Itt a nyár, és vele együtt a nyaralás, az édes semmittevés szezonja. Ha úgy dönt, hogy néhány napra mindent „kikapcsol”, előbb derítse ki, hogyan kezelje a webáruház üzemeltetését „vakáció üzemmódban”, hogy ne essen csorba az eladásokon és a kemény munkával felépített üzleti hírnéven. Cikkünkben tippeket, ötleteket hozunk, amelyek garantálják a zökkenőmentes nyaralást.
Az egész éves kemény munka után megengedne egy-két hét jól megérdemelt szabadságot? Csak rajta! Ha többen üzemeltetik a webáruházat, akkor valószínűleg könnyen talál valakit, aki a távolléte alatt helyettesíti. De mi a helyzet akkor, ha nincs, aki helyettesíthetné?
A webáruház teljes „lekapcsolása” a vállalkozását tekintve nagyon kellemetlen következményekkel járhat. Nemcsak az organikus találatokban veszítené el vagy gyengítené a pozícióját, hanem egyértelmű jelzést küldene a jelenlegi és potenciális ügyfeleinek, hogy valami nincs rendben, vagy akár azt is, hogy a vállalkozását bezárta. Ezért a nyaralás idején sokkal jobb megoldás a webáruház nyitvatartása bizonyos óvintézkedések betartásával. Nincs benne semmi különleges, és így a nyaralása alatt sem veszíti el a rendeléseket.
Szóval, mi a teendő, ha a webáruházát „vakáció üzemmódba” kell helyeznie, mert egyszerűen csak pár nap teljes kikapcsolódásra vágyik? Az alábbiakban tanácsokat adunk, mi mindent kell elintézni az elutazás előtt, hogy egyrészt a lehető legjobban élvezhesse a nyaralást, ugyanakkor a webáruház forgalma és eladásai ne szenvedjenek csorbát ez idő alatt.
Igazán alapvető intézkedésként tájékoztassa az ügyfeleit arról, hogy szabadságra ment, azzal együtt, hogy a rendelések később kerülnek feldolgozásra, és hogy az ügyfélszolgálat szintén korlátozott mértékben lesz csak elérhető. Hol helyezzük el ezt az értesítést? Röviden úgy is megfogalmazható, hogy mindenhol, ahol csak lehetséges.
A szünidővel kapcsolatos információk a többi cikk között könnyen észrevétlenek maradnak, ahogyan a főoldalon található bannert is figyelmen kívül hagyhatják az ügyfelek. Ezért nagyon célszerű, ha a szünidővel kapcsolatos információkat úgy jelenti be, hogy azok a webáruház minden egyes oldalán megjelenjenek – például egy információs sávban. Egyes webáruházak felugró ablakokat alkalmaznak erre a célra, de ezekről is könnyen lemaradhatnak azok, akiknél be van kapcsolva az automatikus blokkolás.
Az információs sávon kívül a rendelési folyamat utolsó lépésében is értesítheti az ügyfelét arról, hogy szabadságra megy. Esetleg beállíthatja azt is, hogy az ügyfélnek a rendelés befejezése előtt egy jelölőnégyzetet kelljen kipipálnia, miszerint tudomásul veszi, hogy szabadság miatt a rendelése feldolgozása késni fog. Használja bátran a közösségi média fiókjait, hogy folyamatosan tájékoztassa a követőket, és kommunikálja ezt hírlevélben is.
Egyébként a szabadságról nyíltan tájékoztasson, és ne bújjon különböző egyéb okok mögé. Az ügyfelei biztosan megértik az őszinte értesítést; végülis mindenkinek szüksége van időnként egy kis kikapcsolódásra.
Ha árösszehasonlító oldalakat használ (például az arukereso.hu-t), ne felejtse el beállítani a vakáció módot a rendelkezésre álló xml-feedben, mielőtt útnak indul. Így a feed figyelembe veszi az áru szállítási idejének elhalasztását.
Ne feledkezzen meg arról a lehetőségről, hogy kikapcsolhatja a webáruháza megjelenítését az árösszehasonlító fizetett pozícióiban. Így a szabadsága alatt megspórol egy kis kreditet, viszont ebben az időszakban az árösszehasonlítókból származó látogatottságról lemarad. A fizetett pozíciók kijelzésének a kikapcsolása észszerű, főként olyan termékek esetében, amelyekre várhatóan az ügyfélnek a lehető leghamarabb szüksége lesz, ezáltal a hosszabb szállítási időre történő várakozás sem merül fel.
Ha a lehető legjobban szeretné élvezni a vakációt, és egy percig sem akar munkahelyi e-mailekkel foglalkozni, mindenképpen állítson be egy automatikus választ, amelyben tudatja, hogy szabadságon van, és hogy mikor fog az e-mailre válaszolni. Ezáltal az ügyfélnek nem lesz olyan érzése, hogy senki sem törődik a levelével. Ugyanígy járjon el, ha úgy döntött, hogy otthon hagyja a céges telefonját. Állítson be egy automatikus SMS-üzenetet, amelyben a hívó felet értesíti arról, hogy szabadságon van.
Az ön személyes szabadsága nem feltétlenül jelenti a rendelések drámai visszaesését vagy a törzsvásárlóknak a konkurenciához való átpártolását. Már az is elég, ha kellőképpen motiválja látogatóit, például egy a rendelésükre vonatkozó kedvezmény vagy a következő vásárlásra szóló kupon formájában. Jutalmazza meg azokat, akik a szabadsága alatt is rendeltek, és hajlandóak voltak várni a szállításra! Akár egy szimbolikus kedvezménnyel, vagy mondjuk ingyenes szállítással.
Ha megfogadja a fent említett tanácsokat, nem kell aggódnia a webáruházban történő folyamatok miatt még nyaralás közben sem. Egyúttal a visszatérte után nem fogja egy halom e-mail fogadni a dühös ügyfelektől, hanem épp ellenkezőleg: egy jól beállított motivációval kellemesen csalódhat a rendelések mennyiségén. Ennek érdekében a nyaralás előtt felelősségteljesen álljon a webáruház felkészítéséhez, és szánjon rá időt, mert megéri!
Írjon megjegyzést