Hogyan segíthetnek a cégek Ukrajnának? A Shoptet koordinátorát kérdeztük

Tehetünk vállalatként többet, mint hogy pénzügyi támogatást küldünk Ukrajnának? A Shoptet munkatársai rengeteg ötletet adnak a segítséggel kapcsolatban, ezért cégen belül létrejött egy új pozíció a támogatások koordinálására. Lucie Strolená kolléganőnké lett ez a szerep, aki a terjeszkedési folyamatok projektmenedzsereként dolgozott eddig. Miként zajlik a munka, és mit ajánl Lucie a hasonló tevékenységet fontolgató cégeknek?

Ukrajna támogatás

Az ukrajnai háború mindannyiunkra hatással van, a személyes és munkahelyi életünkre egyaránt. Sokunknak vannak barátai, ismerősei az ukránok között, így természetes, hogy szeretnénk segíteni. Egyesek számára a segítség azt jelenti, hogy az ukrán határra utaznak, hogy néhány konkrét családnak segítsenek megoldani az elszállásolást. Mások tisztálkodószerek beszerzésében, vagy anyagi hozzájárulás formájában valósítják meg a segítségnyújtást. De még ezeknek a jócselekedeteknek köszönhetően sem érzi az ember, hogy megkönnyebülne. A tehetetlenség és a félelem érzése nem múlik el könnyen. Közben pedig tenni kell a dolgunkat a munkahelyünkön is. Nézzük meg konkrétan, hogyan segíthet ebben a helyzetben a vállalati kultúra.

Segítségnyújtás a Shoptetben

Nehéz értelmet találni a munkánk ellátásában, ha gondolataink a híreken járnak. Hogyan találjuk meg mi itt a Shoptetnél az egyensúlyt? Miként oldjuk meg, hogy az önkéntesek munkaidőben is segíthessenek, közben 100%-osan kiszolgáljuk az ügyfeleinket, de a kollégákról is gondoskodjunk, hiszen meglehet, hogy néhányan szoronganak és félnek ettől az új helyzettől, két nehéz pandémiás év után?

A Shoptetben nagy “támogatási hullám” indult el a háború kitörése után. A személyzeti osztályt szó szerint elárasztották az ötletek és a segítségnyújtási javaslatok. A vezetőség ezért úgy döntött, hogy létrehoz egy új pozíciót mindezen tevékenységeink koordinálására. Azt reméljük, hogy a Lucie Strolena-val készült interjú más cégeket is inspirál majd, és hasonló támogatásra ösztönözhetnek az alábbi tapasztalatok.

Lucka, meséld el nekünk, miért és hogyan lettél Te az ukrajnai segélyek koordinátora a Shoptet csapatában?

Hosszú ideje dolgozom a Shoptetnél, mint a nemzetközi terjeszkedések projektmenedzsere. Többek között a magyarországi piacunk megnyitásával foglalkoztam.

Az ukrajnai események gyors változása, valamint az abból adódó helyzet nem volt közömbös a Shoptet vezetése számára. Nagy örömömre a cég nagyon rugalmasan reagált, gyorsan szükség lett valakire, aki segít egyeztetni az igényeket a felajánlásokkal. Kellett egy felelős, így lettem én a vállalati segítségnyújtás koordinátora. A társaságtól bárki fordulhat hozzám a folyamattal kapcsolatban, és én továbbirányítom. Örülök, hogy cégünk gyorsan reagál az ilyen helyzetekre is, a tőlünk telhető legjobb módon.

Milyen segítségnyújtási formákat választott a Shoptet?

Először pénzügyi támogatásról volt szó, mégpedig közvetlenül Ukrajnának, ahol még mindig az orosz agresszió megállítása és egész Európa jövője a tét. A Shoptet és néhány más partnercég összefogott, és közösen közel 4,5 millió euróval támogatták az ukrajnai védekezést. Ezen a hozzájáruláson felül a Shoptet további komoly összeggel támogatta orvosi és védelmi felszerelések vásárlását Ukrajnában.

Továbbra is figyelembe vesszük a kollégák minden javaslatát és ötletét, és a prioritások szerint döntjük el, hogy hol van a legnagyobb szükség a segítségre. Mivel az Ukrajnából érkező menekültáradat nem gyengül, sőt, elsősorban azokban a régiókban gondolkodunk, ahonnan kollégáink érkeznek. Most éppen a menekültek elhelyezését célzó, szállások rendelkezésre állásával kapcsolatban folynak tárgyalások.

Más, tárgyi formában is zajlik a segítségnyújtás? Ez elég bonyodalmas lehet, gondolom?

Igen, sok időt töltök azzal, hogy a kollégák és ismerőseik igényeit összekapcsoljam. Létrehoztunk egy speciális belső kommunikációs csatornát, ahol mindenki láthatja, ki kínál és ki keres segítséget. Ezek különböző lehetőségek, a szállás biztosításától az anyagi segítségnyújtáson át az önkéntességig. Szinte minden nap jönnek új ötletek. Az igényeket elsősorban cégen belül igyekszem összekapcsolni, vagy egyéni támogatást kérek a cégvezetéstől.

Nagyszerű, hogy milyen gyorsan kezelik az egyéni kéréseket a munkatársak, és milyen gyorsan válaszolnak a kollégák. Most például jelzett egy kolléga, hogy adna szállást két ukrajnai hölgynek, de szüksége lenne még egy ágyra. Két napon belül sikerült beszereznünk egy matracos ágyat, de az összeszerelésben és a szállításban is segítenek a kollégák.

Biztosan sokan adnának ágyneműt, kiságyat, konyhafelszerelést stb., de nem tudják, hogyan lehet kapcsolatba lépni konkrét ukrajnai anyákkal. Te is foglalkozol ezzel?

A legnagyobb mennyiségű  tömeggyűjtemények a menekültválság legelején jöttek létre, amikor mindenki mindent hozott, amit csak lehetett, és gyakran küldtek dolgokat Ukrajnába. Változásra volt szükség, és reagálni kellett a keresletre, ahelyett, hogy megpróbálunk elhelyezni mindent, amit bárki bármi áron fel szeretne ajánlani. Ez is a munkámhoz tartozik: az erőfeszítéseket és az anyaggyűjtéseket valóban oda kell irányítani, ahol szükség van rájuk és használhatóak.

A környezetünkben lévő menekültek növekvő számával egyre nő az igény a konkrét családoktól származó konkrét igények iránt. Munkatársaimon keresztül kötődöm egyéni, már elhelyezett családokhoz, akiknek más kollégák segítettek például ruházkodásban vagy kanapé adományozásában. Például egy Harkovból érkezett család esetében nem volt másuk, csak a rajtuk lévő ruha, így első körben a ruházkodás kérdését kellett megoldani. Először a tolmácson keresztül tudtam meg, mire van a legnagyobb szükségük, majd megkerestem egy kollégát, aki felajánlotta ezeket a dolgokat. Már érkezésük előtt elkészítettünk számukra egy alapcsomagot téli ruhákból és a szükséges drogériából.

Ennek a célzott segítségnek látom a legnagyobb értelmét. Mindenki segíteni akar, de mérlegelni kell, hogy a segítség hasznos-e a címzett számára. És hogy hol kezdjük el? Elég, ha az ember követi a közvetlen környezetet, a környéken működő jótékonysági szervezeteket vagy az egyes ukrán családok igényeit.

Az alkalmazottaknak pszichológiai támogatásra is szükségük lehet ilyen helyzetben. Hogyan gondol egy cég az embereire ebben a helyzetben?

Annak érdekében, hogy minden munkatársunk a lehető legnagyobb biztonságban érezze magát, kétféleképpen igyekszünk támogatni őket. Csapatunk vezetőinek lehetőségük volt online találkozókon részt venni terapeutákkal, hogy megtudják, hogyan tudnak segíteni és gondoskodni az embereikről. A találkozón sok hasznos tippet tanultak, amit a gyakorlatban is alkalmazni tudnak. Ugyanakkor felajánlottuk a pszichológiai segítség lehetőségét bármely munkatársunk számára is, ha úgy érzi, beszélni szeretne valakivel. Ez a helyzet mindenki számára új, és úgy érezzük, hogy fontos a szakmai segítség. Az emberek pedig bármikor fordulhatnak a HR kollégáihoz is.

A Shoptet megengedi az alkalmazottaknak, hogy munkaidőben önkéntes munkát végezzenek az ukrajnai helyzet kapcsán. Hogyan biztosítja a cég, hogy mindez ne érintse az ügyfeleket és a költségeket?

Igen, támogatjuk a kollégákat az önkéntességben és az Ukrajnával kapcsolatos tevékenységekben, konkrét tippeket is hozunk, hogy kik kapcsolódhatnak be, és nincsenek szigorú szabályok, például az ezekre a tevékenységekre szánt óraszámra vonatkozóan. Minden egyes erre irányuló kezdeményezést egyénileg bírálnak el a csapat képességei és az ügyfelek tekintetében. Ezt minden esetben a közvetlen felettessel kell megbeszélni.

Milyen tanácsot adnál más cégeknek, ha fontolgatják hasonló pozíció létrehozását, mint amilyen a tiéd? Mire kell összpontosítani?

A legfontosabb, hogy meg kell hallgatni a kollégák véleményét, válaszolni kell a gyakran nagyszerű ötletekre, és megpróbálni rendet teremteni a káoszban, prioritásokat kell felállítani, hogy a segélyek ne legyenek kontraproduktívak. Ideális esetben a belső koordinátornak már van tapasztalata az önkéntes segítésben, esetleg az ukrán közösségben is. Áttekintéssel kell rendelkezni a vállalaton kívüli aktuális intézkedésekről és igényekről. A helyzet országos szinten is dinamikusan fejlődik, ezért jó nyomon követni a hivatalos, kormányzati forrásokat.

Milyen segítséget látsz a leghatékonyabbnak? Tehát mit ajánlasz más cégeknek?

Anyagi segítséggel kapcsolatban az első dolog, ami a legtöbb embernek eszébe jut, és ami a legegyszerűbb, a ruhanemű adományozása. Csakhogy ebből mindenhol sok van. A leghatékonyabb segítség minden bizonnyal a pénzügyi segítség, hiteles, már bizonyított szervezeteken keresztül, valamint a konkrét igények felfedezése.

Ha már kapcsolatban állunk egy-egy konkrét ukrán családdal, akkor a legfontosabb, hogy rákérdezzünk az ő igényeikre. Amiben az ukrajnai embereknek gyakran segítségre van szükségük, az a szállás, vagy tanácsot kérnek valamilyen probléma megoldásához, vízum, iskola, munka, egészségügyi ellátás kapcsán.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket