Ön is egyedül, külső segítség nélkül végzi webáruháza marketingjét? Valószínűleg már találkozott olyan elméleti modellekkel (más szóval keretrendszerekkel), amelyek elősegítik a marketingstratégia felállítását és értékelését. Ezek egyike a See Think Do Care, amely kifejezetten az online projektekben, de a webáruházakban is remekül alkalmazható. Hogyan kell használni és mire jó? Nézzük!
A See Thing Do Care modell egyike a számos marketing keretrendszernek, amelyet egy érthető és áttekinthető marketingstratégia kialakításához használhatunk. Más keretrendszerekhez képest kiválóan figyelembe veszi az online projektek sajátosságait, ezért nagyon népszerű, különösen digitális marketing vonatkozásában. Egyszerű, könnyen érthető és alkalmazható az online projektek széles skáláján a méretüktől vagy az alkalmazott értékesítési csatornák terjedelmétől függetlenül.
A See Think Do Care modell bevezetése és népszerűsítése mögött Avinash Kaushik áll, aki a Google-nél a Digital Marketing Evangelist-ként működött. Többek között számos marketinggel és webanalízissel foglalkozó kiadvány szerzője, és az ötletei rendszerint igencsak inspirálóak. Ez természetesen a See Think Do Care keretrendszer esetében sincs másképp. A modell alapos megértéséhez az egyes fázisokra és a meghatározott célokra fogunk összpontosítani, különös tekintettel a webáruház üzemeltetésére.
Ahogy az elnevezése is mutatja, a See Think Do Care keretrendszer négy fő fázisból áll, amelyekbe a potenciális vagy jelenlegi ügyfelek csoportosíthatóak, és amelyek egy bizonyos, a vásárlás előtti és utáni folyamatot képviselnek.
Az első fázisban a célközönség legnagyobb része elérhető, amely hozzávetőlegesen releváns a kínált termékek szempontjából. Ha például van egy egészséges táplálkozással foglalkozó webáruháza, a See fázisban azokat az embereket célozza meg, akiknek fontos az egészséges táplálkozás (sportolók, fogyózók, egészségügyi problémákkal küzdő emberek). Ebben az esetben az a cél, hogy a lehető legjobban láthatóvá tegye a márkáját vagy a webáruházát.
Ebben a fázisban tehát nem folytat olyan tevékenységeket, amelyek egyenesen az értékesítéshez vezetnének, de mindent megtesz azért, hogy a legnagyobb mértékben látható legyen. Ennek a fázisnak a fő feladata az, hogy a releváns célközönséget bevonzza.
A második fázisban a felhasználók már tisztában vannak azzal, hogy van valamilyen szükségletük, amelyet a termékei közül az egyik (vagy több) kielégíthet. Ilyenkor a weboldal látogatója már közvetlenül egy bizonyos termékre ill. termékcsoportra és azok előnyeire gondol. Összehasonlítja az egyes szolgáltatókat, az árakat és a kiegészítő szolgáltatásokat.
Ebben a fázisban célzott PPC-kampányokkal nagyon hatékonyan érheti el a felhasználókat, majd kiváló minőségű, releváns és értékes tartalommal keltheti fel az érdeklődésüket. Ennél a pontnál egyedülálló lehetőség kínálkozik arra, hogy elmagyarázza az ügyfélnek, miért érdemes azt a bizonyos terméket éppen öntől megvásárolni.
A Do szakaszban már nagyon közel vagyunk a kívánt fináléhoz – a rendelés megvalósításához. Ezen a ponton a bizonyos termékkategóriák vagy konkrét termékek iránt érdeklődők készen állnak arra, hogy cselekedjenek, vásároljanak. Ezért fontos tehát, hogy „visszacsábítsa” őket a webáruházába, amit például bizonyos termékre irányuló PPC-kampányokkal tehet meg.
Ezt követően fordítson figyelmet arra, hogy a vásárlási folyamat intuitív és gyors legyen. Összpontosítson arra, hogy a rendelés egész folyamatát a lehető legjobban megkönnyítse.
A negyedik fázis elemei azok az emberek, akik már vásároltak öntől. Ide tartozik a gondoskodás az ügyfélről, ami hosszú távú kapcsolat kialakulásához és ismételt vásárlásokhoz vezet. Például létrehozhat egy hűségprogramot a Care fázisban lévő ügyfelek számára, vagy megcélozhatja őket e-mailben küldött hírlevelekkel, hogy újabb vásárlásokra ösztönözze a korábbi érdeklődőket. Mindenképpen tudassa ügyfeleivel, hogy azután is törődik velük, miután vásároltak önnél.
Úgy érzi, hogy az említett fázisok túlságosan esetlegesek? Esélyes, de gondoljon arra, hogy vajon milyennek tűnik ügyfélként egy vásárlási folyamat?! Lehetséges, hogy pontosan egy ilyen modell alapján hozta meg a döntését, mondjuk tavaly, amikor új téli kabátot vásárolt. Amikor vállalkozóként összeállítja a webáruháza See Think Do Care stratégiáját, sokban segít, ha megpróbál a saját ügyfele bőrébe bújni. Állítsa össze a leggyakoribb ügyfelek 3 tipikus személyiségmintáját (pl. „munkaképes életkorú férfiak”), és próbálja meg az ő szemükkel nézni a saját webáruházát mind a négy fázis tekintetében.
A bevezetőben említettük, hogy a See Think Do Care modell nagyon hasznos lehet a marketingtevékenységek értékelésében is. Gyakori probléma, hogy e-kereskedőként rengeteg különböző adat áll rendelkezésre, de megfelelő értelmezés és felhasználási lehetőség nélkül gyakorlatilag nincs nagy jelentőségük. Hogy a különböző, szövevényes adatokban kiismerje magát, próbálja meg a See Think Do Care modell egyes fázisai szerint rendezni őket.
A modell egyes fázisaira más teljesítménymutatókat kell alkalmazni. Íme néhány példa az egyes fázisokra. Míg a See fázisban az új látogatók száma és azok relevanciája a fontos mutató, addig a második, Think fázisban például a különböző termékek közötti átkattintási arány. A harmadik, Do fázisban a konverziós ráta, azaz a teljesített rendelések száma, valamint a konverziós ár a fontos mutató. A Care fázisban olyan mutatókra összpontosítson, mint például az új és a visszatérő ügyfelek aránya, vagy az, hogy az ügyfelek milyen mértékben használják a hűségprogramot.
Végül, tegyük hozzá, hogy a See Think Do Care keretrendszer egyszerűbbé és átláthatóbbá teszi a webáruház marketingjét. Talán ezért is ideális kezdők számára. Az összeállítás során segítségképpen bátran használjon szövegkiemelőt, posztereket, színes papírlapokat.
A See Think Do Care keretrendszer segít felismerni, hogy melyek a stratégia gyenge pontjai, melyik pontnál veszíti el ügyfeleit, és mit szükséges még beépíteni. Ezek az adatok szó szerint aranyat érnek majd…
Írjon megjegyzést