7 módszer arra, hogyan tud a Facebookon ingyen hirdetni

Számos módja van annak, hogyan tud új vásárlókat vonzani a szolgáltatásaihoz vagy termékeihez, de azok általában meglehetősen költségesek vagy időigényesek. Ezért fontos, hogy keressük a propagálás lehető legköltséghatékonyabb útjait. A közösségi portálok a Facebookkal az élen egyszerre többet is kínálnak.

Az elmúlt néhány hónapban és évben több jelentős célcsoport alakult ki a Facebookon. Habár a legtöbb felhasználó a tinédzserek és diákok köréből kerül ki, a portálon a legkülönfélébb területekre szakosodott szakemberek és dolgozó felnőttek egész sora is koncentrálódik a világ minden tájáról.

Az ilyen felhasználói bázis a számos rendkívül érdekes eszközzel együtt egy nagyon hatékony promóciós fegyverré teszi a Facebookot.

Cikkünkben több olyan módszert mutatunk be, amiből megtudja, hogyan tudja 0 Ft-ért népszerűsíteni a cégét és a termékeit. De ez esetben is érvényes, hogy „Semmi sincs ingyen” – a megtakarított pénzt és időt fel kell, hogy váltsa az ön kreativitása. A marketingstratégiákat bárki igénybe tudja venni, aki rendelkezik némi leleményességgel és időnként van valamilyen eredeti ötlete.

1. Profiloldal

Mindent, ami várhatóan hosszabb ideig fog tartani, az alapoktól kell kezdeni, és ez a Facebook esetében sincs másként. Alapul itt egyértelműen az ön saját profiloldalát vehetjük, amely az a hely, ahova mindenki ellátogat, ha közvetlenül önről akar megtudni valamit. Akkor miért ne próbálhatná meg a barátait, ismerőseit és potenciális ügyfeleit vásárlókká konvertálni?

Amellett, hogy a profiloldal egy olyan hely, amelyet a leginkább az ellenőrzése alatt tarthat, a legmegfelelőbb hely ahhoz is, hogy bemutassa a személyes tapasztalatait és érdeklődési körét. És természetesen a véleményét bármi olyat illetően, amit a Facebookon szeretne propagálni. És mivel bármi, amit itt leír, közvetlenül az ön személyéhez fog kapcsolódni, bizonyos mértékű hitelességet és a való világhoz fűződő kapcsolatot is teremt.

Szolgáltatásait dicsérheti például a személyével kapcsolatos Alapvető információkban, a Végzettség és munkahely menüpontban, a fényképei között és azokban a Facebook alkalmazásokban, melyeket közzétesz a profiljában. Ha nem igazán szeretné, hogy a hirdetés közvetlenül a személyéhez kapcsolódjon, akkor a Facebook nem éppen önnek való, mivel annak ellenére, hogy a profiljában nem kell feltüntetnie semmit, egy közepesen tapasztalt felhasználó saját maga is képes rákeresni arra, hogy milyen tevékenységet folytat rajta. Ezenkívül bármilyen ingyenes népszerűsítés mindig azoknál kezdődik, akik a Barátai között szerepelnek.

Ha azonban a másik oldaláról nézi mindezt, és ön a profiljában általában sem tesz közzé olyan dolgokat, amelyeket kizárólag az ismerősei körében szeretne terjeszteni, nagyon jó választás, ha azt mindenki számára nyilvánosan elérhetővé teszi. Bár meglehet, hogy ön nem tartozik közéjük, de a Facebookon (a barátai körében is) rengeteg olyan ember van, aki úgy szórakozik, hogy a többiek profiloldalait nézegeti és olvasgatja, így a portálnak ez a része a legforgalmasabb helyek közé tartozik, ennek köszönhetően propagálásra is alkalmas.

2. Csoportok

A legrégebbi és legegyszerűbb módja annak, hogyan hozhat létre a Facebookon egy dolog körül közösséget, ha ún. Csoportot hoz létre. Ezzel egy olyan hely jön létre, ahol a vásárlói, üzleti partnerei vagy rajongói találkozhatnak és megvitathatják a dolgokat, vagy képeket és videókat posztolhatnak az adott témához.

Az ilyen stílusú propagálás egyik nagy előnye az, hogy az újdonságokról üzenetben értesítheti a Csoportja tagjait. Ezek közvetlenül a beérkező üzenetek mappában jelennek meg, ezért nagy a valószínűsége annak, hogy legalább egy részüket elolvassák.

A Csoportok még nemrég a Facebook leghatékonyabb virális marketingeszköze voltak (mivel a tagjaik meghívhatják a Csoportba a saját barátaikat), manapság azonban már sokkal inkább felváltják őket az ún. oldalak, melyekről nemsokára beszélünk. A Csoportok ennek ellenére nagyon gyorsan tudnak növekedni, naponta több tízezer új taggal bővülhetnek (Magyarországon ez inkább új tagok százait vagy ezreit jelenti). Ez annak köszönhető, hogy azokat a felhasználók más felhasználóknak ajánlják, valamint hogy a Csoportok a tagok profiljában és időnként a Legfontosabb események listájában is megjelennek.

De a Csoportokhoz bizonyos negatívumok is kötődnek. Egyrészt azokról a spammerekről van szó, akik fokozatosan, a Csoport növekvő népszerűségével párhuzamosan jelennek meg, önnek pedig állandóan törölgetnie kell a bejegyzéseiket a vitákban, és elsősorban a tagoknak való üzenetküldés korlátozásáról, amint a Csoport eléri a meghatározott nagyságot. A Facebooknak ugyanis valószínűleg technikai problémái lennének, ha ön úgy döntene, hogy egyszerre több ezer felhasználónak küld üzenetet, másrészt a rendszergazdák ezzel tudják megakadályozni azt, hogy ön is spammerré váljon.

3. Oldalak

Az oldalak hozzáadásának lehetősége a Facebookon nem volt a kezdetektől elérhető. Ez az opció 2007 novemberében jelent meg a különböző cégek, termékek és szolgáltatások egyszerű propagálhatóságának eszközeként. Azóta azonban elkezdte fokozatosan és észrevétlenül átvenni a Csoportok helyét, és valóban minden elképzelhetőre használják. Ez valószínűleg két egyszerű ténynek tudható be:

• Az oldalak sokkal jobban igényre szabhatók (azokba HTML kódot, Flasht vagy közvetlenül valamilyen Facebook alkalmazást szúrhat be, ami sokkal érdekesebbé teszi őket a látogatók számára).
• A bejelentkezést követően egy kattintással elérhetők, a felhasználók számára így érdekesebbek a Csoportoknál, melyeknél a tagság megszerzéséhez legalább két kattintás szükséges.

Bár az új felhasználók gyakran összekeverik őket a Csoportokkal, két alapvető pontban is különböznek:

• A tulajdonosaik nem küldhetnek üzeneteket a rajongóiknak, ehelyett azonban a Falra vagy a Frissítésekbe kitett poszttal tájékoztathatják őket, ami valóban mindenki számára látható (nincs mennyiségi korlát).
• A rajongóik profiljaiban sokkal jobb az elhelyezkedésük és megjelenítésük a Csoportokénál.

Jelenleg a Facebookon a Csoportokat és Oldalakat is sokan használják, ezért érdemes mindkettőt igénybe vennie a népszerűsítéshez.

Hogyan tud slágert csinálni az oldalából?

Ha az ön szolgáltatásai vagy termékei nem széles körben ismertek és nem extra menők, valószínűleg csak lassan fogják megtalálni az új rajongóikat. De van egy mód arra, hogy felgyorsítsa a propagálást, és hasznát vegye a kreativitásának. Az ön témái iránt érdeklődő nagyszámú felhasználó megszerzéséhez ki kell választania a legnépszerűbb dolgot a szakterületéről, és létre kell hoznia egy oldalt kellően hangzatos névvel.

Ha nem kelti fel a felhasználók érdeklődését a témája, vagy az oldal neve nem tűnik ki az átlagból, a legnagyobb valószínűséggel nem számíthat elsöprő sikerre. Ellenkező esetben minden nap új rajongók százainak örülhet (bővebben a 7. A propagálás egyéb módjai – Legfontosabb események c. pontban).

4. Események

Az Események alkalmazást, amely a Profilokban, Csoportokban és Oldalakon is használható, a Facebook fejlesztői hozták létre ahhoz, hogy bárki népszerűsíteni tudja a közelgő rendezvényeket és eseményeket. Jelenleg természetesen leggyakrabban a baráti összejövetelekre vagy különböző bulikra és fesztiválokra való emlékeztetőként használják, de ön ugyanilyen jól fel tudja használni a marketingakciókra, céges bulikra, szponzorpartikra, rendezvényekre vagy ha új terméket vezet be a piacra.

Az Eseményeket azzal az Oldallal együtt érdemes használnia, amelyhez már elegendő rajongó csatlakozott, hogy legyen kinek észrevennie az ön rendezvényeit. Az Események hozzáadásakor ne felejtse el, hogy legfőbb célja a figyelemfelkeltés – ehhez képeket, videókat és külső hivatkozásokat is használhat, és egy vita kezdeményezése sem árthat.

Az adott eseményre a létrehozását követően meghívhatja például az összes barátját, akik nyilatkozhatnak arról, hogy részt vesznek-e rajta (Igen/Nem/Talán opciók).

5. Fényképek és Kommentek

A Fényképek és Kommentek két további Facebook alkalmazás, amelyek pontosan arra szolgálnak, ami a nevükből is egyértelmű – fényképek és kommentek hozzáadására. Annak ellenére, hogy elsősorban személyes jellegű dolgokra használják őket, ha okosan teszi, a népszerűsítésben is segíthetnek önnek. Az, hogy okosan, azonban nem jelenti azt, hogy elkezd a Facebookon a cége logóját tartalmazó képekkel és propagandaanyagokkal spammelni. Ne spammeljen!

Ha lehet, olyan szövegeket és fényképeket tegyen közzé, amelyek tudat alatt hívják fel a figyelmet a termékeire (a képre csak „véletlenül” kerültek, a szövegben csak egy pillanatra tűnnek fel, és nincs benne nagyobb szerepük), vagy amelyek felkeltik a felhasználók figyelmét és szórakoztatók. Ha ön például logókat tervez, közzéteheti a legjobbakat és legviccesebbeket, vagy lefényképezheti magát a számítógépe előtt, amelynek képernyőjén csak úgy mellesleg egy grafikai szerkesztő program látható, és benne valamilyen logó.

Végül, hogy a fényképei és kommentjei minél több figyelmet vonzzanak magukhoz, „megjelölheti” (címkézheti) őket. Ezt akkor szokás csinálni, ha arra szeretne figyelmeztetni valakit, hogy rajta van valamelyik képen, vagy akkor, ha szeretné felhívni egy adott személy figyelmét a képre. Így csak azokban az esetekben címkézzen, amikor biztos abban, hogy ezzel nem bosszantja fel az adott személyt.

6. Üzenetek

Bár az üzeneteknek a Facebookon nincs sok funkciójuk (pl. nem rendezhetők és kategorizálhatók kellő módon), sokan már az e-mail kommunikáció helyett használják őket, vagyis kezdenek érdekesek lenni a célzott marketing szempontjából.

Az üzeneteket az összes felhasználónak el tudja küldeni, vagyis azoknak is, akik nincsenek a barátai között vagy akik még nem tagjai valamelyik Csoportjának, viszont csak nagyon pontosan célzott propagálásra alkalmasak. A Facebook ugyanis nagy figyelmet fordít a spamellenes megelőzésre, így ha ön nagy mennyiségben küldene üzeneteket a hatáskörén kívüli felhasználóknak, a portál figyelmeztetni fogja, hogy hagyja abba. Ha nem hagyja abba, letiltja a fiókját.

7. A Facebookon való propagálás egyéb módjai

Megosztás

A Facebookon gyakran láthatjuk az apró „Megosztom” gombot. Segítségével olyan fényképeket, linkeket, eseményeket, csoportokat vagy alkalmazásokat ajánlhat, amelyek már megjelentek valahol máshol a Facebookon. A megosztás segítségével közzéteheti őket a saját Falán, ahol az összes ismerőse látni fogja, vagy elküldheti üzenetben, ami valószínűleg egy fokkal hatékonyabb lesz.

Marketplace

Az angolul beszélő országokból származó felhasználók sűrűn használják a Marketplace nevű alkalmazást. Személyes hirdetések közzétételére szolgál, de népszerűsítésre is felhasználható. Természetesen erre is vonatkozik, hogy az alkalmazással való visszaélés és esetleges spammelés a fiókja törléséhez vezethet.

Legfontosabb események

Erre a Facebook-elemre sajnos nincs nagy befolyása, mindazonáltal valószínűleg a propagálás legfontosabb eszköze lesz. A panel közvetlenül a bejelentkezés után az oldal jobb oldali menüsorában jelenik meg, és az adott felhasználó számára azokat a legrelevánsabb tartalmakat jeleníti meg, amelyek az elmúlt időszakban a Facebookon történtek (új események a naptárban, hozzáadott fényképgalériák, népszerű oldalak, használt alkalmazások stb.). Viszont azt, hogy az oldala is felkerüljön erre a listára, nem könnyű elérni – a legbiztosabb módja az, hogy meghívókat küld a barátainak, és rövid időn belül kellő számú felhasználót szerez. Ezután már nagy a valószínűsége annak, hogy a weboldala megjelenik a barátai barátainak Legfontosabb eseményeiben, ami lavinahatást vált ki, és ön új tagokat szerez.

Összefoglalás

Most már az összes olyan propagandaeszközt ismeri, melyek a Facebook keretében díjmentesen állnak a rendelkezésére, és nem túl időigényesek. Kevéssel is sokra juthat.

Ha ön mélyebben belemerül ebbe a közösségi portálba, olyan különleges alkalmazásokra is rátalálhat, amelyek éppen önnek tudnak segíteni annak ellenére, hogy azokat nem használják tömegesen. Valószínűleg a fizetett hirdetések rendkívüli hatékonyságát is felismeri, és úgy dönt, hogy igénybe veszi őket. De már most elkezdheti az egyszerűbbekkel!

Bejegyzés navigáció

Írj megjegyzést

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket