Hogyan írjunk olyan szöveget a weboldalakra, amely kielégíti mind a jobb elhelyezés iránti vágyat a keresőmotorok rangsorában, mind a 100%-os olvashatósággal és olvasói vonzerővel szemben támasztott ügyféligényeket?
Ezt érthető módon senki sem fogja elárulni önnek; az embernek bizonyos mértékig a jól olvasható szövegek írásának „ajándékával” születnie kell, és egyúttal sok éves gyakorlattal kell megszereznie a saját know-how-ját.
De mi tudunk egy kis segítséget nyújtani önnek a kezdetekben, például ezzel a cikkünkkel, amelyben arról a tíz legalapvetőbb hibáról olvashat, melyeket a kezdők által írt szövegek tartalmaznak a SEO szempontjából. A cikk neves szerzők – Rand Fishkin és Guy Kawasaki publikációin és saját a SEO copywriting területén szerzett tapasztalataimon alapul.
Időnként olyan webáruház-tulajdonosokkal is találkozhat, akik azt gondolják, hogy minél több különböző kulcsszavuk van a szövegekben, annál jobb SEO eredményeket tudnak elérni. Egy egyszerű példa: egy outdoor felszerelést kínáló webáruház követelményei a kulcsszavakra: sátrak, hálózsákok, hátizsákok, tornaszőnyegek stb., de a gyakorlatban sokkal jobb lenne, ha ezek közül például csak hármat választana, amelyekre specializálódna, amivel nagyobb sikereket érhetne el. Ezt a weboldal tulajdonosa érthető okokból nem tudja, egy jó copywriternek azonban tisztában kell lennie vele.
Amint az a jelen bekezdés címéből is kitűnik, az egymást követő ismétlődő szavak nem éppen a legjobb megoldás. A SEO szem előtt tartásával írt szövegben ilyennek semmiképp sem szabad előfordulnia. (Hiszen nem verset ír.) Ha ön vakon, a többi tartalomhoz viszonyítva hatalmas arányban „tuszkolja bele” a kulcsszavakat a szövegbe (általában alanyesetben), az az olvasók számára nem lesz jól olvasható, és a keresők sem fogják értékelni. Egy sikeres szövegnek természetesen tartalmaznia kell ún. keywords szavakat, de észszerű arányban – nagyjából kettőt vagy hármat egy 800 karakteres bekezdésben.
Valószínűleg önnel is megtörténik majd, hogy az ügyfél megadja azokat a kulcsszavakat, amelyeket látni akar a szövegében, annak ellenére, hogy azokat semmilyen kulcsszóelemzés nem támasztja alá. Ha nem tartja megfelelőnek valamelyik szót, mindenképp jelezze. Ha nem egy neves SEO szakemberrel van dolga, aki érthető okból analitikusan mindent alátámaszt, látogasson el a szokásos keresőkre, és keressen rá, hogy a megadott kulcsszavak kellő keresettséggel rendelkeznek-e, vagy nem kellene-e inkább változtatni. Próbálja ki például a Kulcsszótervezőt. Ez egy olyan Google eszköz, amely kiértékeli az adott szó keresettségét, és a versenyképességét illetően is tanácsot ad.
Legyen óvatos, és gondolkodjon írás közben. Ha az ügyfele azt kéri, hogy olyan divatjamúlt vagy semmitmondó szavakat illesszen be a szövegébe, mint például a „töltse ki a kapcsolatfelvételi űrlapunkat” vagy „fiatal dinamikus cég vagyunk egyedi megközelítéssel”, mindenképp játsszon el velük, és találjon ki kellemesebb, olvashatóbb változatot. Emberekhez beszél, nem kézikönyvekhez vagy robotokhoz.
A legnagyobb problémák kategóriájába soroljuk az ún. spamet is az optimalizált weboldalakon. Ezt legjobban egy példán tudjuk szemléltetni: ha ön egy olyan weboldalra ír szöveget, amely esküvőket közvetít, de arra felesleges kulcsszavak is ráirányítanak – esküvői ruhák eladása stb., a vásárlók ellátogatnak az oldalra, de mivel nem találják meg rajta azt, amit keresnek, további látogatás és főként vásárlás nélkül távoznak. Bár a spam számos webmaster számára vonzó lehet, a copywriternek érdemes elkerülnie, vagy legalábbis fel kell rá hívnia a weboldal tulajdonosának figyelmét, mert az ronthatja az oldalak renoméját.
A gyakorlatban sokszor fog találkozni azzal a jelenséggel is, hogy egy weboldal üzemeltetője arra kéri, hogy használjon konkrét elírásokat, nem létező weboldal címeket is (tipikus példa erre a facebook.hu) stb., csak azért, mert magas a keresettségük. Mindenki elírhat egy-egy szót a keresőben, és éppen ezen alapul ez a SEO stratégia. Viszont ön soha ne használja a helyesen írt szavakat az elírásokkal együtt egy oldalon, mivel ez erőltetettnek és bizonyos mértékben amatőrnek is tűnik.
Tekintettel arra, hogy a keresőmotorok figyelmen kívül hagyják a mondatelválasztókat és szóközöket, azt is megengedheti magának, hogy a kulcsszavakat egymás után, különböző mondatokban használja (egymástól távolabb is) anélkül, hogy sértené az oldal értékét a SEO fogalmak szempontjából. Ha látszólag össze nem illő kulcsszavakat kapott, akkor nincs is más választása, ha nem szeretné tönkretenni a szöveget. Egy példa, amely mindent elmond: a „nyaralás Spanyolország” kulcsszóval – „Az ön számára is tökéletes nyaralás lehet. Mert Spanyolország igazán gyönyörű.” A megbízást teljesítette, a keresőket megtöltötte, a mondatok érthetőek és természetesek.
Ha SEO szövegeket ír, idővel rájön, hogy az egyes portálok oldalai kissé eltérő mondatszerkezeteket, alkalmazott szavakat stb. követelnek meg. Ilyenek például a címoldalak, melyekbe a kezdő íróknak gyakran „beletörik a foga”. A kezdőlapnak mindig dinamikusnak kell lennie, lehetőleg ne legyenek rajta hosszú szavak vagy összetett mondatok, és érthető módon vonzó információkat kell tartalmaznia. Hasonló a helyzet az értékesítési oldalakkal is, amelyeken szintén nem kívánatosak a feleslegesen összetett kifejezések stb.
Az íróktól gyakran megkövetelik, hogy különböző tartalomkezelő rendszerekbe, szintaxisokba stb. illesszenek be szövegeket. Ez lehetőséget teremt a képek beillesztésére is, amelyek természetesen feldobják és olvashatóbbá teszik a szöveget. De önnek az ALT címkék és az egyes képattribútumok szerkesztésére is lehetősége nyílik. Ha sikerül ezekbe beleillesztenie a kulcsszavakat, ez az egész oldal számára hasznos lesz. Semmiképp se becsülje le ezt az opciót, és próbáljon meg a lehető legtöbbet kihozni e tekintetben.
Miután véglegesíti a szöveget, felejtse el a SEO-t, és fusson át újra a szövegen, ellenőrizze még egyszer az érthetőségét, a bekezdések folyamatosságát és a dolgok logikai oldalát – van-e a szövegben gondolat, érdekes-e stb. Az egyik legrosszabb dolog, ami történhet önnel, hogy bár a szöveg a keresőmotorok és a marketing számára megfelelő minőségű lesz, viszont az olvasó nem fogja tudni, hogy valójában miről is olvasott (vagy egyenesen feladja az olvasást). Sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a végleges szerkesztésekre, ha HTML-kódokkal, képekkel stb. együtt publikál az interneten. Miután megírta a szöveget, tegye félre, majd néhány óra múlva térjen vissza hozzá, hogy teljesen biztos lehessen benne.
Írjon megjegyzést