„A legjobb része a vállalkozásnak az, hogy azt csinálhatom, amit szeretek. Én ezt szinte hihetetlen szerencsének tartom. Az alapjaitól találtam ki, összeraktam, létrehoztam és elküldtem a világba. Nagyszerű látni, hogy az embereknek tetszik” – mondja Markéta Jinochová művésznő, a By Myyna márka megálmodója.
Markéta Jinochová az érettségi után számos szakmát kipróbált, a halkereskedőtől és a recepcióstól kezdve a krupién keresztül egészen a grafikusig/kódolóig. De valahogy nem tudta megtalálni azt a munkát, amely elégedettséggel töltötte volna el. Ezért létrehozta ő maga. 5 évvel ezelőtt megnyitotta a By Myyna illusztrált papírboltot, és végre azt csinálhatja, amit igazán szeret. Részletek a beszélgetésünkben.
Eredetileg grafikusként és kódolóként dolgozott, de nem nagyon volt oda érte. Ez volt az egyik legfőbb motiváció, amiért úgy döntött, hogy inkább a saját útját járja?
Egyértelműen. Az Explorer 5 idejében kódoltam, ami igazi pokol volt. Egyáltalán nem érdekelt. Abban az időben a férjem cégénél dolgoztam, és ő megadta nekem azt a luxust, hogy gondoljam át, valójában mit is szeretnék csinálni. Békén hagyott. Tettem még egy utolsó kísérletet, hogy felvegyenek a főiskolára. Magam sem tudom miért, de mindig úgy éreztem, hogy kell, hogy legyen egyetemi diplomám. Több hónapig készültem a tehetségvizsgákra. Bár ismét kudarcot vallottam, ennek köszönhetően újra formába jöttem ami a festészetet illeti, és már nem hagytam abba.
Akkor azt, hogy ma egy működő webáruházzal rendelkezik, lényegében annak köszönheti, hogy nem vették fel az egyetemre.
Igen, így van. A vizsgák után az az ötletem támadt, hogy megpróbálok festeni valamit, és azt eljuttatni az emberekhez. Nagyon fontos volt számomra a tehetségvizsgákat levezető professzor beszéde is. Minden sikertelenül felvételizőnek elmondta, miért nem vették fel. Nekem akkor ezt mondta: „Ne adja fel, látok valamit önben, de ön egyszerűen fél. Nem szabad félnie.” Úgyhogy belekapaszkodtam ebbe, többé már nem féltem, és elkezdtek áramlani a dolgok. Abbahagytam a kézi festést, és visszatértem ahhoz, amiben biztosabbnak éreztem magam, a digitális grafikához. Kb. 2 évig csináltam. Aztán egyszer vettem az Etsy-n egy akvarellt Michelle Morin-tól, és elhatároztam magamban, hogy én is szeretnék úgy rajzolni, mint ez a nő.
A Fler áruházban kezdte el kínálni a termékeit.
Igen. És mivel véleményekre volt szükségem, minden családtagomat rávettem a vásárlásra. Természetesen mindenkit külön-külön, hogy értékelést írhassanak. De amikor körülbelül 4 hónap után megkaptam az első megrendelést egy teljesen ismeretlen személytől, nem tudtam elhinni. Hatalmas eufóriát éreztem.
Hogyan oldotta meg az árképzést? Általában azt mondják, hogy sokan nevetségesen alacsony összegeket kérnek a Fleren.
Ez igaz, és én sem voltam kivétel. Nem volt tapasztalatom, és nem tudtam, hogyan határozzam meg valaminek az árát… Nem volt hozzá semmilyen információm.
És amikor már a webáruházában árazta be a termékeit, más volt a helyzet?
Igen. Ekkor már konstruktívan gondoltam a dologra, és minden költséget belefoglaltam az árba. Végül is már 3 éve csináltam, és sokat is olvastam róla. Abban az időben már tudtam, hogy nem szabad csak úgy találomra kibökni az árakat, hanem hogy ki kell számítanom őket.
Hogyan reagáltak az emberek a magasabb árakra?
Fura, de valószínűleg nagyon szerencsés vagyok. Minden simán ment, negatív hozzászólások nélkül. Az egyetlen, aki kritizálja az áraimat, az anyukám. De egy kicsit meg is értem, miért. Valójában soha nem kérdezte meg tőlem, hogy mi mindent foglalnak magában az áraim. Mindig csak azt mondja, hogy borzasztóan drága. És nem érti, hogy ezt valaki meg is veszi. (mosolyog)
Mi volt kezdetben a legnehezebb?
Mindenképp azoknak a szállítóknak a keresése, akik hajlandóak kis mennyiségben szállítani nekem.
Félt attól, fognak-e a termékei kelleni az embereknek?
Igen. Attól féltem, hogy az embereknek nem fognak tetszeni a dolgaim, és hogy teljesen hiába fáradozom. Hogy valójában olyan valamit csinálok, aminek nincs sok értelme. De nagyon szerencsés voltam, hogy nem kellett egzisztenciális kérdésekkel törődnöm. Az még rosszabb lett volna. Amikor azt mondja magának, hogy ha a webáruház nem hoz pénzt, nem lesz miből fizetnie az albérletet. A férjem támogatása rendkívül fontos volt számomra.
Meddig tartott a félelem időszaka?
Nagyjából egy évig, amikor aztán végre beindult az üzlet a Fleren.
Emlékszik arra a pillanatra, amikor azt mondta magának, hogy a Fler már nem elég önnek, és saját webáruházat nyit?
Igen, emlékszem. De egy ideig párhuzamosan működtek, mert természetesen féltem valamelyest az átmenettől. A Flernél már ismertek, három évig tevékenykedtem ott, és az emberek sokat vásároltak. 2013 és 2017 között több ezer terméket adtam el. De tavaly karácsony előtt már nem győztem. Nem tudtam a Fleren és a webáruházamban is figyelni a készleteket, ezért a Flert teljesen leállítottam, és csak a webáruházat tartottam meg. Igazából leállítottam az összes kapcsolódó platformot, amelyeken fent voltak a termékeim, beleértve a szlovák Sashe-t és az amerikai Etsy-t. Csak a Shoptetet tartottam meg.
Milyen hosszú időbe telt, amíg beindult a webáruháza? Végül is már volt egy közösség, amely körülvette önt, ami nagyon nagy előnyt jelent.
Igen. A webáruházat akkor nyitottam meg, amikor több ezer rajongóm volt a Facebookon, és sokan olvasták a blogomat. Ezért meglehetősen egyszerű volt belekezdeni.
Mennyi ideig tartott a webáruház létrehozása?
Tizennégy napig, erre pontosan emlékszem. Keményen dolgoztam rajta, és nagyon élveztem. Bár a cégnél nem érdekelt a webdesign, de ezt a munkát nagyon szeretem. Kreatív és szórakoztató.
Szeret önmaga főnöke lenni?
Igen. Egyáltalán nem vagyok csapatjátékos, és ez mindig gondot okozott. Egy ideig a Student Agency marketing osztályán dolgoztam. Egy apró irodában, ahol sokan voltunk összezsúfolva, amitől nagyon boldogtalan voltam. Az utasítások és a szabályok betartásával is mindig gondban voltam.
De annak, hogy önmaga főnöke, vannak hátrányai is.
Természetesen. Számomra főleg az, hogy nem vagyok képes nem dolgozni, ezért más dolgok rovására dolgozom. Például amikor a Photoshop és az Adobe Illustrator használatát tanultam, szinte két hónapig ki sem jöttem a lakásból. Azt sem tudom, milyen volt akkor az idő. Állandóan a számítógép előtt ültem.
A férje könnyen viselte?
A férjem programozó, ezért megértett. Ő is önállóan dolgozik. Amint befejezte a középiskolát, saját vállalkozást alapított. És máig ő irányítja. Annál jobban támogatott engem. Ő a legnagyobb példaképem, hihetetlen keményen tud dolgozni, és valóban nagyon ügyes.
Melyik terméke fogy a legjobban?
Az az időszaktól függ. Nemrég hatalmas sikere volt a memóriajátékoknak, tavasszal pedig a mérföldkő kártyákat keresték az anyukák. Most pedig a csomagolópapír fogy a legjobban, mint mindig karácsony előtt.
Melyik termék nőtt a legjobban a szívéhez?
Nem is tudom. Talán éppen a csomagolópapírok, mert borzasztó sok munkába került, amíg találtam egy olyan beszállítót, aki képes szépen, kis mennyiségben és nagy A1-es formátumban elkészíteni őket. Ez egy több éves folyamat volt. Sajnos nem találtam senkit, aki megcsinálta volna nekem tekercsekben. Néhány kilométert kellett volna rendelnem belőle, ami természetesen nem megy. Nagyon örülök azoknak a füzeteknek is, amelyeket tavasszal készíttettem. Cérnával vannak összevarrva, ami még stílusosabbá teszi őket. Nagyon büszke vagyok rájuk.
Nem titkolja, hogy a webáruház a szívügye. Valószínűleg erősek a kapcsolatai a vásárlóival.
Igen. Sokan visszatérnek hozzám, és mivel én magam csinálok mindent, már a nevüket is megjegyeztem. Ismerem őket az e-mailekből, ahol finomítunk a megrendeléseken, és a Facebookról is. Amikor egy rendezvényen, amelyen a termékeimet kínálom, eljönnek utánam, nagyon örülök, hogy személyesen is találkozhatok velük. A vásárlókról való gondoskodás nagyon fontos számomra.
Van olyan vásárlója, akivel össze is barátkozott?
Nem tudom, hogy lehet-e online, webáruházon keresztül erősebb köteléket építeni. De az igaz, hogy mára már több vásárlóra is úgy tekintek, mint jó barátomra. Rendeléseket egyeztettünk, írtunk néhány e-mailt egymásnak, találkoztunk, és valakivel úgy megértettük egymást, hogy máig találkozgatunk. Igazából már választ is adtam a kérdésére – igen, lehetséges. (mosolyog) Van egy hűséges hölgyvásárlóm Vinohrady városrészből, aki már nyolcvan is elmúlt. Csodálom, hogy az ő korában milyen könnyedén kezeli a Facebookot, vásárol a webáruházban… Elképesztő.
Még mindig a nap 14 órájában dolgozik?
Szerencsére már nem. Igen, volt egy ilyen nagyon intenzív időszakom is. De mit mondjak, most sem a szokásos nyolc órát dolgozom le, hanem kb. napi tizet. Természetesen a férjemmel sokszor mondjuk, hogy 18 órakor bezárjuk a boltot, és már rá se nézünk az e-mailekre, nem foglalkozunk a munkával. De ez egyszerűen nem megy.
Az az álma, hogy nyit egy hagyományos papírboltot Prágában.
Igen. De nem csak a saját termékeim miatt, szeretnék benne több művészt összehozni. Segíteni azoknak, akik most kezdenek bele, csakúgy, mint egykor én kezdtem. Jól emlékszem, milyen nehéz volt, és hogyan kellett kitörnöm a körből. Nem engedheti meg magának, hogy sok terméket készítsen, így nehezebben tudja őket eladni, mert drágábbak. Kiváló példa egy üzletre, amely a világ minden tájáról egyesíti a művészeket, a londoni Paperchase. Gyönyörű darabokat kínálnak.
Miért választotta a Shoptetet?
A pozitív szóbeszéd miatt. Sokan dicsérték a Shoptetet, és én erre sokat adok, mert szerintem ez a legjobb hirdetés.
Milyen a Shoptettel dolgozni?
Nagyszerű. A rendszer intuitív és a Helpdesk is kifogástalan. Gyors és kellemes. Mindehhez természetesen a Facebook közösséget is felhasználom. Ma láttam Uďan urat, és azt mondtam magamnak: Ő tényleg létezik! (mosolyog) És a legjobban azt sajnálom, hogy nem csináltunk egy közös szelfit. A legendás Uďan úrral.
Mi az, amit a legjobban szeret a vállalkozásában és a webáruházában?
Főleg azt, hogy azt csinálhatom, amit szeretek. Én ezt hihetetlen szerencsének tartom. Az alapjaitól találtam ki, összeraktam, létrehoztam és elküldtem a világba. Nagyszerű látni, hogy az embereknek tetszik.
Írjon megjegyzést