Futárszolgálat árak összehasonlítása (2023)

A rendelések teljesítésének legnagyobb költsége a futárköltség. Az a díj, amit a webáruház a kézbesítő cégnek fizet a csomag kiszállításáért. Kezdő e-kereskedők visszatérő kérdése, hogy melyik webshop kivel és mennyiért szállíttat. Nehéz kérdés, mert nincs két egyforma webshop, ráadásul a kézbesítő cégek sok esetben egyedi ajánlatot adnak az érdeklődőknek. Az árajánlat pedig sok mindentől függ. Ebből a bejegyzésből megtudhatod, milyen kézbesítési árakkal találkozhatnak az induló webáruházak, és hogy mennyit lehet elkérni a vásárlóktól a rendelés teljesítéséért szállítási díjként.

Futárszolgálat árak összehasonlítása (2023) cover

A cikkben az ismertebb hazai szereplők kerülnek említésre, mert jellemzően az ő szolgáltatásaikat veszik leginkább igénybe a webáruházak. ABC sorrendben: DPD, Express One, Foxpost, GLS, MPL, Packeta, Sameday, Sprinter. Ha valamilyen speciális igényed lenne, érdemes a kisebbekkel is felvenni a kapcsolatot, mert könnyen lehet, hogy ők sokkal jobban meg tudnak felelni az egyediségedből adódó kihívásokkal.

A futárszolgálatok árait nem könnyű összehasonlítani, mivel nincs publikus árlistájuk. Egy-egy csomag eseti kiküldésének szállítási díja még talán megtalálható a csomagküldő cégek weboldalán, de mi a helyzet, ha egy webshopnak havonta 10, 100 vagy 1000 csomagja van? Ilyenkor nem marad más, mint ajánlatot kérni a kiválasztott futárcégektől.

Itt szokott jönni az első kérdés: melyik futárcégtől kérj ajánlatot? A választás nem annyira nehéz. Nézzük, mit érdemes mérlegelni!

Legelőször azt kell átgondolni, hogy milyen termékeket fog kínálni a webáruházad, és hogy azok milyen súlyú és méretű csomagot eredményeznek. Itt jellemzően három eshetőség állhat fenn: kisebb csomagok, amelyek méretben maximum kb. egy mikrohullámú sütő dobozméretének felelnek meg (a webáruházak túlnyomórészt ilyen csomagokat küldenek ki), nagyméretű termékek (nagy háztartási gépek, medencék, kerti bútorok, stb.), amelyek sokszor csak raklapon szállíthatók, és a B2B kiszolgálás, ami nem is attól B2B, hogy a vevő valamelyik vállalkozás nevében rendel, hanem hogy ugyanarra a címre sok-sok terméket kell leszállítani, amelyeket sokszor csak több dobozban lehet kiküldeni. A nagy termékek (bútorok, háztartási nagygépek, stb.) kiszállítását csak kevés cég vállalja, ez esetben érdemes megkeresni az erre specializálódott futárcégeket (pl. HDT) ugyanúgy, ahogy a B2B kiszállításokra sem biztos, hogy a felsorolt ismertebb cégek lesznek a legalkalmasabbak.  

Tehát a legelső lépés feltérképezni, hogy az értékesített termékeid alapján egyáltalán mely futárcég tudja elvállalni a megbízást.

Integráció

A rendelések teljesítését nagymértékben megkönnyíti és felgyorsítja, ha a csomag kiszállításához szükséges információkat (vevő neve, címe, telefonszáma, e-mail címe) a kézbesítő cégek rendszere felé gyorsan, automatizáltan küldi el a webáruház rendszere. A futárcég kiválasztásnál ezért javasolt figyelembe venni, hogy a használt webshopmotor mely futárcégekkel tud kommunikálni. Az olyan bérelhető rendszereknél, mint pl. a Shoptet ez az integráció a fontosabb szolgáltatókkal előre ki van alakítva, így könnyen és egyszerűen beállítható és aktiválható a kapcsolat. 

Ár

A következő, jellemzően legfontosabb kérdés az ár, amit a szolgáltatók weboldalain ha listaárként meg is lehet találni, érdemes tőlük személyre szabott ajánlatot kérni, mert a csomagszám függvényében el lehet érni jobb feltételeket is.

Árak kalkulálása

Egy tipp: bár az árak nem publikusak, a Webshippy (amely kiszervezett logisztikával foglalkozó cégként igénybe veszi több futárcég szolgáltatását is), publikus árlistájában megtalálható a legtöbb, fent említett futárcég közvetített szolgáltatásának díjszabása. Ez jól mutatja az említett szolgáltatók árszintjét, de érdemes fenntartásokkal kezelni, hiszen a Webshippy napi sokezer csomagot küld ki, ennek megfelelően a lehető legjobb árakat kapja ezektől a kézbesítő cégektől. Így azokat az árakat kezdőként Te nem fogod megkapni, ha direkt szerződsz a futárcéggel, viszont ha a Webshippy-t bízod meg a logisztikai feladatokkal, már az első csomagtól kezdve élvezheted a nagyokat megillető, kedvező szállítási díjakat.

A futárcégek általában súly alapján határozzák meg sávosan a szállítási alapdíjakat, melyekre még számos plusz díj hozzáadódhat: e-útdíj, benzin felár, SMS és e-mail értesítések díja, összeghatártól függő utánvét, kezelési díj… Ezeket mind alaposan meg kell vizsgálni, mert egy viszonylag alacsonyabb alap szállítási díjat akár több száz forinttal is meg tudnak dobni a plusz költségek.

Nézzünk egy példát: egy normál méretű, 0,8 kg súlyú, NEM utánvétes csomag kiszállításának díja (a cikk írásának napján – 2023.11.09-én) a Webshippy-n keresztül a következő:

Ezek a díjak nettó árak, és tartalmazzák az e-útdíjat, benzin felárat, SMS és e-mail értesítések díját, valamint az 1 munkanapos kézbesítési határidőt.

Az ár fontos, de nem a legfontosabb tényező, hiszen a vásárlók elsősorban gyorsan és sérülésmentesen szeretnék megkapni a csomagjukat, a számukra legkényelmesebb módon. Ezen felül bizonyos preferenciák is kialakulhatnak, amelyeknek köszönhetően előnyben vagy akár hátrányban részesítenek cégeket. A szállítási módok (házhozszállítás, csomagautomata, csomagpont) és a csomagküldő cégek kiválasztását ajánlott ezek figyelembevételével elvégezni.

Teljesítési idő

Itt olyan nagy meglepetések nincsenek, a futárcégek jellemzően vállalják az 1 munkanapos kézbesítést. A kérdés, hogy ezt hány százalékban sikerül teljesíteni, és hogy a szezonális időszakok (Black Friday, karácsony, stb.) mennyire okoznak problémát. Vajon a december 20-án feladott csomag még kiér szenteste előtt? Itt is érvényes, hogy a nagy infrastruktúrával, sok depóval, futárral és autóval rendelkező cégeknél jellemzően nem fog problémát okozni egyik kiemelt időszak sem. Érdemes lehet webáruházakat tömörítő fórumokon, zárt csoportokban a tapasztalatokról érdeklődni.

Hogyan kérj ajánlatot?

Ha ajánlatot szeretnél kérni valamelyik kézbesítő cégtől, meg kell adnod a várható havi csomagszámot, mert ez alapján határozzák meg a szállítási díjat: minél több csomagot küldesz ki rajtuk keresztül, annál kedvezőbb lesz az árajánlatuk.

Milyen csomagszámot adj meg a futárcégeknek, ha most indulsz?

Próbáld megtervezni a megrendelések havi mennyiségét. Ha bizonytalan vagy, becsüld meg optimistán, kerekítsd felfelé.

Aggregátor cégek, fullfilment centerek

Kezdő webáruházaknál érdemes megfontolni, hogy a csomagküldéshez valamelyik közvetítő cég szolgáltatását veszik igénybe. Vannak olyan szolgáltatók (pl. Fürgefutár.hu, Csomagnet, stb.), akik a sok kis ügyfelet összegyűjtve jelentősen alacsonyabb árakat tudnak kialkudni a futárcégektől.

A kiszervezett logisztikával foglalkozó cégek szintén a nagy csomagmennyiség miatt tudják már a kezdő webáruházaknak is olcsón felszámítani a csomagkiküldést. Ők ráadásul a tárolás, rendelésösszekészítés, csomagolás feladatait is átvállalják, aminek bár van költsége, de összességében még mindig olcsóbb lehet, mint a szállítási díj önmagában, ha egy futárcéggel direkt szerződsz.

Fulfillment center/közvetítő cég

Mennyi legyen a vásárlók felé felszámított szállítási díj?

A vásárlók felé felszámított szállítási díjak meghatározásakor két dolgot érdemes mérlegelni: mennyibe kerül a csomagok kiküldése, és mennyit számítanak fel a webshop versenytársai? Sajnos a logisztika teljes költségét nem lehet áthárítani a vásárlókra, mert akkor a szállítási díj lényegesen magasabb lenne a többi piaci szereplőhöz képest. A szállítási költséget önmagában pedig csak akkor lehet teljes összegében továbbszámlázni a vevőnek, ha a havi csomagszámnak köszönhetően a webáruház felé is alacsonyabb díjakat számláz a futárcég. Ehhez már havonta több ezer kiküldött csomagra van szükség.

Egyre ritkább, hogy egy webáruház 1000 forint alatti szállítási díjat számít fel a rendelés teljesítéséért. És ezt is csak a csomagpontos, csomagautomatás kiszállításnál. Sokkal inkább jellemző, hogy a vásárlók csomagpontra 1100-1500, házhoz pedig 1500-2000 forintért tudják megrendelni a termékeket. Nagyobb csomagok (pl. kerti bútorok, mosógépek, stb.) esetén a szállítási díjak 5000-9000 forint közötti összeget tesznek ki.

Mi a helyzet a külföldre küldött csomagoknál?

Ha a határon túlra szeretnél csomagokat küldeni, a szolgáltatók szállítási díjai között még nagyobb különbségek lehetnek. Az árak a belföldi díjak többszöröse is lehet, és már nem csak a csomagok súlyától függnek, hanem a távolságtól, a kézbesítő cég külföldi partnercégétől, és a szállítás módjától (közúti vagy légi). Itt is érvényes, hogy kezdő, kis webáruházként érdemes lehet inkább valamilyen közvetítő céggel szerződni, akiken keresztül lényegesen kedvezőbb árak érhetők el.

Külföldre többek közt a Packeta, a DPD, az Express One, a GLS, az EU határain túlra a DHL, a FedEx (amely 2016-ban megvette a TNT-t), és a UPS vállal kiszállítást.

Összefoglalva: kijelenthető, hogy a csomagkiküldés költsége leginkább a csomagok súlyától és a csomagszámtól függ. A súly a termékből adódik így arra nem sok ráhatása van egy webshopnak, de a havi csomagszám a webáruházon, pontosabban a vevőszerzés sikerességén múlik. Így a kezdő e-kereskedőknek arra kell törekedniük, hogy minél gyorsabban növelni tudják a megrendelésszámot.

Az ajánlatkérésnél pedig érdemes kicsit optimistán meghatározni a csomagszámot, és előnyben részesíteni azokat a cégeket, amelyeknél többfajta szállítási mód is elérhető (házhozszállítás, csomagpont, csomagautomata). Vagy a szállítási költségek minimalizálása érdekében közvetítő céggel, fulfillment centerrel szerződni.

(*A cikkben szereplő árak nem tekinthetők ajánlatnak, pusztán a kézbesítés költségeinek illusztrálására szolgálnak. Az adatok a különböző szolgáltatók oldaláról származnak.)

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket