Kovács-Károlyi Hajnalka és Vigh-Pákozdi Emese barátnőkből üzlettársakká váltak, amikor elindították közös vállalkozásukat, a Fonalműhelyt. Mára szebbnél-szebb fonalakat és praktikus eszközöket kínálnak saját webáruházukban a horgolás szerelmeseinek. Mivel a webshopban kínált termékeikre van kereslet, így lehet, hogy hamarosan üzletet is nyitnak.
A Fonalműhely alapítóit közös szenvedélyük, a horgolás sarkallta arra, hogy elindítsák vállalkozásukat. Hajni diplomás szülésznő és szülészet-nőgyógyászati szonográfus, munkaidejében főképp ultrahang vizsgálatokat végez. Emese minőségügyi adminisztrátor egy multinacionális cégnél. A Fonalműhely az online térben kezdett működni, a Shoptet felületén kezdték el építeni a vállalkozásukat. Az ígéretes kezdetek után további terveik vannak a Fonalműhellyel, amelyeket Hajni osztott meg velünk.
Honnan jött az érdeklődésetek a fonalak, horgolt, varrott termékek iránt?
Hosszú évekre nyúlik vissza az érdeklődésünk. Nagymamám 8 évesen kezdett el tanítani a nyári szünetben a horgolásra. Pár nyári szünettel később már nagyon szerettem ezt csinálni és ügyes is lettem benne. Azóta kisebb-nagyobb kihagyásokkal horgolok. Több alkotó hobbim is van: amigurumikat, azaz horgolt játékokat is készítek, sütiket sütök, vagy gobelin képeket varrok, és kertészkedem is, amit szintén ide sorolnék – mindez persze évszakfüggő kicsit. Emese több mint tíz éve horgol, ő is több területen kreatív. Jól kiegészítjük egymást. Engem a figurák alkotása varázsol el, Emese pedig inkább a takarók, ruhadarabok horgolásában éli ki a kreativitását.
Mit szerettek a horgolásban leginkább?
Számomra a horgolás énidő. Ilyenkor kiszállok a hétköznapi mókuskerékből és létrehozok valami maradandót, amiben megtalálom a békét, amit néha elveszítek egy stresszesebb hétköznapon. Szükségem van erre ahhoz, hogy önmagam lehessek. Régebben, amikor 12 órában dolgoztam, csendesebb éjszakás műszakokban horgoltam. Mióta megszületett a kislányom, aki már 3 éves, vagy este horgolok, vagy amikor alszik, esetleg akkor, amikor egyedül játszik. Emese azért szereti a horgolást, mert megnyugtatja a folyamat, a kész termék látványa pedig feldobja. Feltölti lelkileg az is, hogy sok esetben adományba horgol, és ezzel segít másoknak. Tagja például a Sapi Különítmény csapatának is. Bátran kijelenthetem, hogy magán az alkotótevékenységen túl a gyönyörű fonalakba is mindketten szerelmesek vagyunk.
A közös szerelemprojekt tehát megvolt számotokra, amiben szintet is léptetek, amikor elindítottátok a Fonalműhelyt, a közös vállalkozásotokat. Mesélsz kicsit az indulásról?
A Fonalműhely gondolata valamikor 2021. augusztus vége és szeptember eleje körül merült fel bennünk először. Ekkor már neki is álltunk a tervezgetésnek. Körülbelül 2 hónap keresgélés után azonban picit reményvesztettnek éreztük magunkat. Bár beszállítót találtunk volna, szükségünk lett volna nagyobb alaptőkére, amiből lehet terméket venni, üzlethelyiséget fenntartani, és egy alkalmazott havi bérét is biztosítani. Az nem merült fel egyikünkben sem, hogy a fix állásunkat feladjuk, szóval abszolút a hobbiból mellékes irány igaz ránk. Többször megijedtünk, kis híján elvetettük az ötletet. Amikor végigvettük a felmerülő költségeket, szóba jött egy webshop indítása is. Keresgélni kezdtem, összevetettem az árakat, hogy mit kapunk a havidíjért, vagy amit mi szeretnénk, azt hol kapjuk meg. Azért lett első körben webshopunk, mert az induláshoz lényegesen kevesebb kezdőtőke is elegendő volt, így a megspórolt pénzből bővíthettük az árukészletet. A másik szempontunk az volt, hogy indulás után nem tudhattuk, hogy milyen forgalomra számíthatunk. Nem mertük bevállalni, hogy fenntartsunk egy üzletet, fizessük a dolgozó bérét és a járulékokat. Nem azért, mert nem bíztunk benne, hanem mert családanyaként mindent reálisan kell végiggondolnunk. Végül a Shoptetre esett a választásunk, webshopunkat 2022 februárjában indítottuk el.
Könnyű volt az indulás, gyorsan átláttátok a rendszert?
A Shoptet felületét a felhasználható súgók, cikkek és oktatóanyagok segítségével könnyen meg tudtam tanulni úgy, hogy korábban még a kereskedelemben sem volt tapasztalatom, főleg nem online. Viszont meg akartam tanulni. Addig olvastam, amíg mindent megértettem és megtanultam használni. Úgy gondolom, aki akarja, az meg tudja érteni. Egyéb felmerülő kérdésekben az ügyfélszolgálat munkatársai mindig a lehető legnagyobb részletességgel és figyelemmel a segítségünkre voltak. Bármikor és bármilyen kérdéssel meg tudjuk őket keresni a mai napig is.
A felület egyébként szerintem könnyen használható. A felépítése egyszerű, logikus és gördülékeny. A mindennapi munkánkat az alkalmazások és funkciók nagyban megkönnyítik.
Ki tudsz emelni olyan funkciót, amit különösen szeretsz a Shoptetnél?
Nagyon szeretem a sablon emaileket, mert ezek létrehozásával megkönnyítek magunknak egy munkafolyamatot. Ha olyan probléma adódik, ami várhatóan ismétlődhet és tájékoztatást kell kiküldeni róla a vásárlónak, azonnal megfogalmazok egy sablon emailt és a rendelésen belül (személyre szabást követően) pár kattintással ki is tudom küldeni. Így nagyon sok időt és gondolkodást spórolok magamnak. Részt vettünk tesztelőként is a futárszolgálatok alkalmazásainak beállításánál, a fejlesztések előtt. Mióta zökkenőmentesen be lettek állítva ezek az alkalmazások, egy gombnyomás a csomagfeladás. Nyomtatjuk a címkét, és már mehet is a csomag. Rendszeresen használjuk a bannereket a felületen a vásárlók figyelemfelkeltésére. Nem sokat alkalmaztuk még az import-export funkciót, de ezt is jó dolognak tartom és a jövőben tervezem többet használni. Az összekapcsolt SearchConsole és Analytics segítségével sok hasznos információt gyűjthetünk a vásárlói szokásokról és tudunk módosítani a marketing terveinken.
Hogyan éritek el ti a vásárlóitokat és ők hogyan keresnek titeket?
Elsősorban Facebook hirdetéseket használunk, hogy több vásárlójelöltet érjünk el – nálunk ez jobban bevált, mint pl. a Google hirdetés. Használjuk még a Shoptet hírlevélrendszerét, ami szerintem egy induló webshop számára sokáig elegendő. Sokan úgy fedezik fel a Facebook oldalunkat, hogy a webshop footer részén közvetlenül elérhető. Egyre több érdeklődőnk használja a Messenger csevegőt is.
Naponta körülbelül hány órában foglalkoztok a Fonalműhellyel?
Napi szintre lebontva elég nehéz meghatározni. Inkább azt tudom mondani, hogy hetente én és Emese is 8-10 órát áldozunk arra, hogy kiszolgáljuk a vásárlókat, árut szerezzünk be, posztoljunk, üzenetekre válaszoljunk, akciózzunk, vagy egyéb teendőket lássunk el.
Van olyan időszak az évben, amikor jelentősen több a vásárlótok?
Alig több, mint egy éve indultunk, így nagy statisztikai adatok nem állnak rendelkezésünkre. A kezdetekben tavaly április és május voltak a legjövedelmezőbb hónapjaink, a nyári uborkaszezon után – amikor kiélvezzük a jó időt, és én is valójában kevesebbet horgolok ilyenkor – október és november voltak az újabb csúcspontok. Idén egyre növekvő forgalommal és egyre több rendeléssel stabilan növekedett az üzletünk.
Milyen jövőbeli terveitek vannak a Fonalműhellyel?
Egyelőre a webshop bőven igényel figyelmet, tanulást, így néha nagyon kimerültek vagyunk. Persze nagyon boldoggá tesz minket, hogy elkezdtük, belevágtunk. Mivel alacsony kezdőtőkével indultunk, a haszon jelenleg visszaforog készletbővítésre és növekedésre. Ebben benne van a legújabb tervünk és vágyunk, hogy ha minden jól megy, akkor megnyitunk egy üzletet is hamarosan. Jelenleg épp ennek a tervezgetése és előkészítése folyik. Főként Emese nagy álma egy olyan kis bolt, ahová a vásárló belép, megfoghatja a terméket, beleszeret és hazaviheti. Ebben igaza is van, hiszen lényegében kétfajta vásárló létezik. Az egyik, aki mindent megnéz online, összehasonlít, majd dönt és rendel, a másik, aki meglát és megszeret. Szeretnénk mindkét tábort megszólítani és elérni.
Írjon megjegyzést