Még csak néhány hónap telt el azóta, hogy létrejött ez az új csapat a Shopteten belül, de már most kijelenthetjük, hogy ez volt a helyes lépés. A Shoptet szlovák csapatában merült fel először az ötlet, hogy a BDR munkatárs nagy segítség az értékesítési csapat számára. Mivel ott bevált, így jött az ötlet, hogy a magyar csapat is bővülni fog ezzel a munkakörrel. Hogyan néz ki egy Business Development Representative munkája? Mik a mindennapi kihívásai ennek a munkakörnek, és mi a véleményed a szlovákiai e-kereskedelemről? Mindezekre a kérdésekre válaszolt Šimon Hazucha, a Shoptet szlovákiai BDR csapatától.
Šimon, miért választottad ezt a pozíciót, és hogyan alakult a Shoptethez vezető utad?
Az értékesítővé válásom első lépései már egész korán, az egyetemen elkezdődtek. Részmunkaidőben dolgoztam egy bárban, ahol rájöttem, hogy nagyon szeretek emberekkel dolgozni. Ezt követően áttértem a kiskereskedelembe, ahol szintén szívesen kommunikáltam az emberekkel. Végül értékesítőként dolgoztam egy nemzetközi fizetési terminál-szolgáltatónál, és onnan egyenesen a Shoptethez kerültem.
Korábban is tudtál már a Shoptet létezéséről, vagy az új munkahely után való keresésed során fedezted fel?
A Shoptet létezéséről már korábban is tudtam, először a világjárvány idején hallottam róla, amikor jelentkeztem értékesítőnek. De akkoriban még nem volt sok tapasztalatom, ezért megegyeztünk abban, hogy bár még nem alkalmaznak, de tartjuk még a kapcsolatot. Körülbelül hat hónappal később David, a szlovák értékesítési vezető megkeresett azzal az ajánlattal, hogy junior szinten csatlakozzak a csapatához. Abban az időben kezdte meg a Shoptet a BDR csapat kiépítését, és ez remek lehetőség volt arra, hogy tapasztalatot szerezzek a rangidős kollégák mellett.
Beszéljünk egy kicsit többet arról, hogy pontosan mit is jelent a BDR. Te vagy az első, aki ebben a pozícióban tevékenykedik a Shoptetnél. Nehezek voltak a kezdeti lépések?
Igen, egy olyan pozíciót vállaltam el, amely korábban nem létezett soha a Shoptetnél. Ez a trend nyugatról érkezett, és az országunkban mi inkább kivételnek számítunk. A BDR fő feladata az olyan kontaktok felkutatása, amelyeket később az értékesítők felhasználhatnak. Megpróbáljuk felmérni az ügyfél potenciálját, és felkészíteni az értékesítőt a meetingre.
Milyen hatása volt a BDR csapat létrehozásának a Shopteten belül?
Eleinte senki nem merte megtippelni, hogyan fog ez működni, de az eredmények elég hamar érezhetővé váltak, ami a potenciális ügyfelekkel tervezett meetingek számában is megmutatkozott. Az értékesítők örültek, hogy napirendjük egy része átkerült, és több idejük maradt más feladatokra koncentrálni. Osztályunk hatékonysága jelentősen megnövekedett, és mára a legtöbb sikeres üzlet a BDR-en keresztül érkezik. A projekt elindítása óta finomítottuk folyamatainkat, így a munka még hatékonyabb.
Említetted fizetési terminálszolgáltatókkal kapcsolatos tapasztalataidat, korábban volt rálátásod az e-kereskedelemre is? Ha nem, nehéz volt bekerülni?
Csak néhány alapvető információm volt, de amikor csatlakoztam, egy alapos felkészítést kaptam, ahol nem volt hiány a termékkel kapcsolatos képzésben, így fokozatosan belejöttem. A kollégáim is nagyon segítőkészek voltak az első hetekben, bármilyen kérdéssel fordulhattam hozzájuk, és ez a mai napig is így van. Ugyanakkor óriási támogatást és mentorálást kaptam menedzseremtől, Davidtől, aki nagyon elkötelezett és eltökélt volt abban, hogy egyénileg és csapatként is előremozdítson bennünket.
Mit gondolsz a Shoptetről, mint olyan termékről, amelyet próbálsz „eladni”?
A Shoptet nagyszerű abból a szempontból, hogy egy egész ökoszisztémát építünk ki itt, így sok mindent kínálhatunk az ügyfeleknek. Tehát nem csak magáról a webáruházról van szó, hanem sok mindenről is, legyen szó alkalmazásokról, fizetési kapuról, affiliate programról vagy sok oktató jellegű tartalomról. Azt is észreveszem már az idő múlásával, hogy a Shoptet egyre népszerűbbé válik a szlovákiai vállalkozók körében, észreveszik, és inkább arról beszélnek, hogy a Shoptet hogyan segíthetné vállalkozásukat.
Naponta kommunikálsz az ügyfelekkel, átnézed az webshopjaikat, mi alapján választod ki azt az ügyfelet, akinek érdemes lenne a Shoptetre váltani?
Nagyon sok szempont van. Azáltal, hogy már nagyon sok webshopot átböngésztem, fel tudom mérni az adott projekt minőségét és lehetőségeit. Sokszor az ügyfelek nem tulajdonítanak akkora jelentőséget egy webshop megoldásnak, ami nagyon nem jó. Megpróbálom elmagyarázni ezeknek az ügyfeleknek, hogy van egy kiváló termékük, amely versenyképes a piacon és rengeteg potenciállal rendelkezik, de az online világban a sikerhez vezető első lépés egy minőségi és funkcionális webshop. Ez az, amit nagyon élvezek ebben a munkában, mivel gyakran „nyitom fel az ügyfelek szemét”, és megmutatom nekik az üzletükben rejlő kiaknázatlan lehetőségeket.
Hogyan néz ki számodra egy átlagos munkanap?
Reggel 7-8 óra körül érek be az irodába, először az adminisztrációval foglalkozom, létrehozok egy kontaktlistát azokkal a webáruházakkal, amelyeket napközben szeretnék elérni. Ezt követi a hideghívás, ami tulajdonképpen az első kapcsolatfelvétel az ügyféllel. Van néhány egyeztetett hívásom is az előző napokból. Az ügyfelek többnyire délután 4 óráig érhetőek el. A nap végén ismét van egy kis idő némi adminisztrációra, e-mailek küldésére.
Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie az ideális jelöltnek erre a pozícióra? Egy introvertált személyiség képes megbirkózni a feladattal?
Érdekes kérdés, én úgy gondolom ez egyéntől függő, vannak a csapatunkban olyan értékesítők, akik introvertáltak és mégis remek eredményeket érnek el. A legfontosabb dolog az, hogy ne féljen felvenni a telefont és megkeresni az ügyfelet. A minőségek tekintetében fegyelemre és időgazdálkodási készségekre van szükség. Ez nem olyan munka, ahol a főnököd egész nap melletted áll, és figyeli, mit csinálsz. Proaktívnak kell lenned, különben ez idővel utolér, és az eredmények nem lesznek jók. Üzleti érzékkel is kell rendelkezned ahhoz, hogy el tudj beszélgetni az ügyféllel, megmutasd neki azokat a lehetőségeket, amelyeket eddig figyelmen kívül hagyott.
Hasonló a motiváció más értékesítési pozíciókhoz képest?
Örülök, hogy részese lehetek minőségi webáruházak kialakításának. Nagyon boldoggá tesz az is, hogy egy sikeres üzlet után kollégáim megköszönik a remek meetingeket és az ügyfeleket, akik lelkesek a Shoptet iránt és az együttműködésre is nyitottak. Motiváló az anyagi jutalmazás is, amely fix komponensen túl a teljesítményt is figyelembe veszi. Végül megemlíthetem a karrier előrelépési lehetőségét is, ez egy junior pozíció, ahonnan idővel feljebb lehet kerülni. Tapasztaltabb kollégáim mellett elmondhatom, hogy ez egy óriási üzleti iskola. Ezt magamon is látom, amióta a céghez csatlakoztam, sokkal komfortosabban érzem magam az ügyfelekkel való kommunikációban, és az e-kereskedelemben is sok tapasztalatot szereztem.
Hogyan értékelnéd a vállalati kultúrát?
Nagyon pozitív, nagyszerű csapatunk van, a pozsonyi irodában mindig remek a hangulat. Örülök, hogy a kollégáimmal le tudunk ülni, és nem okoz gondot az együtt töltött idő a munkán kívül sem. A cég által szervezett számos rendezvényen lehetőség nyílik a kapcsolatok erősítésére is.
Mit üzennél egy potenciális jelöltnek, aki a Shoptetnél szeretne állást találni?
Pozitívnak és erős munkamorállal rendelkezőnek kell lenniük, a kezdetek talán nehezebbek, de ha sikerül, az eredmények nem várnak sokáig. Ugyanakkor ez a pozíció tökéletes azoknak, akik karrierjükben vagy személyesen szeretnének fejlődni, ahogy említettem, ez egy nagyszerű üzleti suli. Ha valakit érdekel az e-kereskedelem vagy az értékesítési terület, akkor ez egy nagyszerű lehetőség karrierjének elindítására.
Írjon megjegyzést