A webáruház-indítás előnyei és hátrányai

Amióta létezik, szárnyal az e-kereskedelem, és egyre nagyobb szeletet hasít ki a teljes kereskedelem tortájából – és nem csak Magyarországon. Talán az utolsó év volt gyengébb, de ez az egész gazdaságra elmondható: a post-covid időszak és a közelünkben kitört háború minden területen nyomot hagy, de így is sokan látnak lehetőséget az e-kereskedelemben. Ebben a bejegyzésben áttekintjük, miért is olyan népszerű ma webáruházat indítani, és kitérünk arra is, milyen nehézségekkel kell szembenéznie annak, aki elindítja e-kereskedelmi vállalkozását.

Webáruház-indítás előnyei és hátrányai - cover

1443 milliárd forint. Ennyi volt 2022-ben az e-kereskedelem forgalma Magyarországon. Ha 25 ezer forintos átlagos kosárértékkel számolunk, akkor ez éves szinten 57 millió (havonta közel 5 millió) megrendelést jelent. Naponta tehát 160 ezer rendelés (kb. 4 milliárd forint értékben) érkezik be a hazai webshopokhoz. Nem hangzik rosszul, igaz? Ki ne kapna kedvet webáruházat indítani ilyen mutatók mellett? Ez persze csak a motivációt adja, emellett viszont számtalan más érv is szól még a webáruház-indítás mellett.

Vegyük sorra, miért indítanak olyan sokan ma webshopot!

– Nagyon könnyű elindulni

Az e-kereskedelmi vállalkozás indításhoz szükséges feltételeket nagyon könnyű megteremteni. Egyéni vállalkozást ingyen, néhány nap alatt lehet alapítani.

– Kevés befektetést igényel (azok is inkább változó költségek)

Bár kezdőtőke mindig is kellett egy vállalkozás elindításához, soha nem volt szükség ennyire kevés pénzre az induláshoz. Bizonyos e-kereskedelmi modellekhez, mint pl. a dropshipping vagy a print-on-demand már raktárkészlet sem szükséges, bár a hagyományos termékértékesítés esetén sem jellemző, hogy egy webáruház jelentősebb készletet halmozna fel az induláskor. Sokkal inkább divat a rendelések beérkezését követően beszerezni, majd kiküldeni a termékeket.

Ezen kívül számítógépe, internetelőfizetése és mobiltelefonja már szinte mindenkinek van, így csak egy weboldalt kell felépíteni és egy számlázóprogramra kell előfizetni.

TIPP: a Shoptet nem csak a 30 napos próbaidőszak alatt díjmentes, de az alapfunkciókkal működő éles rendszer kevés termékszám esetén továbbra is az marad. A Shoptet beépített Online Számla számlázóprogramjával pedig a számlázás is ingyenes.

– Gyors indulás

Kevés olyan vállalkozás létezik, amely néhány nap alatt működőképes. Ha megvan az ötlet, hogy kinek és mit szeretnének árulni, kész az üzleti terv, a webáruház már az indulás napjától képes pénzt termelni. Persze ehhez szükséges, hogy a működtető képben legyen, ismerje a vevőszerzés fortélyait, de ha ez a tudás megvan, a fizikai megvalósítás csak néhány nap.

– Otthonról, online végezhető

A mai digitális világban sok tevékenység végezhető online, ez alól az e-kereskedelem sem kivétel. Több tízezer webshop működik ma Magyarországon, és ezek többsége családi vállalkozásként otthonról dolgozik. Egy webáruház egyetlen fizikai kötődése a termék, de azok száma is folyamatosan növekszik, akik a termékkezelést is kiszervezik, így akár a digitális nomádok, kötetlenül, a világ bármely pontjáról irányítható az online kereskedelmi vállalkozás.

TIPP: a Shoptet bérelhető webshoprendszere bárhonnan elérhető és menedzselhető. Otthonról, a Balaton partjáról, a horvát tengerpartról, vagy akár egy new yorki kávézóból. Kötetlenül helytől és időtől.

Előny - otthonról is végezhető

– Nincs nagy eszközigénye

Alapvetően egy számítógép és internetelérés szükséges a webshop elindításához és működtetéséhez. Persze bizonyos esetekben – a termékkörtől, modelltől függően – szükség lehet más eszközökre is (tárolás, anyagmozgatás, rendelésfeldolgozás), de a kezdők jellemzően csak egy laptoppal a kezükben kezdik meg a tevékenységüket.

– Piac az egész világ

Az e-kereskedelem határtalan. Megszűnnek az értékesítés fizikai határai, a weboldalt a világ bármely pontjáról elérhetik, a rendeléseket pedig bárhova el lehet juttatni. Ez pedig nem néhány ezer, hanem akár milliárd potenciális vásárlót jelent.

TIPP: a Shoptet rendszere felkészülten várja a határon túlról érkező megrendeléseket. Sokan használják sikeresen a külföldi értékesítéshez.

Előny - határtalan

– Kedvező adózás

Bizonyos esetekben nagyon kedvező adózási lehetőségek társulnak az e-kereskedelmi (értsd: csomagküldő kiskereskedelmi) tevékenységhez. Nem csak az adó mértéke alacsony, de az adminisztrációja is könnyű (a webshopok adózásával kapcsolatban a későbbiekben még jövünk blogbejegyzéssel).

– Másodállásban is végezhető

Nagyon sok tevékenység végezhető másodállásban is, és ez alól a webshop sem kivétel. Kevesen adják fel biztos bevételi forrásukat az elején, de vannak, akiknek eleve az a célja, hogy az alkalmazottként megkeresett jövedelmüket egészítik ki, és kiegészítő jövedelemként tekintenek a webáruházra.

– Jó célzási lehetőségek a vevőszerzésben, jól mérhető eredmények

A digitális világ egyik jellemzője a mérhetőség: az online térben minden tevékenységünk nyomot hagy. Ez pedig lehetőséget ad arra, hogy vállalkozásunk hírét eljuttassuk azokhoz, akiket ez ténylegesen érdekelhet. Az eredmények pedig tű pontossággal mérhetők, ami gyors és egyértelmű visszajelzést ad a webáruház működéséről.

– Bevételi határ a csillagos ég

Persze minél nagyobb a cél, annál nehezebb elérni azt. De példák sokasága bizonyítja, hogy lehet nagyban gondolkodni. Sok családi vállalkozás ér el

– A kereskedelemhez mindenki ért

A webáruház pedig a legegyszerűbben, legkönnyebben és legolcsóbban elindítható, és fenntartható kereskedelmi vállalkozás. Ezért is gondolják sokan, hogy ez nekik is menni fog. A jogszabályok sem írnak elő feltételként semmilyen végzettséget.

– A fizikai bolt kiterjesztése

Azt gondolhatnánk, hogy ma már minden fizikai üzletnek van online elérhető webshopja. De ez tévedés: a COVID idején derült ki, mennyire sokan vannak azok, akik kizárólag offline értékesítik termékeiket. Pedig az e-kereskedelem részesedése, és annak folyamatos növekedése jól mutatja, hogy szinte kötelező webáruházat is fenntartani a fizikai bolt mellett mindenkinek, aki nem akarja, hogy árbevétele csökkenjen.

Előny - a fizikai bolt kiterjesztése

Mindezek után nem meglepő, ha a webshop indítás népszerű. Elindulni egyszerű, könnyű és olcsó. De az indulást követően sokan szembesülnek azokkal a nehézségekkel, amelyekkel nem terveztek. Mert egy e-kereskedelmi vállalkozást működtetni közel sem olyan könnyű azoknak, akik nem készültek fel a várható feladatokra, kihívásokra. Hogy Téged ne érjenek váratlanul, megemlítjük a leggyakoribbakat.

Mik a webáruház indítás hátrányai vagy inkább nehézségei?

– Nagy a verseny

Mivel a belépési küszöb alacsony, ezért nagyon sok a webáruház, és számuk napról napra nő. Ez pedig túlkínálatot eredményez, versenyt, ahol csak a legkitartóbbak, legfelkészültebbek tudnak fennmaradni. Nem az indulás nehéz, hanem a vevőszerzés. Ezért az indulást követően minden energiát abba kell fektetni, hogy jöjjenek a vásárlók.

TIPP: A Shoptet rendszerét komoly, nagy forgalmú webáruházak is használják, akik a piacuk versenyében méltón helyt állnak. Így aki egy Shoptet webshopot kezd el használni, jó eséllyel indul.

– Affinitás nélkül nehéz

Senki sem ért mindenhez. A webshop működtetése is igényel bizonyos készségeket, képességeket. Ez is egy vállalkozás, ami az emberek egy jelentős részének túl kockázatos. Ez is kereskedelem, ahol a számoknak nagy jelentősége van, és online, ami átlag feletti technológiai hozzáértést igényel.

TIPP: A Shoptet rendszerének kezelése könnyen megtanulható, így működtetése még azoknak sem okoz gondot, akik inkább már kereskedelmi feladatokban tudnak jeleskedni.

– Több területhez kell érteni

Egy e-kereskedelmi vállalkozás sok területet érint, és nem árt, ha ezek mindegyikével alapszinten képben van a vállalkozás. Kereskedelem, jog, pénzügy, marketing, logisztika, informatika – mind fontos részei egy e-kereskedelmi vállalkozásnak, ahol az alapvető ismeretek hiánya komoly hátrányt jelent.

– A vevőszerzés nehéz

Sokan gondolják úgy, hogy csak elég létrehozni a weboldalt, és a vevők maguktól jönnek. És míg egy fizikai üzlettel mindenki találkozik, aki elmegy mellette, az online térben sokat kell tenni azért, hogy az emberek egyáltalán tudomást szerezzenek a létezéséről. Ha pedig ez megvan, olyan ajánlatokkal kell őket “bombázni”, amelyek hatására vásárolnak is. Ezen vérzik el az induló webáruházak jelentős része.

TIPP: A Shoptet több mint 30 ezer webáruházat szolgál ki rendszerével, amely a vevőszerzéshez szükséges funkciók széles választékával adja a biztos hátteret megannyi milliós forgalmú webshophoz.

Hátrány - vevőszerzés

– Jog, adózási ismeretek

Egy e-kereskedelmi vállalkozás szabályozásával harmincnál is több jogszabály foglalkozik. Ezek közül van néhány, amelyekkel nagyon is képben kell lenni. ÁSZF, GDPR, elállási jog, fogyasztóvédelem…. egy e-kereskedőnek ezekről mind tudnia kell, melyik milyen kötelezettségeket jelent, és milyen jogokat biztosít.

TIPP: A Shoptet rendszere GDPR és ÁSZF sablont is tartalmaz, így a webshop jogi megfelelősége biztosított.

– Időt igényel, főleg az elején

Az indulásra rá kell szánni az időt: a megfelelő terv, a jó weboldal megalapozhatja a sikert. Ugyanakkor: egy webáruház nem passzív jövedelmi forrás, és soha nem is lesz az. Egy webshoppal mindig kell foglalkozni. Említettük, hogy nagy a verseny, a piac pedig folyamatosan változik. Ezért mindig képben kell lenni, és folyamatosan dolgozni kell azon, hogy jöjjenek a vevők.

– Költséges a vevőszerzés

Bár webáruházad indítani kevés pénzből is lehet, de az indulást követően a vevőszerzés kerül fókuszba. Az pedig már költségigényes lehet. Nem csak azt kell tudatni az emberekkel, hogy elindult a webshop, de intenzív online jelenlét szükséges ahhoz, hogy a weboldalra a megfelelő minőségű látogatók jöjjenek, és belőlük nagy arányban legyenek vevők. Ez pedig sok pénzt igényelhet.

– Termékismeret, szakértelem, hozzáértés

Nem nagyon látni olyan sikeres webáruházat, amely ne lenne termékeinek, piacának szakértője. Érteni kell a területhez, mert ez hozzájárulhat a vásárlói bizalom elnyeréséhez. Bizalom nélkül nem fognak rendelni, de ha az megvan, kinyílnak a pénztárcák.

Hátrány - termékismeret

Konklúzió

Webáruházat indítani viszonylag könnyű, olcsó, és gyorsan megoldható. Ezért manapság az egyik legnépszerűbb tevékenység a vállalkozást most indítók körében. De fontos, hogy az induló e-kereskedők képben legyenek az előttük álló feladatokkal is. Mert egy webáruház működtetése alapos tervezést igényel, és az indulást követően kezdődik csak az igazi munka: vevőket kell szerezni egy olyan piacon, ahol nagy a verseny. És ez már komoly munka, amibe sokaknak beletörik a bicskája. De ha megvan az érdeklődés, az elhatározás, és ez kitartással párosul, akkor jó eséllyel sikeres webshop lesz a munka gyümölcse.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket