A fizikai üzletet működtető vállalkozások egy része nem gondolja, hogy meg kellene jelennie az interneten. De a tapasztalat azt mutatja, hogy ha eddig még nem csökkent a forgalma, a bevétele, akkor csak idő kérdése, mikor fog.
A fizikai üzleteknek vannak kiváltságai. Egy adott területen csak meghatározott számú bolt fér el, így a konkurencia csak korlátozottan lehet jelen. A környéken lakók vagy átutazók pedig stabil vásárlóként hagyják ott pénzüket újra meg újra. Egy ideig.
De a világ fejlődik, és idővel a vásárlók elmaradozhatnak, számuk fokozatosan csökkenhet. Új generációk születnek, új szokásokkal.
Fokozhatja a veszélyt, hogy a fizikai üzleteknek vannak hátrányai is. Korlátozott számú és méretű polchelyek, helyhez kötött működés. Ezek a korlátok nem csak a lehetőségeket határolják be, de jelentős hátrányt jelentenek a webáruházakkal szemben vívott csatában. Mert verseny van, és az online boltok a piaci forgalom egyre nagyobb részét szerzik meg a hagyományos üzletek rovására.
A COVID helyzet megmutatta a fizikai boltok sérülékenységét. A boltzár egy csapásra kihúzta a talajt sok vállalkozás lába alól, az elmaradó bevételek miatt egyik napról a másikra vált – ha csak átmenetileg is – munkanélkülivé megannyi kereskedő.
A vásárlói szokások változásai néha kiszámíthatatlanok. Nem járt el az idő a fizikai üzletek felett, de szükséges szerepüket átgondolni, újrapozícionálni, ha fenn akarnak maradni. Vizsgáljuk meg, miért lehet szükséges, de mindenképpen előnyös az interneten is boltot nyitni az eddig csak fizikai üzletet működtető vállalkozásoknak.
Nem egy vállalkozás szembesült a kiszolgáltatottsággal a COVID idején. A kormányzati intézkedések hatására kénytelenek voltak sokan időszakosan bezárni boltjukat. Szembesültek azzal a ténnyel, hogy ha bármilyen okból nincs vásárló az üzletben, nincs árbevétel sem. Hogy az addig biztos és stabil bevételi forrás milyen sérülékeny, és egy csapásra megváltozhatnak a feltételek. Ez pedig már a megélhetést veszélyezteti.
Az nem kérdés, hogy egy fizikai üzlet online boltja plusz bevételt hoz. Hogy mennyit, az csak a kereskedőtől függ: mennyire tud sikeres lenni a vevőszerzésben. Az biztos, hogy egy fizikai üzlettel rendelkező webáruháznak előnye van azokkal a konkurens webshopokkal szemben, akik híján vannak annak. Jó marketingstratégiával egymást erősítheti a két értékesítési csatorna.
A fizikai üzlet is több vásárlót szerezhet egy webáruház segítségével. Nemcsak a marketingeszközök célzási lehetőségeinek köszönhetően lehet online kampányokat futtatni az üzlet közelében élőknek, de egy webshoppal akár távolabbi területekről is a boltba csábíthatók a vásárlók.
Egy fizikai üzletben jellemzően nincs idő kikérdezni a vevőket a tapasztalataikról. Csak a forgalom, a bevétel mértéke ad valamilyen visszajelzést a vállalkozásnak, hogy jól működik-e vagy sem. De az okok rejtve maradnak, hiszen a fizikai boltok vásárlói nem mindig mondják el véleményüket, tapasztalataikat. Az online jelenlét sokkal jobb elemzésekre, statisztikákra ad lehetőséget, a vásárlók tevékenysége sokkal jobban mérhető, így jobban is lehet célozni.
Sok webáruház keresi a személyes átvételi pontokat, ami mindenképpen költséget jelent. Egy saját bolt működési költségét már nem fogja a webshop átvételi pontjaként növelni ezt a kiadást. Sőt, az oda irányított vásárlóknak személyesen további termékek értékesíthetők.
Egy online webáruház visszajelzést adhat, mennyire jó a kereskedő. A neten mindenki ott van, a verseny nagy, az internet a kereskedelem folyamatosan zajló olimpiája. A versenytársak ötleteket adhatnak, a webshopban pedig tesztelni lehet olyan termékeket és lehetőségeket, amelyek a fizikai üzletben el vennék valami más elől a helyet. Ami pedig jól megy a neten, azt árulni kell.
A fizikai üzlet vásárlóival nehéz tartani a kapcsolatot az üzlet téren kívül. Egy webáruház erre is lehetőséget ad. Törzsvásárlói program, hűségkártya, blog, fórum, akciós kiadványok…. hogy csak néhányat említsünk azok közül, amelyek a vásárlókkal szorosabb kapcsolat kiépítésére adnak lehetőséget. De használható az online felület közvélemény-kutatásra, igényfelmérésekre, vélemények gyűjtésére is.
Egy webáruházzal nagyobb forgalom, bevétel érhető el. Ez a beszállítók felé több termék értékesítését jelenti, amely jó tárgyalási pozícióba helyezi a kereskedőt. A több eladás nagyobb kedvezményt, hosszabb fizetési határidőt, vagy több marketingtámogatást jelenthet.
Egy webáruházzal, mint online felülettel informálni lehet a vásárlókat, hogy minél több információra, tudásra tehessenek szert a vevők, így azok is tudatosan, felkészülten érkeznek a boltba, akik inkább személyesen vásárolnának.
Egy új áru, vagy egy régóta hiánytermék esetében nem tudhatja a kereskedő, hogy mennyit rendeljen, mennyit fognak megvenni tőle. Egy webáruházban automatizáltan és egyszerűen gyűjtheti az előrendeléseket, amelyek már elégséges információt szolgáltatnak a rendeléshez.
A webáruházzal a fizikai üzlet meglévő vásárlói elégedettségét is növelni lehet, ha olyan kényelmi szolgáltatásokat biztosítunk, mint a házhozszállítás. Hiszen akik igénylik ezt, könnyen elcsábulhatnak, és nagyobb eséllyel mondanak igent a konkurens ajánlatának, ha a törzshelyük nem biztosít kiszállítást.
Nem csak egy webshopban érdemes gondolkodni, vagy nem csak ugyanabban a termékválasztékban lehet érdemes webáruházat indítani. Ha a fizikai üzlet ismeri a vevőit, könnyen építhető fel egy nekik szóló, de más termékkínálatot biztosító online felületet, amivel biztosan nem fogja kannibalizálni saját boltja forgalmát.
Aki lemarad, az kimarad – tartja a mondás. Az OmniChannel modellben sok webáruház lát lehetőséget, sok, korábban csak az interneten jelenlévő webshop nyit fizikai üzletet. Az Alza pont a napokban nyitotta meg második üzletét Budapesten, az eMag már több ilyennel is rendelkezik. És bár nem kell attól tartani, hogy a webáruházak tömegesen elkezdenének az offline térben is terjeszkedni, bármelyik fizikai üzlet mellett megjelenhet egy bolttal valamelyik, a termékválaszték tekintetében konkurens webáruház. Nem kérdés, milyen hatással lesz egy ilyen versenytárs megjelenése az üzlet forgalmára. Legyen a webshop elindítása egyfajta előre menekülés a lehetséges veszély elől.
Az online jelenlét fontos lehet, mert lehetővé teszi, hogy elérje a szélesebb körű vásárlói bázist, növelje a bevételt és a versenyképességet. Egy webáruház segítségével az offline bolt is könnyebben promótálható, valamint 24/7 elérhetőséget lehet biztosítani a vásárlóknak. Az online térben könnyebb az ügyfélkapcsolatok ápolása és a marketingtevékenységek is hatékonyabbak lehetnek.
Írjon megjegyzést