Szállítási módok az e-kereskedelemben

Hogyan jutnak el a megrendelések a vásárlókhoz? Hát futárral – mondanák sokan. Nem véletlenül, hiszen a legkézenfekvőbb szállítási mód a házhozszállítás. Azonban az e-kereskedelem változik, a vásárlói szokások változnak, a webáruházaknak pedig lépést kell tartani a változással.

Szállítási módok az e-kereskedelemben

Miért fontos, hogy milyen szállítási módok érhetők el a webáruházadban?

Miért nem mindegy a kézbesítés módja? Mert az elérhető szállítási módok a vásárlói döntést befolyásolhatják. Hacsak nincs a webshopod monopol helyzetben, a vásárló egyéni preferenciái alapján fogja eldönteni, hogy honnan rendelje meg a kiválasztott terméket. És tévedés azt feltételezni, hogy kizárólag az ár a fontos. A vevők egyre tudatosabbak, a szállítási díj mértéke ugyanúgy számít, mint a kényelem, egyszerűség, időhatékonyság… vagy, sokszor a kézbesítő cég személye.

Korábban valóban a legkényelmesebbnek az számított, ha a csomag házhoz jött. Ez persze nem meglepő ha figyelembe vesszük, hogy nem is nagyon volt más lehetőség. Azok a webshopok, amelyeknél már volt fizikai üzlet, biztosították a személyes átvételt – jellemzően az ország egyetlen pontján, az üzletben – de ez sokak számára nem volt opció, a többség így futárral (postával?) kérte csomagját.

De ez már a múlt, ma már nemcsak a szállítási módok választéka bővült, hanem a kézbesítés minősége is jelentősen fejlődött. Nézzük, milyen lehetőségei vannak egy webáruháznak a rendelések teljesítéséhez.

*Fontos megjegyezni, hogy a futárcégek között lehetnek eltérések, különbségek, de az alábbiakban nem a cégek teljesítményét, csupán a szállítási módokat vizsgáljuk.

Szállítási folyamat

Házhozszállítás

A legősibb kézbesítési mód a postás volt. A webshop feladta a csomagot a postán, az állami cég pedig néhány napon belül eljuttatta azt a vásárlóhoz. De azóta sok minden változott.

Egyrészt sokkal több cég lépett a piacra, akiknek a fő tevékenysége a kiscsomagkézbesítés. A legismertebb cégek a GLS, a DPD, az ExpressOne, a Packeta, vagy a szolgáltatást MPL néven végző posta, de rajtuk kívül még tucatnyi kisebb cég foglalkozik ezzel.

Másrészt a szolgáltatás minősége sokat javult: a kézbesítési idő mára 1 munkanapra rövidült, a vásárlók a csomag útjáról folyamatos tájékoztatást kapnak, az utánvét összegét pedig már bankkártyával is kifizethetik. És egyre több cég tudja előre meghatározni azt a 3-4 órás időintervallumot, amikor a kézbesítő várhatóan megérkezik a címre.

A házhozszállítás előnyei

Hátrányai

Házhozszállítás

Csomagautomaták

Egyre több helyen érhetők el azok a csomagautomaták, ahol – mint egy értékmegőrzőben – egy kód megadásával nyithatók ki a rekeszek. Ezek az automaták szinte mindig olyan forgalmas helyszíneken vannak, amelyeket az emberek általában gyakran útba ejtenek: forgalmasabb csomópontok, élelmiszer üzletek, bevásárlóközpontok. A legtöbb automatával rendelkező cégek a Foxpost, a Packeta, az MPL, a Sameday és a GLS, automatáik száma már több ezerre tehető. Érdekesség, hogy az alza.hu-nak saját automata hálózata van (az eMag-ét a Sameday-en keresztül más is igénybe veheti).

A csomagautomaták előnyei

Hátrányai

Csomagpontok

Olyan, jellemzően más üzleti tevékenységet végző szolgáltatók, ahol biztosítják valamely kézbesítő cég ügyfelei számára a csomagok átadását. Posták, benzinkutak, lottózók, üzletek ugyanúgy megtalálhatók a listában, mint fénymásolószalonok, kozmetikusok, gépkölcsönzők, újságárusok. A választék széles, a lényeg, hogy ma már biztosan van minden vásárló környezetében egy-két ilyen csomagpont. Ezek a szolgáltatók valamelyik futárcéggel állnak szerződésben, így a csomagpont-szolgáltatás rajtuk keresztül vehető igénybe.

A csomagpont előnyei

Hátrányai

Csomagon lévő QR-kód beolvasása

Személyes bolti átvétel

Ez a szállítási mód azok privilégiuma, akik rendelkeznek fizikai üzlettel, vagy egyedileg leszerződnek ilyen bolttal. Ezen kívül a nagyobb bolthálózatoknál (eMag, Bookline, Libri, Líra) érhető el a személyes átvétel, de jelentőségük a csomagautomaták és csomagpontok elterjedésével jelentősen csökken. 

Alternatív szállítási módok, közvetítők

A fent részletezett szállítási módokat nem csak közvetlenül vehetik igénybe a webáruházak. Lehetőség van valamilyen közvetítőn keresztül igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat. Ez két okból merülhet fel.

A kézbesítő cégek árai a csomagszámtól függnek – minél több csomagot küld velük egy webshop, annál kedvezőbb számára a díj. A közvetítők (mint pl. a Fürgefutár) több webshop összcsomagszámával tudnak nagyobb díjkedvezményt elérni, és így tovább adni. 

A másik lehetőség, ha a webáruház a logisztikát kiszervezi valamelyik fulfillment cégnek (ilyen pl. a Webshippy vagy az iLogistic), akik szintén az általuk kiszolgált e-kereskedők összcsomagszámának köszönhetően tudnak rendkívül kedvező díjakat biztosítani.

Melyik szállítási mód legyen elérhető webáruházadban?

A válasz egyszerű: lehetőleg mindegyik. Add meg a lehetőséget a vásárlónak a választásra. De fontos, hogy túl sok választási opció azért ne legyen, két okból sem: egyrészt minél több szolgáltatóval szerződsz, annál több szolgáltató között oszlik meg a csomagszám – ami a kézbesítő cégek felé fizetendő szállítási költségeket a leginkább befolyásolja, másrészt a túl sok választási lehetőség több szerződést, több rendszerintegrációt igényel, és még a vásárló szempontjából sem mindig jó a bőség zavara.

Melyik szolgáltatót válaszd?

Az ár, a szolgáltatás minősége és az elérhető extra szolgáltatások mellett az is döntő lehet, ha egy cégnél többféle szállítási mód is elérhető. Az MPL, a GLS a házhozszállítás mellett csomagautomatába és csomagpontra is tudja kézbesíteni a csomagokat. A Foxpost elsődlegesen a csomagautomaták számában piacvezető, de házhozszállítást is biztosít.

És még valami: a vásárlói preferenciákban már nem csak valamelyik szállítási mód, de bizonyos kézbesítő cégek is megjelenhetnek, ezért fontos figyelni a vevőid elvárásaira, és a szállítási módokat is azok alapján kiválasztani.

TIPP: a Shoptet webshoprendszerével a legtöbb kézbesítőcég rendszere összeköthető, így a vásárlói adatok átadása automatizált. A szállítási módokat pedig néhány kattintással aktiválhatod.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket