Az 5 leggyakoribb hiba, amit szinte minden webáruház-tulajdonos elkövet

Webáruházat üzemeltetni nagyszerű befektetés, nem hiába szaporodnak gombamódra az online vállalkozások. Ritkán esik szó azonban azokról a csapdákról, amelyek gyakran kerékkötői a gyors, átütő sikernek. A webáruházak nagy része érdekes módon ugyanazt az 5 hibát követi el. Nézzük, melyek ezek!

Gyakori hibák, amit a webáruház-tulajdonosok elkövetnek

1.      “Gyorsan beüzemelem, holnaptól már hozza is a pénzt!”

Sajnos nem eszik ilyen forrón a kását. Általános tévhit, hogy az egyszeri, gyors előkészületek után hosszú távon magától termeli majd a bevételt a webáruház. Ez részben igaz, hiszen más befektetésekkel és vállalkozástípusokkal összevetve lényegesen egyszerűbb és gyorsabb egy webáruház beindítása. Különösen igaz ez olyankor, ha okosan automatizálva sikerül beüzemelni a folyamatokat. Ám hasonlóan egy hagyományos bolt működtetéséhez, az online áruház esetében is folyamatosan követni kell a vevői igényeket, csinosítani a felületet, folyamatos fejlesztéseket kell eszközölni.

Az előzetes elvárásokkal szemben tehát nem egy rövid távú projektről van szó. Aki a gyors meggazdagodásban bízik, nagy eséllyel csalódni fog. Éppen ezért reális elvárásokat érdemes támasztani a bolt felfutását illetően. Érdemes terveket készíteni – ha lehet, írásban. Jó, ha van valaki, akivel át tudjuk beszélni az indulás előtt az aggályokat és kérdéseket. Minél több információt gyűjt a vállalkozó az indulás előtt, annál kisebb eséllyel érik majd meglepetések. Ha nincs az ismeretségi körében senki, akivel tud beszélgetni a témáról, a Shoptet ügyfélszolszolgálatos kollégái mindig készséggel adnak tanácsot – természetesen amennyiben a Shoptet platformján fut a webáruház.

2.       „Nem költök reklámra, majd a közösségi média felkapja”

Senki sem szereti a felesleges pénzkidobást, a reklám pedig sok esetben ennek tűnik. Érdemes azonban átgondolni: hogyan találom meg a vásárlóimat? Hogyan találnak meg ők engem? Biztosan elég lesz néhány képet és posztot megosztani a közösségi médiában?

Noha kreativitással ma már sok minden elérhető, gyakori hiba kifelejteni a reklámra szánt kiadásokat a vállalkozás költségvetéséből. Fizetett reklám nélkül kevés projekt tud boldogulni. Ami az online hirdetéseket illeti, leggyakrabban a Facebook és GoogleAds hirdetései jutnak először eszünkbe, de a PR cikk, a különböző nyereményjátékok, vagy a hagyományos sajtó is jó eszköz lehet a figyelemfelkeltésre.

Érdemes a költségvetésre, azon belül a reklámokra szánt kiadásokra is tervet készíteni. Időnként jó, ha elemzések is születnek arra vonatkozóan, hogy mely reklámtevékenység zajlott eredményesen, és melyek voltak a várakozáson aluli próbálkozások. 

3.      „Nem költök profi termékfotókra, lefotózom az okostelefonommal”

A termékek megfelelő bemutatására sosem lehet elég nagy hangsúlyt fektetni, hiszen az online vásárlásnál részletes leírásokkal, fotókkal, videókkal és egyéb információkkal kell kárpótolni a személyes vásárlás élményét. Az online vásárlás nagy része pszichológia. Nem érdemes spórolni a profi termékfotókon, a kreatív szövegeken. A termék bemutatásának egyszerűen tökéletesnek kell lennie. Ha igazán igényes prezentálásra törekszünk, a 360 fokos termékbemutatók, videók is szóba kell, hogy jöjjenek, de a makulátlan minőségű termékfotó minimum követelmény ma már.

4.      „Vannak profi termékfotóim, most már adhatom extra drágán a termékeket”

Az e-kereskedelem óriási előnye a fogyasztók szempontjából, hogy egyszerűbben összehasonlíthatóak az ajánlatok. Ezáltal kisebb lehetőség van az árak irreális megemelésére. Érdemes korrekt árpolitikát folytatni, hiszen hosszú távon a fogyasztókat nem lehet megtéveszteni. Megéri kellemes vásárlói élményt nyújtani a látogatóknak, amely, ha reális árpolitikával párosul, borítékolható lesz a webáruház sikere. Az megfelelő árak meghatározásához nélkülözhetetlen górcső alá venni egyebek mellett a konkurencia árait is.

5.      „Mindegy, milyen rendszerben fut a webáruház, mert mind egyforma”

Az első döntés, amit meg kell hozni a webáruház alapításakor, hogy milyen rendszerben szeretnénk működtetni a boltot. Lelkesen, tervekkel telve sokan nem figyelnek erre a döntésre, hisz rengeteg egyéb kérdést meg kell vitatni, később pedig bonyodalmasabb a váltás. Noha nem lehetetlen átmenni egy másik rendszerre később sem, ez bonyodalmakat szokott okozni, amelyet sokan próbálnak elkerülni. Jó tanácsként marad tehát az alapos kutatás, mielőtt bárki is elkezdi a webáruházát létrehozni. A technikai lehetőségekről bővebben ebben a blog cikkünkben írtunk.

Érdemes olyan rendszert választani, amely nem tesz túl nagy terhet egy induló webshopra, ugyanakkor később, a növekedés fázisában is tud alkalmazkodni az igényekhez. A rugalmas, modulárisan (alkalmazásokkal) bővíthető, már jól bevált rendszerek közül lehet bölcs döntés választani. Fontos, hogy legyen magyar nyelvű ügyfélszolgálat, hogy ha kérdések merülnek fel, legyen hová fordulni.

Összefoglalás

Az e-keresekedelem fénykorát éljük. Aki nem akar kimaradni ebből az ígéretes lehetőségből, és van ötlete, mindenképpen érdemes eljátszani a webáruház készítésének gondolatával. Ugyanakkor érdemes törekedni a józan döntéshozásra, és meg kell próbálni elkerülni a leggyakoribb útvesztőket, amelyek a siker útjában állnának. Remélhetőleg a fenti összefoglaló segíti majd az eredményes megvalósítás folyamatát.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket