Egy webáruház termék nélkül olyan, mint egy halastó hal nélkül. Ha a webáruházadra úgy tekintünk, mint megrendelhető termékek gyűjtőoldalára, akkor szükséged lesz termékekre, beszállítókra. Sokan már az elején tudják, hogy milyen termékeket szeretnének árulni, de nem tudják, hogyan juthatnak hozzá.
Honnan lehetnek termékeid? Hol találhatsz rájuk? Kitől szerezheted be őket? Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük mindazokat a lehetséges beszerzési forrásokat, ahonnan termékekkel tudod feltölteni webshopodat.
Egy webáruház termékei több forrásból származhatnak. Mindegyik forrásnak megvannak az előnyei és a hátrányai, ezért nincs jobb vagy rosszabb beszerzési lehetőség. Minden webshopnak a lehetőségei, sajátosságai alapján kell kiválasztania, honnan szerzi be a termékeket. Vannak, akik keverik a beszerzési forrásokat, és arra is van példa szép számmal, amikor egy korábban nagykereskedőtől származó terméket elkezd külföldről importálni a kereskedő.
Az alábbiakban összegyűjtöttük a lehetőségeket, hogy ezek alapján el tudd dönteni, számodra melyik lehet a legkedvezőbb.
Nagyon sok kis webshopot indítanak útjára olyan kézművesek, akik saját készítésű termékeiket szeretnék az interneten eladni. Rajzok, festmények, táskák, pénztárcák, babák, ruhák, szappanok, dísztárgyak, különféle élelmiszerek… A beszerzés ilyenkor egyet jelent az alapanyagok beszerzésével. Az ilyen webshop tulajdonosai nem kis terhet vesznek a vállukra, ugyanis két tevékenységet próbálnak meg egyszerre végezni: gyártás és értékesítés. Ennek az a veszélye, hogy az egyik elveheti az időt a másiktól: ameddig a vállalkozó gyárt, addig nem tud a vevőszerzéssel foglalkozni. És amikor a marketing van soron, addig ki fogja elkészíteni a termékeket?
Ezeket a termékeket ráadásul be is kell vezetni a piacra, meg kell ismertetni az emberekkel. Nehezített pálya, ha a termék csak egyszer eladható: az élelmiszereket, használati cikkeket ha elfogynak, újra fogják rendelni, de a táskák, ruhák vásárlóiért minden egyes alkalommal meg kell küzdeni.
Ha a fenti problémákkal te is szembesülsz, érdemes átgondolni a következő beszerzési lehetőséget.
Ahogy fentebb láthattad a saját gyártású termékeknek van egy hátránya: az értékesítés jellemzően nem skálázható. Ha egy kézműves 1 óra alatt 5 terméket tud előállítani, akkor egy nap alatt negyvenet, egy hét alatt 200 darabot, egy hónap alatt pedig maximum 800 darab értékesíthető mennyiség áll a rendelkezésre. Hiába lenne a termékekre nagyobb kereslet, nincs ennél több. Persze ilyenkor az ár emelésével lehet növelni a meglévő készletmennyiség értékesítési értékét, de ez nem mindig megoldás.
Ilyenkor érdemes elgondolkodni a gyártás kiszervezésén. Te találd ki, mire van szükséged, a terméket pedig készítse el olyan vállalkozás, akinek a kapacitása jóval meghaladja a tiédet, és nincs vagy nagyon nagy a felső határa.
Szintén ide sorolhatók azok a termékek, amelyek ötletgazdája te vagy, de a termék jellegéből adódóan a gyártást már nem tudod magad megoldani.
A saját gyárttatású termékek előnye, hogy kizárólag nálad lehet kapni, így a fogyasztói ár meghatározásánál nem kell figyelembe venni a konkurencia árait (ugyanakkor a termékkategória piaci árszintjét érdemes figyelni).
Hátránya lehet, hogy a termék beszerzési ára a mennyiségtől függ: vagy kisebb mennyiséget gyártatsz le, de akkor drágábban jutsz hozzá (kisebb árréssel tudod eladni), vagy a kedvezőbb beszerzési ár (és a magasabb árrés) érdekében bevállalod a nagyobb mennyiséget, amit viszont előre meg kell finanszírozni. Ez utóbbi esetben a kockázat sem elhanyagolható, ha az értékesítés nem úgy alakul, ahogyan eltervezted, és a nyakadon marad egy kisebb árukészlet.
Példák kiszervezett gyártású termékekre:
A kiszervezett gyártás egy speciális formája a saját márka. Az úgynevezett White Label termékek olyan, alapvetően címkézetlen termékeket jelent, amelyeket a gyártó nagy mennyiségben gyárt, de az általad megadott csomagolásban csak neked biztosítja azt. A bolthálózatok saját márkás termékei jellemzően ilyenek: a Spar, Auchan, Lidl, Aldi, Tesco nagyon sok ilyen terméket kínál. Előnye, hogy a saját márkád tetszőlegesen pozícionálható, hátránya viszont az, hogy a gyártók rendszerint csak akkor állnak szóba veled, ha egy nagyobb mennyiségre adsz le megrendelést, és ezt a mennyiséget akkor is megveszed, ha az eladásaid nem alakulnak jól.
A piac ezen 4 szereplője olyan B2B beszerzési forrás, ahonnan kedvező áron szerezheted be a termékeket. Ha egy termék beszerezhető a gyártótól és a nagykereskedőtől is, érdemes mindegyiktől ajánlatot kérni. Közel sem biztos, hogy a gyártó fogja a jobb feltételeket biztosítani.
A gyártó ugyanis létrehozza, legyártja a terméket. Logikus lenne, hogy tőle szerezheted be a terméket a legkedvezőbb áron, de a gyakorlatban erre nem mindig van lehetőség: a gyártó a gyártáshoz ért, a forgalmazáshoz, értékesítéshez nem feltétlenül. Ezért sok esetben a termék a forgalmazókon, nagykereskedőkön keresztül jut el a piacra – viszonteladó, azaz fogyasztóknak értékesítő kiskereskedőket a gyártók direktben sokszor nem szolgálnak ki.
Az importőr az első hazai forgalomba hozója (importőre) egy-egy külföldön gyártott terméknek. A Magyarországra importált termék szerezhető be tőle a legkedvezőbb feltételekkel. Ilyenkor a nála beszerzett termék már megfelel minden hazai jogszabályi előírásnak és követelményeknek. Ha valamelyik külföldi oldalon találtál rá az értékesíteni kívánt termékre, érdemes lehet először megnézni, van-e hazai forgalmazója. Sok terhet le tud venni a válladról.
A nagykereskedő jellemzően több gyártó és/vagy importőr termékeit képviseli, így nála nagyobb választékot érsz el. Árakban is versenyképes lehet, hiszen sokkal nagyobb mennyiségben vesz át árut, ehhez pedig jelentős árkedvezményt kap a gyártóktól. Az áruellátás pedig folyamatos és kiszámítható.
Mikor és miért lehet szükség az importra? Ha az adott terméket nem lehet belföldön beszerezni, vagy mert sokkal kedvezőbb feltételekkel lehet így a termékhez hozzájutni, de a korábban említett kiszervezett gyártás esetén is szóba jöhet a termékimport.
Az importálás ugyanakkor nem csak abból áll, hogy kinézel egy terméket, megrendeled Kínából, kifizeted, és várod a futárt. A termékimport szigorú szabályozás alá esik, az adminisztrációs terhe meglehetősen nagy, és a járulékos költségek (szállítás, vám, áfa, termékdíj) is jelentősek lehetnek. Emellett olyan jogi kötelezettségeket is a válladra veszel, mint a termékek hazai megfelelősége, a jótállás, szavatosság, magyar nyelvű címkézés és a használati útmutatók biztosítása. Ráadásul a termékcsoport jogi szabályozását is ismerned kell: van-e bejelentési, engedélyeztetési kötelezettség, kell-e fizetni termékdíjat, stb. Éppen ezért a termékek importálása inkább a tapasztaltabb kereskedőknek ajánlott, akik már nagy rutinnal rendelkeznek.
Ez a beszerzési lehetőség az egyik legvitatottabb e-kereskedelmi modellhez kapcsolódik. A lényege, hogy a rendelést nem te küldöd el a vásárlónak, hanem az, akitől beszerezted, akinek te is kifizetted. Ebből a szempontból mindegy, hogy a dropshipping beszállító gyártó vagy nagykereskedés. Ez a beszerzési mód azoknak lehet jó választás, akik nem akarnak a logisztikával foglalkozni, és akik a kényelemért hajlandók lemondani az elérhető árrés egy részéről. Hátránya, hogy a választék tekintetében teljes mértékben a dropshipping raktárra vagy utalva, a dropshippinget vegyíteni más beszerzési módokkal a várható vegyes kosarak miatt (amikor egy vásárló különböző helyről származó termékeket rendel meg egyszerre) nem igazán lehet.
A POD lényege, hogy a te elképzeléseid alapján készül a termék, de abból nincs raktárkészlet. Gyártásra kizárólag akkor kerül a termék, ha arra megrendelés érkezik.
Az egyedi pólókat kínáló boltoknál találkozhatsz hasonlóval, és a POD lehetőségét is közülük néhány tudja biztosítani. Ilyen módon pólókat, pulóvereket, bögréket, táskákat, baseball sapkákat, esetleg telefontokokat tudsz értékesíteni ilyen módon webshopodban.
A Print On Demand beszerzési módnak több előnye is van:
A webáruházak érdeke, hogy a lehető legjobb feltételekkel tudják beszerezni a termékeiket. Ilyenkor nem csak a beszerzési árat érdemes nézni, a minimálisan rendelhető mennyiség vagy a minimum rendelési érték, a terméktámogatás, a szállítási költség vagy a halasztott fizetés olyan segítség lehet, amely felülírhatja a legjobb ár iránti elvárásodat.
Ha megvan, hogy mit szeretnél árulni, kutasd fel, ki gyártja, ki forgalmazza vagy melyik nagykereskedőnél érhető el a termék, és kérj mindegyiktől ajánlatot. És ha valamelyik feltétel nem megfelelő számodra, próbálj meg alkudni.
Írjon megjegyzést