Comic Sans, avagy miért érdemes nagy ívben elkerülni

A vizuális kifejezés minősége nem csak az alkalmazott színektől vagy kompozíciótól függ, az alkalmazott betűtípus is sokat nyom a latban. Nemcsak Magyarországon vált szomorú valósággá az egyáltalán nem megfelelő betűtípusok használata. Jó iskolapélda erre a Comic Sans betűkészlet.

Comic Sans betűtípus - cover

Mindenkinek másként van beállítva az észlelése, ezért a szép vagy csúnya szavakkal való jellemzésnek lényegében semmilyen objektív értéke nincs. Sajnos a szépség és a csúnyaság ilyen formában történő szubjektív értékelése nagyon gyakran nem felel meg a konkrét elemek használatára vonatkozó, objektíve adott szabályoknak. Ez lehet a gyakori oka a bizonyos betűtípusok – köztük a Comic Sans – teljesen helytelen használatának is.

Comic Sans

A Comic Sans betűtípust 1994-ben fejlesztették ki a Microsoft számára. A képregény betűtípusára alapozták, melyet a maga módján imitált is. Elsősorban a képregények szóbuborékjaihoz hozták létre úgy, ahogyan azt a papíralapú változatból is ismerjük. A betűtípus alapvető jellemzője azonban az informalitás volt. A betűkészletet könnyed helyzetekben való felhasználásra tervezték. Csak sajnos ahogy nőtt a népszerűsége, egyre több példa jelent meg a helytelen használatára is. Emiatt egy viszonylag erős kritikahullám is elindult.

Comic Sans betűtípus

Annak köszönhetően, hogy a betűkészletet viszonylag gyorsan beépítették a Windowsba (konkrétan a Windows 95-be), az a „vidám” betűtípusok szinte egyetlen olyan képviselőjévé vált, mely kéznél volt a mindennapi felhasználók számára. Ez ahhoz vezetett, hogy ennek a betűtípusnak a használata sokak számára egyet jelentett annak demonstrálásával, hogy ők igenis tudják használni a megfelelő betűtípusokat. Végül tehát a Comic Sans betűtípus választása a maga módján a használatához vezető két szempontra degenerálódott – „Vidám, és én vidám szöveget írok.” és Nem tudom, milyen betűtípust használjak. Nekem tetszik a Comic Sans, akkor miért ne.

Néhány példa a Comic Sans helytelen használatára (forrás: sixrevisions.com):

Comic Sans betűtípus
Comic Sans betűtípus - ne kövessük el a hibát

Sajnos nálunk sem jobb a helyzet. Szerencsére a weben néhány „blogocska kivételével nem túl gyakran találkozunk a Comic Sans betűtípussal. Ez nagyban köszönhető annak, hogy lassan, de biztosan elmúlnak azok az idők, hogy: „Figyelj, a fiam/unokám/haverom/ismerősöm internetes oldalakat csinál. Pár forintért neked is csinál egyet.”, és az emberek egyre inkább tudatosítják, hogy látni, ha valaki profin végzi a munkáját. De sajnos amint bezárjuk az internetet, hirtelen a legkülönfélébb szórólapokról, étlapokról és faliújságos hirdetésekről zúdul ránk ez a betűtípus.

A betűkultúra általánosságban

Természetesen a Comic Sans nem az egyetlen olyan betűtípus, melyet az embernek kerülnie kellene. Ha belelapozunk néhány tipográfiával vagy dizájnnal foglalkozó weboldalba, sokkal több ilyen nyavalyás betűtípusba botlunk. A gond nem a konkrét betűtípussal van, hanem az írott szöveg általános megközelítésével. Pontosan emlékszem egy egyetemi tanár előadására, akit rendkívül felbosszantott ez a probléma. A példa, amit felhozott, meglehetősen lényegre törő volt.

Képzeljük el, hogy egy építész irodaházat tervez. Az összes részletre ügyel, még arra is, hogy összehangolja az ajtók színárnyalatát a rajtuk található címkékkel. De véletlenül lemondanak egy tárgyalást, a titkárnőnek pedig valahogy értesítenie kell erről a többieket. Ezért megnyit egy Word-dokumentumot, és belegépeli, hogy a tárgyalás elmarad. És hogy mindez vidámabb legyen, a Comic Sans betűtípust választja, kinyomtatja, és ragasztószalaggal kiragasztja ferdén az ajtóra. Ekkor az építész minden részletérzéke a semmibe vész, a főszerepet pedig egy hanyagul kiragasztott értesítés veszi át.

Sokak számára ez úgy tűnhet, hogy „bolhából elefántot csinálnak”, de valljuk be, a közlés vizuális formájának megközelítését a formatervezők, grafikusok vagy tipográfusok körén kívül is érdemes lenne ápolni. Egy cég vagy webáruház működésének szempontjából a betűtípus megválasztása során elkövetett viszonylag apró hiba is negatív hozzáállást válthat ki az ügyfelek vagy üzleti partnerek részéről.

Ezért, ha ön bármikor valamiféle közlést hoz létre függetlenül attól, hogy azt a weben vagy nyomtatott formában valósítja meg, nemcsak a tartalmát, de a formáját is érdemes mérlegelnie.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket