Fabulo.hu: Hobbiból lett vállalkozás – ma már 3 országban működnek sikerrel

Lépésről-lépésre haladtak: egészen piciként kezdték, ma pedig már több, mint 1500 vásárlót szolgálnak ki havonta. Milyen út vezetett idáig? Mátis Iván, a Fabulo projekt megálmodója avat be a részletekbe.

Iván, mondj kérlek pár szót a Fabulo webáruházról, mivel foglalkoztok, mit lehet kapni nálatok?

Masszőrök, gyógytornászok, kozmetikusok, jóga és fitnesz oktatók, ill. az aktív és egészséges életmód iránt érdeklődők számára forgalmazunk termékeket. Jelenleg több, mint 1000 fajta terméket kínálunk webáruházunkban, melynek átlagban 4 különböző variánsa van. Saját márkás termékeink éppúgy vannak, mint hivatalos forgalmazóként képviselt, prémium minőségű világmárkák. Webáruházunk három piacon működik jelenleg, Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban.

Mit lehet tudni rólad? Ki áll e mögött a maga területén kiemelkedően sikeres webáruház mögött?

A Budapesti Corvinus Egyetemen tanultam közgazdaságtant, ahol online marketing szakirányon végeztem. Annak ellenére, hogy sikerült pályakezdőként bejutnom az egyik legnagyobb online reklám- és médiaügynökségbe, egy rövid, de intenzív év után úgy döntöttem, inkább a magam útját szeretném járni. Volt néhány kezdetleges online projektem, míg eljutottam az egészségmegőrző termékekhez, de viszonylag korán rátaláltam erre a számomra kedves szakterületre. El kell azonban mondanom, hogy az út eleje 2007 környékén még nem tűnt ennyire világosnak.

Mit jelent az, hogy nem tűnt világosnak? Véletlenül találtál rá netán a területre?

Azt lehet mondani, hogy igen. Nagyon érdekelt az egészséges életmód. Először csak hobbi szinten, majd mindig többet foglalkoztam a témával: masszőrködéssel, majd manuálterápiával. Tanfolyamokra, képzésekre jártam, egészen komolyan foglalkoztam ezzel éveken keresztül, például, ha thai masszázst tanultam éppen, képes voltam elmenni egy tanfolyamért Thaiföldre.

A tanfolyamok java részét Szlovákiában és Magyarországon végeztem, igyekeztem megtalálni az egyes szakterületek leghitelesebb és legnagyobb lelkesedéssel oktató képviselőit. Ez magával hozta az igényt, hogy be kellett szereznem dolgokat, hogy a legfontosabbat említsem, a masszázságy ilyen volt. Miután úgy láttam, nagyon nehéz jó minőségű termékeket beszerezni a környéken, úgy gondoltam, elébe megyek a piaci igényeknek, és készítettem egy webáruházat, amely fő, vagyis akkor inkább még csak egyetlen terméke a masszázságy lett.

És ezzel létre is jött a Fabulo.hu, igaz?

Á, ez nem ment ilyen simán. Az első webáruházam a szlovák piac kiszolgálását célozta, ekkor még nem voltunk jelen a nemzetközi piactéren, és azt is elárulom, hogy még nem a Shoptet rendszerében dolgoztunk.

Kezdetben masszázságyakat kínáltam, és mivel az idő múlásával egyre több kapcsolódó termék iránt jelentkezett igény – ilyenek voltak például az olajok, krémek, lepedők -, egyre-másra bővült a termékpaletta. Egy idő után azt vettem észre, hogy már nem fér bele minden terméktípus a masszázságyakra épített webáruházba, és ideje lenne új brand után nézni, amely univerzálisabb, és amellyel lehet terjeszkedni, nőni. A példámból tanulva mindenkinek azt tanácsolnám, jól gondolja meg induláskor, milyen nevet választ a webáruházának, legfőképpen ha tervben van a terjeszkedés gondolata. Mi egy kisebb kitérő után jutottunk el a Fabulo névhez, ez már több piacon széles termékpalettával kiválóan működik.

„Ez a rendszer tette lehetővé, hogy nőni tudjunk”

Az egyik első lépés, amikor webáruházat indít az ember, hogy eldöntse, melyik rendszer mellett teszi le a voksot, mert azért van néhány lehetőség, főleg, ha nyelvileg nincs behatárolva, és elboldogul az angollal vagy más nyelvekkel is az ember. Te hogyan kötöttél ki a Shoptetnél, milyen szempontok voltak mérvadóak számodra?

Azzal kezdeném, hogy nem a Shoptet rendszerében indult az első magyar webáruházunk, hanem egy másik, a helyi piacon vezetőnek számító szolgáltatónál. Logikusnak tűnt ugyanis számomra, hogy a magyar piacon magyar szolgáltatóval oldjam meg a működést, és a többi piacon is helyi szolgáltatókkal dolgozzunk. Ahogy azonban nőtt a bolt, el kellett gondolkodni a folyamatok hatékonyabbá tételén.

A növekedés volt tehát a kulcskérdés?

Igen, folyamatosan növekedett a termékek száma, és természetesen voltak növekedési terveink a jövőre nézve is, minden tekintetben. Egyre többen alkották a csapatot, elsősorban a beszerző és az ügyfélszolgálatos kollégák munkáját terhelte, hogy a szlovák, a cseh és a magyar oldalra más-más rendszerekben kellett feltölteni a terméket vagy adminisztrálni a megrendeléseket. Hosszú távon nem lett volna hatékony, ha más rendszert használunk piaconként, és mivel a Fabulo már akkor is három piacon kereskedett, muszáj volt egyszerűsíteni a dolgunkat. Így jutottunk el a Shoptet platformjához, amely több nyelven is tudja ugyanazt a szolgáltatást biztosítani, ezáltal egyszerűen jelen lehetünk több piacon. Nagyon fontos volt, hogy könnyen kezelhető, könnyen tanulható rendszerünk legyen. Egy intuitív, egyszerű felületre volt szükségünk, és a Shoptet ennek a feltételnek nagyon megfelelt.

Mesélj nekünk arról, mennyire volt nehéz meghozni ezt a döntést, mármint a webáruház átköltöztetését egyik szolgáltatótól a másikhoz? Talán nem túlzás azt állítani, hogy sokan dilemmáznak, vajon a jó szolgáltatól van-e a webáruházuk. Ugyanakkor olyan komplikáltnak tűnik a váltás, hogy kevesen mernek belevágni egy ilyen folyamatba. Nálatok miként ment ez?

Megmondom őszintén, nagyon nehéz volt az elhatározást meghozni. Egy ilyen döntést meglépni fájdalmas és rettentő kockázatos. A kockázat főként abban áll, hogy lehetőleg ne legyen leállás váltáskor, mert minden perc kiesés súlyos forintokban mérhető. Az új rendszer új designt is jelent, ami a visszatérő vásárlóknak elsőre szokatlan lehet, elveheti a kedvüket a vásárlástól. Viszont, ha ügyesen van összerakva a bolt, ergonomikusabb, felhasználóbarátabb, akkor ez megtérül. Nagyon oda kell figyelni még a megszerzett helyezésre a keresőkben, pontosan tükrözzük le az adatbázist, minden szöveg és termékkép a helyén legyen, és minden meta adat átkerüljön, az url címek is azonosak legyenek.

Ha a váltás ennyire rázós, kockázatos, akkor mi volt az, ami miatt mégis azt mondtátok, hogy egyértelműen belevágtok?

Szerettük volna, hogy egy rendszeren fusson mindhárom ország (cseh, szlovák és magyar), egy rendszert kelljen megtanulnia használni a kollégáknak, hogy a három ország adatbázisát, raktárkészletét könnyen össze tudjuk kötni.

Természetesen össze lehet, és össze is kell hasonlítani az egyes platformok ajánlatait, amikor mérlegel az ember, és szolgáltatót választ. Elsőre sokszor úgy tűnik az egyik vagy a másik rendszer többet tud, vagy olcsóbb, de az eredmény majd csak később igazolja magát, ezért nagyon át kell gondolni, és hinni a döntésben, amit meghozunk. Szóval ez mindig kockázatos. Esetünkben azonban elmondhatom, hogy egyértelműen nyertünk a váltással. A Shoptethez való csatlakozás tette ugyanis lehetővé, hogy nőni tudjunk, és hogy hatékonyan működő céget, nem mellesleg ekkora céget tudjunk építeni.

Miként jött a nemzetközi terjeszkedés gondolata?

Az első webáruház a szlovák piacot szolgálta ki, és miután úgy láttam, sikerült kihozni a piacból a maximumot, elgondolkodtam, hogyan tovább. Ahogy említettem, masszőrként rengeteg masszázs- és manuálterápia tanfolyamon vettem részt, ezek nagy része Budapesten történt. Közvetlen kapcsolatban álltam az oktatókkal és a diákokkal, pontosan ismertem az igényeiket. Sok pozitív visszajelzést kaptam, az ismerettségi kör támogatta az igyekezetemet, nálunk vásároltak, amit próbáltam kedvezményekkel is meghálálni. Mivel személyesen ismertek és jó tapasztalatuk volt a rendelés feldolgozásával, tovább ajánlották a Fabulo-t ismerőseiknek. Ez nagyszerű alap volt a sikeres induláshoz. Adott volt továbbá egy gondosan kiválogatott termékpaletta, több ország kiszolgálására is kész raktárkészlet és a know-how a piacról, kár lett volna nem kihasználni terjeszkedésre. Miután nyelvileg és kulturálisan a magyar és a cseh piac is közel áll hozzánk, logikusnak tűnt ez a két ország. Ezt persze rendszer szintjén is oldani kellett, illetve a folyamatokat is szükséges volt összehangolni.

„A stabilitás, a biztonság az, amiben felülmúlhatatlan a rendszer”

Azt már elmondtad, hogy miért választottátok a Shoptet rendszerét, de ha egyetlen olyan erősséget kellene kiválasztani, ami kiemelkedővé teszi a Shoptet előnyeit a többi platformmal szemben, akkor mi lenne az?

Egyértelműen a stabilitás, a biztonság lenne az, amiben garantáltan felülmúlhatatlan a rendszer. Az elmúlt 14 évben, amióta webáruházakkal foglalkozunk, talán egyetlen nap volt, amikor nem működött zavartalanul a rendszer, de ezen kívül megbízható és stabil. Ez egy olyan statisztika, ami azt hiszem még nemzetközi szinten, egészen nagy cégekkel összevetve is megállja a helyét. Meglehet, hogy ez első ránézésre nem feltétlenül tűnik egy izgalmas, adu-ász szempontnak, hiszen csupán egyike a sok faktornak, pedig igazán fontos. Nagyon bosszantó lenne, ha például a reklámkampányok hoznák a látogatókat, csak épp nem állna rendelkezésre a rendszer, amelyik kiszolgálja őket. Szóval ilyen a Shoptetnél szerencsére nincs, ez egy masszív, erős platform.

Több rendszerrel összehasonlítva azt mondhatom, az admin felület roppant könnyen navigálható, intuitív felülete van. Tényleg nem kell ahhoz szakembernek vagy programozónak lenni, hogy valaki 0-ról elindítson egy webáruházat. Nagyon jók a grafikai sablonok is, szépek, jól kezelhetőek, felhasználóbarátak, ráadásul folyamatosan bővül a kínálat, ahogy különböző alkalmazásokból is, amit egyrészt a Shoptet, másrészt partner cégek fejlesztenek.

Mit gondolsz, mi a legnagyobb kihívás a nemzetközi piaci terjeszkedésben gondolkodó webáruházak számára, de akár feltehetném úgy is a kérdést, hogy a Fabulo-nak mi a legnagyobb kihívás?

A nemzetközi terjeszkedés komplex téma, de elkerülhetetlen, ha egy webáruház szeretne nőni. Ha a raktárkészlet adott, kár lenne nem élni a piacbővítés lehetőségével. Sok nehézséggel szembesül, aki külföldre terjeszkedik, hosszú lenne az összes akadályt felsorolni, így az érdekesség kedvéért csak egyet emelnék ki, amit aktuálisan is oldunk, a szállítás kérdését. Nehézséget okoz megfelelni az egyes piacok igényeinek, minden országban vannak “kedvenc” futárszolgálatok, akit az adott ország vásárlója szívesen jelöl be a checkout-nál.

Hogy egy példát mondjak, mi Szlovákiában DPD-vel küldjük az árut, hatékonynak tűnne, hogy Magyarországon is DPD-vel küldjük. A gyakorlat mutatta meg, hogy a vásárlók Magyarországon jobban kedvelik a GLS-t, ráadásul a DPD csak 48, míg a GLS 24 óra alatt vállalja a kiszállítást. Ha ennek meg akarunk felelni, akkor ennek ára van. Két céggel kellett szerződést kössünk és folyamatosan aktualizálhatjuk velük a feltételeket, külön kell kikészíteni a csomagokat, s ha valamit reklamálni kell, mert eltörött vagy elveszett, két külön cégnél kell intézkedni, és még folytathatnám hosszan a sort.

„A csapat a siker lelke”

Mit gondolsz, mi az, amiben kiemelkedően jó a webáruházatok, miben tudtok többet, mint többség?

Szerintem van néhány dolog, amiben mi másként működünk. Kissé elcsépeltnek tűnik, de szeretjük a területet, amiben mozgunk. Mivel én magam is masszőrként kezdtem, és most is aktívan, napi szinten használom egyik-másik egészségmegtartással kapcsolatos termékünket, nagyon közel állunk a műfajhoz, nagy a termékismeretünk, ha úgy tetszik a szakmaismeretünk, és ez érződik a webáruházon is. A kollégák között rajtam kívül is van masszőr, jógaoktató, de még kozmetikus is, továbbá szinte mindenki rendszeresen sportol, aktív életet él. Hisszük, hogy a hosszú és egészséges élet titka a rendszeres mozgás.

Ki tudnád emelni valamely részlegét a cégnek, ami a folyamatok fontosságát illeti?

Az a helyzet, hogy nem, mert mindegyik roppant fontos munkát végez.

Az ügyfélszolgálatunk – azt gondolom – egészen kivételes, nagyon büszke vagyok a kolléganőimre, nélkülük nem tartanánk ott, ahol most tartunk. Nem véletlenül lehet olvasni oly sok pozitív visszajelzést rólunk az árösszehasonlító és közösségi oldalakon is. Mivel ismerjük és használjuk a termékeinket, tudunk segíteni a választásban. Ha valami gond merül fel, vállaljuk a felelősséget és igyekszünk mielőbb helyrehozni, hogy a vevőink elégedettek legyenek. Nálunk nem szűnik meg a kapcsolat azzal, hogy kiküldtük az árut, folyamatosan fordulhat hozzánk a vevő a kérdéseivel. Ha valamilyen termék, amelyet keresnek, nincs az oldalunkon, örömmel utánanézünk, és ha be tudjuk szerezni, intézkedünk. Ez az attitűd hosszú távon meghálálja magát.

Az ügyfélszolgálati csapat a legnagyobb, ami a létszámot illeti, de meg kell említenünk a raktárosokat, akiknek köszönhetően egyik napról a másikra tudjuk kiszolgálni a vevőinket. Nélkülözhetetlen a beszerzői és termékfeltöltő csapat is, akik folyamatosan keresik az új, sikeres termékeket és reagálnak a piaci igényekre vagy a marketing csapat, akiknek köszönhetően láthatóak és attraktívak vagyunk a célcsoportunk számára. Kiemelném a fejlesztőnket is, akivel rendszeresen leülünk és gondolkodunk kreatív megoldásokon, ennek köszönhetően van pl. olyan egyedi készletkezelő vagy termék-analízis szoftverünk, aminek hála nagyon gyorsan tudunk jó és pontos döntéseket hozni. Házon belül oldjuk a könyvelést, ami biztosítja egyrészt, hogy az ügyfeleink időben kapják a számlát, másrészt pedig így tudjuk szavatolni a könyvelés helyességét, hogy a járulékokat és az adót megfelelő mértékben vezessük el, hogy egy esetleges audit mindent rendben találjon.

Ha pedig stratégiai szempontot kellene említenem, azt mondanám, hogy tudtunk és akartunk is nőni, sőt, tudatosan erre rendezkedtünk be. Ehhez kellett egy alkalmas rendszer, és persze csomó más is: kockázatvállalás, fejlődni akarás, csapatépítés és sok munka. A stratégiát, tervezést, kiértékelést és csapatépítést két nagyon ügyes és tapasztalt tanácsadó segíti, nekik köszönhetően is ível felfele ilyen szépen a Fabulo pályája.

Budapesten van Fabulo bemutatóterem, ahol megtekinthetőek fizikailag is a termékeitek. Mit gondolsz, ez fontos? Kell a fizikai jelenlét bolt vagy showroom formájában, hogy egy online vállalkozás működni tudjon?

Nem vagyok biztos abban, hogy nélkülözhetetlen a fizikai üzlet megléte, de minden bizonnyal jó pont a vásárlók szemében, hogy ha akarnak, felkereshetnek bennünket és kipróbálhatják a termékeinket. A hitelesség, a bizalomépítés szempontjából nyilván szimpatikus dolog, de mi azért nem hagyjuk a véletlenre. Sok hasznos információt, képet és videót közlünk az oldalunkon a termékekről, így ezek alapján is könnyen lehet választani, és a már említett ügyfélszolgálatos kolléganők is szívesen segítenek, ha valakinek kérdése van a termékekkel kapcsolatban. Szóval válaszolva a kérdésre, szerintem nem árt a hagyományos bolt vagy bemutatóterem, de biztosan nem kerékkötője a sikeres webáruház működtetésének.

Ugyanakkor megjegyezném, hogy bizonyos méret felett elengedhetetlen az online és offline jelenlét kombinációja, már persze ha a piac meghatározó szereplője akar lenni az adott cég. Erre az esetre példa lehet az Alza vagy az eMag.

A beszélgetésünk során többször elismerően beszéltél kollégáidról. Elmondtad, hogy egy sikeres csapat nélkül lehetetlen lett volna felépíteni a vállalkozást. Felsorolnád, miként áll össze a Fabulo jelenlegi csapata?

Valóban, a csapat a siker lelke, esetünkben legalábbis biztosan. Egy ideig egyedül csináltam mindent, de eljött egy pont, amikor el kellett dönteni, hogy akarok-e nőni, vagy sem. Tudatos döntés volt, és nem is könnyű, hozzáteszem, de nagy nehezen delegálni kezdtem a feladatokat.

Most már 7 fős, kivételesen lelkes ügyfélszolgálati csapatunk várja a kérdéseket és megkereséseket. A beszerzést sokáig én csináltam, most már 4 fő dolgozik a termékek kiválasztásán, beszerzésén, honlapra való feltöltésén, és az egyéb utómunkálatokon. Házon belül oldjuk a marketinget, a 3 fős csapatnak én is szerves tagja vagyok, mivel ez a terület a bevétel generálás fő kapuja. A megrendelések száma már 3 fős könyvelői csapatot igényel, hogy mindhárom országban minden törvényi előírásnak megfeleljünk, és tudjuk tartani a határidőket. A könyvelés erősen bizalmi jellegű munka, amit közeli családtagok, édesanyám és nővérem látnak el nagyon precízen. A feleségem ugyan aktívan nem dolgozik a cégben, de ötleteivel, értékes meglátásaival rendszeresen segíti és támogatja a munkámat.

Külső munkatársak segítik a grafikát, fordítást, a HR-t, az új kollégák kiválasztását, és a pénzügyi analízist is, hogy ideálisan minden hónapban több pénz folyjon be, mint ki. Van egy ügyes fejlesztőnk is, aki a Shoptet kódját szabja testre esetenként, vagy fejleszt számunkra egyéb, a Shoptetet más rendszerekkel összekötő programokat.

A csapatról szót ejtve nem hagyhatjuk ki a legkitüntetettebb szereplőket, az Ügyfeleinket, az ő bizalmuk nélkül sehol se tartanánk. Külön ki kell emeljem a visszatérő ügyfeleinket, akiket hűségkedvezményekkel is igyekszünk díjazni és támogatni abban, hogy hosszú távon kitartsanak mellettünk.

„Bízni kell a kollégákban”

Wow. Ez igazán tekintélyes csapat…

Igen, ahogy említettem, már a vállalkozás elejétől tudatosan készültem a csapat folyamatos bővítésére. Nem volt könnyű döntés. Ami pedig különösen nehéz volt, hogy merjek az egyes szakterületekre nálamnál okosabb és tapasztaltabb embereket felvenni és elhiggyem, hogy tudom őket irányítani, vagy jobb szeretek úgy fogalmazni, hogy motiválni. Amit sokat kell gyakorolni, az a bizalom, hogy mások legalább olyan jól vagy jobban el tudják végezni az adott feladatot, mint előtte én.

A másik lehetőség, hogy mindent én csinálok, de akkor az behatárolja a cég méretét és az elvégezhető feladatok számát, ráadásul nagyon kockázatos is, mert minden egy emberen múlik, rajtam. Úgy érzem sikerült olyan embereket magam köré gyűjteni, akik szeretik a munkájukat, és szakmailag kiválóan értenek a dolgukhoz. És igazából ez a lényeg.

Nem mehetünk el a koronavírus témája mellett. Benneteket miként érintett?

Természetesen nálunk is komoly visszaesés volt, rezgett a léc, hogy talpon maradunk-e, meddig tarható a bevételkiesés, mikor éljük fel a tartalékainkat. Hittem, hogy a dolgok jobbra fordulnak, hogy fogjuk tudni menedzselni a válságot. Nem engedtem meg a gondolatát se annak, hogy valakit elbocsássunk, vagy hogy egy napot is késsünk a fizetésekkel. Máshol szorítottunk a szíjon, az embereimért és azok családjáért érzett felelősségérzet nálam az első.

„A siker nem jön magától”

Ha találkoznál valakivel, aki fontolgatja, hogy webáruházat készít, milyen tanácsot adnál? Mire ügyeljen? Vágjon bele, ne vágjon bele?

Persze, vágjon bele, de tudatosítani kell, hogy a sikert nem adják olcsón, keményen meg kell érte dolgozni, a webáruház indítás nem a biztos meggazdagodás receptje.

Ugyan nagyon élénk már a verseny az online piacon is, de biztosan van még sok lehetőség, amely kiaknázásra vár. Azt javaslom mindenkinek, jól elemezzék át a piacot, érdemes átgondolni, mit szeretne árulni, megvizsgálni a versenytársakat, és mindent, ami összefügg a működéssel. Aztán át kell gondolni, elég ügyesnek, tőkeerősnek és kitartónak érzi-e az ember magát. Ha ez megvan, akkor minden megvan a sikerhez. Én sem csinálnám, ha nem élvezném és nem látnám értelmét a munkámnak.

Mi az, ami előbbre visz, ami motivál Téged, titeket? Elérted, hogy 3 országban jelen van a webáruházatok, szuper csapatot építettél, jól működő rendszereitek, hatékony működésetek van. Hová szeretnél még eljutni szakmailag?

Nagyon élvezem a munkámat, és amíg ez így lesz, amíg több lesz a pozitív impulzus, mint a negatív, addig biztosan szeretném folytatni. Hosszabb távon szeretnénk több piacra is belépni, de ezen kívül is egy csomó dologban lehet még fejlődni, fejleszteni. Én személy szerint jobb vezetővé szeretnék válni, a cégben hatékonyabb rendszereket kifejleszteni, hogy minél automatizáltabbak legyenek azok a folyamatok, ahol nem tudunk személyes hozzáadott értéket teremteni, ahol pedig tudunk, ott tegyük is meg.

Végül: áruld el nekünk, hogyan inspirálódsz, honnan tanulsz?

Volt idő, főként a vállalkozás elején, amikor hétvégenként tanfolyamokra jártam. Most már főként könyvekből és podcastokból igyekszem inspirálódni, illetve keresem a szakemberek társaságát. Idén márciusban született kislányomnak köszönhetően az utóbbi időszakban igazán intenzíven okítottam magamat, miközben hurciztam, altattam és róttuk a kilométereket, sok órányi tudással gazdagodtam. Ha olvasok, vagy hallok valami érdekesről, igyekszem felkeresni a szakértőt, akitől származik az ötlet. Legutóbb is így történt, hogy egy folyamatoptimalizáló szaki, aki eredetileg egy podcast adás keretében a fülesembe duruzsolta a jobbnál jobb ötleteket és módszereket, a következő héten már együtt ült velünk a tárgyalóban. Feltérképezte a folyamatainkat és ötletelt velünk, hogyan csinálhatnánk jobban, hatékonyabban. Fogalmazzunk úgy, hogy nem megyek el a lehetőségek mellett, ha tanulhatok valamit, megragadom az alkalmat.

Bejegyzés navigáció

Írj megjegyzést

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket