Biztosak vagyunk benne, hogy minden webáruház indítását tervező vállalkozó találkozott már a dropshipping szóval. Talán utána is nézett, mit jelent a dropshipping, hogyan működik ez a webshop-modell. És valószínűleg vannak, akik – olvasva a sok negatív, lehúzó véleményt – el is vetették az ötletet.
De mi az igazság? Tényleg kudarcra van ítélve egy dropshipper? Vagy mindez csak tévhit? Mik az előnyei, hátrányai a dropshippingnek? Milyen a megítélése? Ennek jártunk utána.
A dropshipping egy olyan háromszereplős online kereskedelmi vállalkozási forma, ahol a termékbeszerzés és a rendelésteljesítés is kiszervezésre kerül – ugyanannak a cégnek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a webáruház közvetít a vásárló és a dropshipping raktár (gyártó, forgalmazó vagy nagykereskedő) között. A weboldalán megjeleníti a raktár termékeit, és ha egy vásárló rendelést ad le, azt ténylegesen a nagykereskedő fogja teljesíteni. Ehhez webshop a rendelést továbbítja a nagyker felé, aki a webshop nevében csomagolja és kiküldi azt – közvetlenül a vásárlónak.
A termék beszerzési árával és a rendelés teljesítés esetleges költségeivel pedig a dropshipping raktár és a dropshipper webshop elszámolnak egymással.
Sokan állítják, hogy a dropshipping rossz, és ezt érvekkel támasztják alá. Jogosak az aggodalmak?
Az egyik leginkább elterjedt tévhit, hogy a dropshipping modellben kínai raktárak küldik ki a kétes minőségű termékeket a vásárlóknak. A teljesítés ideje akár 2-3 hét is lehet, a rendelést pedig előre ki kell fizetni.
Ezek közül valóban igaz, hogy ha a dropshipper egy kínai raktár termékeit árulja az oldalán, akkor a nagy távolságnak köszönhetően a szállítási határidő több hét is lehet. Azonban a kínai nem feltétlenül gagyi. Sőt. Sok ismert márka megbízható termékeit gyártják már Kínában. Ami pedig az utánvétes fizetés hiányát illeti… nos az utánvét ma már csak Kelet-Európában működik, a nálunk fejlettebb országokban nincs utánvétes fizetés (lásd. amazon.com). A fizetési módokról bővebben itt olvashatsz.
De tévedés azt hinni, hogy csak kínai raktárakkal lehet szerződni. A világ számos országában működnek dropshipping raktárak. A banggood.com dropshipping modellje például Hong Kong-on kívül már Csehországból, Lengyelországból és Spanyolországból is küld ki csomagokat, a bigbuy.eu is spanyol hátterű európai raktár, a VidaXL-nek pedig szintén van európai kötődése.
De Magyarországon is számtalan raktárral lehet dropshipping szerződést kötni: dressa.hu például ruházati termékeket, a Kütyübazár mindenféle háztartásban használatos cuccot kínál dropshipping értékesítésre, a Webshippy pedig piacvezető fulfillment szolgáltatóként közvetíti több tucat gyártó és nagykereskedő százezer termékét dropshipping modellben.
Másik tévhit, hogy a termékekkel a webáruház fizikailag nem találkozik, így nem tud meggyőződni annak minőségéről, esetleges hibájáról. Ez azonban nem a dropshipping, sokkal inkább az e-kereskedelem egyik sajátossága, ahol jellemzően az e-kereskedők az eladás előtt nem is találkoznak a termékekkel. De hát nem ennek köszönhető a webáruházak elterjedése? Nem kell készletet tartani, elég csak azt a terméket berendelni a beszállítótól, amelyet egy vásárló már megrendelt. Tehát úgy kerülnek fel azok a weboldalra, hogy a webshop nem tud meggyőződni a minőségről. Persze megvan a megoldás: be kell rendelni néhány mintadarabot – és ezzel a lehetőséggel a dropshipping modellben is lehet élni.
Vannak, akik azzal riogatják a dropshipping iránt érdeklődőket, hogy ha egy vásárló visszaküldi a terméket (eláll a vásárlástól), akkor azt nem a raktárnak hanem a webáruháznak fogják címezni. Csakhogy ez MINDEN webshopnál így van, függetlenül attól, hogy a terméket hogyan és honnan szerezte be, vagy hogy milyen modellben működik. Ez ugyanis törvényi előírás, amely minden webáruházra érvényes.
Kevés az árrés – mondják sokan. És valóban: a dropshipping modellben jellemzően kisebb árrést lehet realizálni. De ennek reális oka van: a költségek nagy részét a raktár viseli, a dropshippernek gyakorlatilag semmilyen kockázata nincs. Nem kell készletet finanszírozni, nem kell a beszerzéssel, a csomagolással bajlódni, és sem raktárhelység, sem alkalmazott nem szükséges. A dropshipper szinte egy laptoppal és internetes elérhetőséggel képes működtetni a vállalkozását, fizikai kötöttségek nélkül, akár a világ bármely pontjáról.
Nem állítjuk, hogy a dropshipping mindenkinek jó. De számos előnye van annak, ha valaki dropshipping modellben működteti webáruházát.
Nem kell készletet tartani, nem kell foglalkozni a beszerzéssel, raktározással, csomagolással, kiküldéssel.
Ha belegondolunk, egy webáruház életében a rendelések teljesítése az egyik legnagyobb kihívás. Intézni a beszerzést, gondoskodni a megfelelő csomagolóanyagokról, egyeztetni a futárral… Ezektől a terhektől mind megszabadulhat a webshop, ha dropshippingben működik. Nem csak kevesebb feladat, de kevesebb anyagi kiadás is.
A webáruház elindításának leggyorsabb módja a dropshipping. A terméklistát, leírásokat, képeket biztosítja a raktár, így csak a vevőszerzés marad. Természetesen ez sem kis feladat, sőt, talán a legnehezebb. De pont ezért jó, ha csak erre kell fókuszálnia egy kezdő e-kereskedőnek. És ha már megy a vevőszerzés, ha elért a webáruház egy stabil, kiszámítható rendelésszámot, akkor lehet gondolkodni más beszerzési forráson.
Túl egyszerű lenne, ha csak előnyei lennének a dropshippingnek. Az előnyökért meg kell fizetni. Szó szerint. Dropshipping modellben nem lehet annyit keresni, mint ha a webshop saját beszerzéssel biztosítja az árukészletet. Ha ez a beszerzés külföldi import a gyártótól, akkor lehet az árrést maximalizálni. De ehhez nagyobb készletet kell berendelni, minden jogi előírásnak utána járni, megfelelni, vám, szállítási költség mind olyan kötelezettség, amelyek egy induló webáruháznak nagy terhet jelenthet.
Ha külföldi dropshipping raktárral köt szerződést a webáruház, kelleni fog egy jó könyvelő, aki a nemzetközi kereskedelemben is tapasztalt.
Ezekkel a raktárakkal sok webáruház köt szerződést, akik szintén ugyanazt a választékot kínálják a weboldalon. Így ha meg akarja különböztetni a dropshipper magát a versenytársaktól, kreatívnak kell lenni, valami másban kell jeleskedni.
Ha pedig több dropshipping gyártó termékei kerülnek fel a webshopba, akkor a legnagyobb kihívást az fogja jelenteni, ha egy vásárló a két különböző gyár termékeit egyszerre rendeli meg. Ez ugyanis jellemzően két külön csomagban fog teljesülni, két szállítási díjat fog eredményezni. Ezt elkerülendő érdemes lehet inkább több gyártó termékeit kínáló nagykereskedőkkel együttműködni, vagy olyan szolgáltatót keresni, aki több cég termékeit közvetíti (pl. Webshippy).
Az affiliate egy jutalékos rendszer, aminél a webshop (vagy pl. egy influencer) népszerűsíti a gyártó vagy nagykereskedő termékeit. Sokan keverik a két modellt, pedig a kettő teljesen máshogy működik. A dropshippingben – bár a terméket ténylegesen a raktár küldi ki, de – az eladó a webáruház üzemeltetője, a számla a webáruház nevében kerül kiállításra, a bevétel a webshop számlájára érkezik meg. A beszerzési ár kifizetését követően pedig a haszon árrés formájában jelenik meg.
Az affiliate rendszerben a vásárlót átirányítják az értékesítő oldalára, hogy a rendelést azon a felületen adja le. Az eladó tehát a nagyker, a raktár lesz, a bevétel is nála fog jelentkezni, az affiliate közvetítő pedig jutalékot kap az értékesítés után.
A dropshipping modellben tehát a vásárlóval a webáruház tartja a kapcsolatot, az affiliate rendszerben viszont az értékesítő nagykereskedő, gyártó vagy raktár.
Természetesen jelentős különbségek lehetnek a kondíciókban, jövedelmezőségben a különböző dropshipping megoldások között. Vannak jobb lehetőségek, és vannak rosszabbak. De szerencsére sok alternatíva közül lehet választani, és mivel viszonylag kis befektetést igényel, így a kockázat is kisebb, nem okoz gondot kipróbálni.
Nem szabad alapból elutasítani a dropshipping modellt, mert a statisztikák szerint a világon jelenleg a webáruházak 30-33%-a működik dropshipping modellben, az Amazon teljes forgalmának 34%-a dropshipping eladás (a Marketplace-en értékesítők több mint fele dropshippingel – ők havonta átlagosan 1000 és 50 000 dollár között keresnek). Az átlagos árrés 10 és 30% között mozog, 2025-re a globális dropshipping értékesítés összértékét 327 milliárd dollárra becsülik. Ez pedig nem kevés.
Szóval érdemes belevágni, tesztelni. Természetesen egy Shoptet bérelhető webáruház rendszerrel.
Forrás: https://truelist.co/blog/dropshipping-statistics/
Írjon megjegyzést