Online vállalkozás: Mit érdemes tudnia a vásárlókról?

Ha azt tervezi, hogy vállalkozást indít, érdemes ismernie potenciális vásárlói viselkedését. Ha valóban fel akarja kelteni az érdeklődésüket, legalább néhány dolgot tudnia kell róluk. Sokrétű tapasztalatainkból összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

Webáruház indítását tervezi? Akkor biztosan hasznosnak fogja találni a 6Clickz szakértőivel közösen összeállított cikkünket.

Hogyan viselkedik a magyar vásárló?

Jellemző, hogy a vásárlók konzervatívak. Főként vidéken még mindig eléggé bizalmatlanok az emberek, ami az e-kereskedelmet illeti. A márkát gyakran a hagyományos üzletekből is ismerniük kell. Az a szabály, hogy „ha nincs hagyományos üzlete = nem megbízható” sajnos még mindig érvényes. És ugyanez vonatkozik a fizetésekre is. A vásárlók 47%-a még mindig az utánvétes készpénzes fizetést részesíti előnyben, a kártyával történő előre fizetést a webáruházak mindössze 33%-a teszi lehetővé, és azt a vásárlóknak csak a 46%-a veszi igénybe.

Ezek szerint egy potenciális vásárlója az alábbiak szerint gondolkodik: „Nincs hagyományos üzlete, és előre kéri a pénzt? Akkor ez biztos egy kétes kereskedő, aki csak pénzt akar kihúzni az emberekből, majd eltűnik.”

Hogyan tudja meggyőzni az ellenkezőjéről? Üzletet nyitni Budapest központjában igazán nagyszerű lenne, de érthető, hogy nem mindenki tudja megoldani. A rendelések 100%-át utánvéttel küldeni és várni a fizetésekre a futárcégektől sem az igazi, ami a cash flow-ját illeti. Létezik azonban egy varázsszó, amely mindenhol jól működik: értékelés. A vásárlást fontolgató vásárló inkább az értékelésekkel rendelkező webáruházat választja. Mindenki tudni akarja, hogy mennyire voltak más vásárlók elégedettek a vásárlással, szállítási idővel, ügyfélszolgálattal vagy magával a termékkel. Ami a szállítási időt illeti, nem is a gyorsaság, hanem inkább az ígért szállítási határidő betartása a fontos. Ha a weboldalán három napon belüli kiszállítást ígér, nem szállíthatja a rendeléseket a negyedik napon.

Térjünk vissza az értékelésekhez. Néhány hasznos tipp, melyek biztosan segítenek önnek:

Mennyire nyitott a magyar vásárló a külföldi cégek iránt?

2018-ban 2,7 millió megrendelést fogadtak a külföldi webáruházak Magyarországról. Ez az EU átlag alatt van. Az Eurostat szerint a magyaroknak mindössze 37%-a beszél angolul, ami az egyik legalacsonyabb arány. Sőt a magyarokról közismert, hogy nagy patrióták. Így önnek van egy nagy előnye a külföldi konkurenciával szemben.

Ügyfélszegmentáció

Az eNet statisztikái szerint az online vásárlók legerősebb korcsoportját a 35–40 év közöttiek teszik ki. A vásárlások átlagos értéke minden évben növekszik, és megközelíti az 50 eurót. De óriási a különbség a főváros és az ország többi része között. Összehasonlításképpen: Budapest tízszer nagyobb, mint a második legnagyobb város, Debrecen. Ez az e-kereskedelemben is tükröződik. És hogyan néznek ki ezek az állítások számokban?

A látogatások és forgalmak 40%-a Budapestről érkezik. Az átlagos CPC valamivel magasabb, mint az ország többi részén (közel 10%). A látogatások további 10%-a Pest megyéből érkezik (alapvetően a budapesti agglomerációból). Vagyis elmondhatjuk, hogy a webáruházak forgalmának átlagosan a felét a fővárosból és környékéről származó forgalom teszi ki. A top 5-ben az alábbi városok szerepelnek: Győr, Miskolc, Debrecen. A hirdetés célzásakor azonban mindig a megyét, ne egy konkrét várost célozzon meg. A megyék és megyeszékhelyek listáját például a Wikipedián is megtalálja.

A mobilkészülékek használata az e-kereskedelem keretében általános világtrend. A magyarok ebben sem maradnak alul. Ügyfeleink látogatásainak 70%-a mobilkészülékről érkezik. Meg kell azonban jegyezni, hogy a konverziós arány a számítógépen továbbra is dupla annyi.

Ha közelebbről megvizsgáljuk a mobilkészülékeket, a vásárlók legalább 20%-a Apple készülékeken keresztül jut el hozzánk. Ezeknek a vásárlóknak 10–20%-kal magasabb a konverziós aránya, amit a globális trend is megerősít. A keresők között a Chrome vezet, melyet a Safari követ.

Black Friday

Kedvezmények! Kedvezmények! Kedvezmények! A Fekete Péntek vagy Black Friday beindítja a karácsony előtti vásárlási lázat. A legtöbb közép- és kelet-európai vásárlóhoz hasonlóan a magyar vásárló is árérzékeny, ezért általában leárazásokban igyekszik vásárolni. Ezt a magyar Black Friday eredményei is megerősítik. Magyarországon hatalmas sikere van.

Magyarországon 2013. november 29-én tartották az első Black Friday-t. Azóta folyamatosan növekszik iránta az érdeklődés. A Black Friday jelenlegi bevételei a teljes e-kereskedelem egész éves forgalmának egyharmadát teszik ki. Az átlagos vásárlási érték ilyenkor több mint 120 euróval emelkedik. Ez a hatalmas vásárlási őrület ahhoz vezetett, hogy 2016-ban a posta is összeomlott. Némely vásárlók így csak januárban kapták meg a csomagjukat.

Egy felmérés szerint az ország lakosságának több mint fele vásárol a Black Friday során. Közülük a megkérdezettek 41%-a mondta, hogy a boltok túlzsúfoltsága miatt csak online fog vásárolni. Készüljön fel hát rendesen a Black Friday-re, mert ez az év legnagyobb őrülete!

Bejegyzés navigáció

Írj megjegyzést

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket