a forgalmazókon, nagykereskedőkön keresztül jut el a piacra – viszonteladó, azaz fogyasztóknak értékesítő kiskereskedőket a gyártók direktben sokszor nem szolgálnak ki.

Az importőr az első hazai forgalomba hozója (importőre) egy-egy külföldön gyártott terméknek. A Magyarországra importált termék szerezhető be tőle a legkedvezőbb feltételekkel. Ilyenkor a nála beszerzett termék már megfelel minden hazai jogszabályi előírásnak és követelményeknek. Ha valamelyik külföldi oldalon találtál rá az értékesíteni kívánt termékre, érdemes lehet először megnézni, van-e hazai forgalmazója. Sok terhet le tud venni a válladról.

A nagykereskedő jellemzően több gyártó és/vagy importőr termékeit képviseli, így nála nagyobb választékot érsz el. Árakban is versenyképes lehet, hiszen sokkal nagyobb mennyiségben vesz át árut, ehhez pedig jelentős árkedvezményt kap a gyártóktól. Az áruellátás pedig folyamatos és kiszámítható. 

Termékimport

Mikor és miért lehet szükség az importra? Ha az adott terméket nem lehet belföldön beszerezni, vagy mert sokkal kedvezőbb feltételekkel lehet így a termékhez hozzájutni, de a korábban említett kiszervezett gyártás esetén is szóba jöhet a termékimport.

Az importálás ugyanakkor nem csak abból áll, hogy kinézel egy terméket, megrendeled Kínából, kifizeted, és várod a futárt. A termékimport szigorú szabályozás alá esik, az adminisztrációs terhe meglehetősen nagy, és a járulékos költségek (szállítás, vám, áfa, termékdíj) is jelentősek lehetnek. Emellett olyan jogi kötelezettségeket is a válladra veszel, mint a termékek hazai megfelelősége, a jótállás, szavatosság, magyar nyelvű címkézés és a használati útmutatók biztosítása. Ráadásul a termékcsoport jogi szabályozását is ismerned kell: van-e bejelentési, engedélyeztetési kötelezettség, kell-e fizetni termékdíjat, stb. Éppen ezért a termékek importálása inkább a tapasztaltabb kereskedőknek ajánlott, akik már nagy rutinnal rendelkeznek.

Beszerzési források - szállítás

Dropshipping

Ez a beszerzési lehetőség az egyik legvitatottabb e-kereskedelmi modellhez kapcsolódik. A lényege, hogy a rendelést nem te küldöd el a vásárlónak, hanem az, akitől beszerezted, akinek te is kifizetted. Ebből a szempontból mindegy, hogy a dropshipping beszállító gyártó vagy nagykereskedés. Ez a beszerzési mód azoknak lehet jó választás, akik nem akarnak a logisztikával foglalkozni, és akik a kényelemért hajlandók lemondani az elérhető árrés egy részéről. Hátránya, hogy a választék tekintetében teljes mértékben a dropshipping raktárra vagy utalva, a dropshippinget vegyíteni más beszerzési módokkal a várható vegyes kosarak miatt (amikor egy vásárló különböző helyről származó termékeket rendel meg egyszerre) nem igazán lehet.

POD – Print On Demand

A POD lényege, hogy a te elképzeléseid alapján készül a termék, de abból nincs raktárkészlet. Gyártásra kizárólag akkor kerül a termék, ha arra megrendelés érkezik.

Az egyedi pólókat kínáló boltoknál találkozhatsz hasonlóval, és a POD lehetőségét is közülük néhány tudja biztosítani. Ilyen módon pólókat, pulóvereket, bögréket, táskákat, baseball sapkákat, esetleg telefontokokat tudsz értékesíteni ilyen módon webshopodban.

A Print On Demand beszerzési módnak több előnye is van:

A webáruházak érdeke, hogy a lehető legjobb feltételekkel tudják beszerezni a termékeiket. Ilyenkor nem csak a beszerzési árat érdemes nézni, a minimálisan rendelhető mennyiség vagy a minimum rendelési érték, a terméktámogatás, a szállítási költség vagy a halasztott fizetés olyan segítség lehet, amely felülírhatja a legjobb ár iránti elvárásodat.

Ha megvan, hogy mit szeretnél árulni, kutasd fel, ki gyártja, ki forgalmazza vagy melyik nagykereskedőnél érhető el a termék, és kérj mindegyiktől ajánlatot. És ha valamelyik feltétel nem megfelelő számodra, próbálj meg alkudni.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket