Az emberek egyre többet kommunikálnak olyan közösségi médiákon, mint a Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat és mások. Ezekkel a modern kommunikációs csatornákkal összefüggésben sokan elkezdtek blogokat írni és videókat készíteni. Közülük a legsikeresebbek jelentős influenszerekké is válnak.
Az olvasóik és a rajongóik két okból követik az oldalaikat. Szórakozás céljából és azért, hogy információkra és inspirációra tegyenek szert. És így természetesen a linképítő cégek is odamennek. Miért? Mivel ha ön kapcsolatot akar építeni a vásárlóival, ott kell megszólítania őket, ahova szívesen járnak. Vagy azok által, akiket már lájkoltak. Soha nem volt annyira fontos a bloggerek és youtuberek szerepe, mint most. Nézzük hát meg, hogyan és miért tudnak segíteni önnek az üzletében.
A legfrissebb felmérések szerint a bloggerek és a youtuberek fokozatosan az egyik legmegbízhatóbb információforrássá válnak a ma ismert interneten. Különösen a fiatal generáció számára. Ők azok az újkori influenszerek, akik nagyban befolyásolják, mit vásárolnak és kedvelnek a fiatalok.
A BlogHer szerint az olvasók 98%-a bízik a bloggerekben. A blog tehát a legmegbízhatóbb csatorna az összes olyan platform közül, melyeken ezek a felhasználók mozognak (86%-uk a Facebookban, 85%-uk a Pinterestben bízik). A felhasználók 87%-a legalább egyszer vásárolt valamit bloggerek ajánlásai alapján. A blogok gyakran nemcsak információkkal, de inspirációval is szolgálnak.
De először jó, ha tisztázzuk, hogy mi is a különbség a blogger és a youtuber között. Alapvetően abban különböznek, hogy a blogger inkább ír, míg a youtuber videókat készít, amelyeket időnként a saját blogján tesz közzé, de leggyakrabban a YouTube-on. A youtuberek pozíciója olyan szintre nőtt, hogy a zeneipar is rajtuk múlik, és néhány youtuberből vagy más néven vloggerből, a világ összes pontján ismert sztár lett.
Kezdje saját magával. Miért van szükségem bloggerre/youtuberre? Mit szeretnék elérni az együttműködéssel? Hogyan működik a közösségem? Mi motiválja? Mi bosszantja? Ezek azok a kérdések, amelyeket minél előbb érdemes megválaszolnia. Ezután sokkal könnyebben tudja majd megtalálni a megfelelő bloggert/youtubert. A legfontosabb, hogy ne akarja, hogy a blogger/youtuber találja ki a választ ezekre a kérdésekre. Ez az ön márkájának a feladata.
A bloggereket és youtubereket több alapvető tényező alapján tudja kiválasztani: a „buyer personas” (közönség összetétele) elkészítése, azok a közösségi médiák, ahol a legerősebbek, a szövegek és képek minősége stb. Minden attól függ, hogy mit keres, és mire van szüksége márkájának. De annak ellenére, hogy a választását több „ténybeli kategóriára” fogja alapítani, az „általános mindset” is fontos.
Tudjon meg róluk mindent, amit csak lehet. Természetesen az is fontos, hogy figyelmesen elolvassa a blogger összes korábbi cikkét és megnézze a youtuber által készített videókat, hogy az ön terméke valóban passzoljon kiadói tervéhez, és ne legyen túl erőltetett. A színen megjelenő új tehetségekről sem szabad megfeledkeznünk. Érdemes megnézni a növekedési potenciállal bíró új blogokat is.
Kövesse nyomon azokat a cégeket és márkákat, amelyek már együttműködnek bloggerekkel és youtuberekkel. Vessen egy pillantást a blogokra is, ahol a promóció nagy része zajlik. Döntse el előre, hogy kit is akar valójában – egy szívtiprót, akiben a rajongók megbíznak, vagy olyan valakit, aki a pénzért és ajándékokért cserébe bármilyen márkának „eladja a lelkét”. Minél őszintébb egy blogger/youtuber, annál többen bíznak benne, annál inkább fogják vásárolni az ön termékeit.
Némely cégek azt javasolják, hogy a szupercsillagok helyett inkább kevésbé ismert arcokat válasszon szűkebb fókusszal. Mások a nagyszámú rajongóval rendelkező jól ismert arcokra fogadnak. Fontos, hogy az adott blogger/youtuber képes legyen befolyásolni a követőit (azokat, akik követik őt a közösségi hálókon), és egyúttal az egész hihető és természetes legyen. A cégek számára az együttműködés létrehozása néha kihívást jelenthet. A jó bloggerek/youtuberek ugyanis azokat a cégeket választják, amelyeket ők is szeretnek, és amelyek összhangban vannak a filozófiájukkal.
A márkáknak először annak érdemes utánajárniuk, hogy valójában milyen blognak kínálják fel az együttműködésüket. Gyakran előfordul, hogy a cégek e-mailben együttműködési ajánlatot küldenek, amely olyan megszólítást tartalmaz, amely nem kellően konkrét, vagy a megszólítást egyes számban írják a következő stílusban: „Kedves blogger!” Őszintén szólva, a bloggerek és vloggerek nem olvassák az ilyen e-maileket, mivel egyértelmű, hogy az adott márka semmit nem tud a blogjukról, és úgymond, csak vaktában lövöldözik, hogy melyik blogger harap rá.
Ezért a bloggereknek/youtubereknek mindjárt az elején mutassa meg, hogy tényleg ismeri őket, olvassa a cikkeiket, és szereti őket. Elég egy apró hivatkozás bármilyen bejegyzésre, amit korábban közzétettek vagy közvetlenül ők írtak. Vagy ajánlja fel, hogy segít neki megoldani valamilyen problémát, amivel éppen a weboldalán foglalkozik.
Ha tehát bloggerekkel és youtuberekkel akar együttműködni, próbáljon meg egy jó okot adni nekik arra, miért osszák meg az ön tartalmát. Ez lehet például egy személyes (gyakran kézzel írt) levél vagy egy szépen becsomagolt, személyre szabott tartalmú csomag (amely szintén személyre szabott). Soha ne küldjön nekik sajtóközleményeket vagy a már első ránézésre személytelen csomagokat.
Tudomásul kell vennie azt is, hogy a bloggerek/youtuberek igénybe vétele azzal a kockázattal jár, hogy negatívan is értékelhetik a brandet. Ha például a szolgáltatás vagy a termék hibás, semmit sem tud tenni vele. Míg egy hagyományos reklámban a maga módján hazudhat is, a blogon nem. A blogger kapna az olvasóitól. Minél nagyobb egy blogger olvasottsága, annál óvatosabbnak kell lennie abban, hogyan kommunikálja a márkát vagy terméket. Ezért nem kell rögtön lemondani az együttműködést, ha esetleg negatív véleményt mond a termékére. Ne kérje tőle azt se, hogy adja vissza az öntől kapott ajándékot, ha nem említi meg a posztjaiban.
A leggyakrabban használt blog oldal a Google által üzemeltetett Blogger.com. Éppen a Blogger kínálja az AdSense szolgáltatást, amelynek segítségével fizetett hirdetést tud elhelyezni a blogon. Maga a blogon való hirdetés azonban nem az egyetlen módja annak, hogyan lehet a blogokkal vagy vlogokkal pénzt keresni. Egy további lehetőség a bannerek (hirdetéssávok) beillesztése. A blogger minden egyes kattintásért egy további pénzösszeget kap.
A bloggerek együttműködése a márkákkal vagy különböző internetes áruházakkal nem csupán a hirdetésekre és bannerekre korlátozódik. Az ún. giveaways is egy nagyon népszerű eszköz. Ezek azon az elven működnek, hogy a márka vagy üzlet, amellyel a blogger együttműködik, valamilyen ajándékot ad a bloggernek az olvasói számára. Ez a legtöbbször valamilyen ruha vagy kozmetikum.
Hagyja, hogy az olvasók a blogger vagy a youtuber révén versenyezzenek az ajándékért. Csak regisztrálniuk kell az üzletében, és bekerülnek a sorsolásba. Ezzel nagyobb erőfeszítés nélkül egy lépéssel közelebb kerülnek az ajándékukhoz. Az üzlet pedig rendkívül alacsony költségen olyan megfizethetetlen elérhetőségi adatokhoz jut, melyeket pl. hírlevelek stb. küldésére használhat fel.
A bloggerekkel régóta együttműködő sikeres cég a H&M divatárulánc. A bloggereket rendszeresen meghívja a bemutatótermeibe, ahol előre megtekinthetik és kipróbálhatják az új kollekciókat. A divatárulánc a kreatív képességeiket használja ki darabjai prezentálásához. Sokukkal olyan projekteket is megvalósítottak, melyekben a bloggerek fotósként, operatőrként vagy modellként szerepeltek.
A youtuberek a vloggerek egy speciális csoportja, akik hatalmas boomjukat élik. Az együttműködés lehetőségei természetesen nem korlátlanok. Mindenesetre számos cég megtalálja a számára megfelelő irányzatot. A youtuberek hozzáállása és igényei a követőik számával párhuzamosan nőnek. Például a több mint 25 000 követővel rendelkező youtuberek gondosan megválogatják azokat a márkákat és termékeket, melyeket a videójukban esetlegesen propagálnak.
Maga a hirdetés általában erőszakmentes és nem transzparens formában valósul meg. A youtuberek többsége nem pénzért készíti a videóit, hanem a saját és rajongói szórakoztatására. Nagyon jól tudják, hogy bármilyen más hozzáállás nagy tüske lenne a fanbase (rajongói bázisuk) szemében.
A youtube közösségben konkrét elnevezésekkel jelölik a videók típusát. Így gyakran találkozhat olyan típusú videóval, amelyet nagyszerűen felhasználhat a linképítésben. Ezek közül a leggyakrabban használtak:
Önnek már van tapasztalata bloggerekkel vagy youtuberekkel? Vagy csak most készül tapasztalatot szerezni? Írja meg nekünk kommentben, mit gondol erről a jelenségről!
Írjon megjegyzést