Ha elhatároztad, hogy megszabadulsz a logisztikai terhektől, több szolgáltatótól kérj ajánlatot. Nézzük, mi alapján tudod kiválasztani a legmegfelelőbbet.
Természetesen az egyik legfontosabb döntést befolyásoló tényező az ár. Vannak olyan szolgáltatók, akik publikus, egységes árlistával dolgoznak, és vannak, akik személyre szabott ajánlatot adnak.
Az árak összehasonlításánál figyelj minden tényezőre. Az elsőre alacsonynak tűnő díjak lehet, hogy a végén nagyobb kiadást eredményeznek. Figyeld a díjstruktúrát, ami az egyik szolgáltatónál egy díjban jelenik meg, azt a másik szolgáltató lehet, hogy több szolgáltatásra bontotta.
Kockázatos lehet, ha hosszabb távra elköteleződsz egy szolgáltatónak. Bár nem szerencsés sűrűn váltogatni az alvállalkozókat, de előfordulhat, hogy valami miatt váltanál. Ha egy szerződés időhöz köt, akkor a váltás nehéz lesz. A jó fulfillment szolgáltatónak nincs szüksége ilyen kötelezettségre, hiszen melyik webshop bontana fel egy jól működő együttműködést.
Érdemes megtudni, hogy milyen tapasztalata van az adott szolgáltatónak. Hány ügyfele van, mennyi ideje működik, milyen csomagszámot tudhat magáénak. Önmagában ez még nem elégséges a döntéshez, de a nagyobbak költséghatékonyabban tudnak működni, a sok csomagszám pedig nagy tapasztalatról tanúskodik.
Ügyfeleiket is meg lehet kérdezni, ki mennyire elégedett az általa megbízott szolgáltatóval. Bár fenntartással kell kezelni ezeket a véleményeket, mert az elvárások, az igények nem egyformák, de ha nem érzelmekre, hanem inkább konkrétumokra kérdezel rá, sok olyan információt is meg lehet tudni tőlük, amelyek nagymértékben segíthetik a választást.
Nem jellemző, hogy egy fulfillment szolgáltató az összes elérhető kézbesítő céggel szerződik. A webáruháznak a vásárlók érdekeit kell szem előtt tartani, ezért ha ők bizonyos futárcégeket vagy szállítási módokat preferálnak, azt a kiszervezés után is javasolt biztosítani akkor is, ha az csak egy kicsit drágább szolgáltatónál érhető el.
A rendelésfeldolgozáshoz az szükséges, hogy a fulfillment centerhez eljussanak a megrendelések. Ennek leggyorsabb és hibamentes módja az automatikus szinkron, ami csak akkor valósítható meg, ha a webáruház rendszere összeköthető a logisztikai szolgáltató rendszerével. Ennek hiánya hosszútávon fájni fog.
A profi fulfillment centerek komoly informatikai szoftverekkel dolgoznak. Ezek admin felületén keresztül az ügyfeleiknek rálátásuk van a történésekre, eseményekre – folyamatosan és valós időben. A rendelések állapota, a termékek készletei, a pénzügyi elszámolások, a kimutatások mind olyan fontos információk, amelyeket egy webáruháznak mindig szem előtt kell tartania – persze ha van rá módja.
Van olyan fulfillment center, ahol ingyen lehet regisztrálni rendszeréhez, és lehetőség van a személyes látogatásra is. Ezeket ki kell használni, mert az ember leginkább a saját szemének hisz.
Vannak olyan fulfillment szolgáltatók, amelyeknél a rendelésfeldolgozás mellett más, kiegészítő szolgáltatás is elérhető. Ilyen lehet valamilyen integrációs megoldás, aznapi kiszállítás, vagy a dropshipping. Ha ezek a többletszolgáltatások fontosak számodra, mert növelhetik a megrendelések számát, vagy a vásárlói elégedettséget, akkor érdemes a mérlegelés során ezt is figyelembe venni.
Ha a termékek beszállítását magad végzed nem árt, ha a szolgáltató a közelben van. Ez szintén nem a legfontosabb tényező, csak akkor érdemes figyelembe venni, ha két azonos ajánlat közül kell dönteni. Ott átbillentheti a mérleg nyelvét az egyik irányba.
Nem könnyű összehasonlítani a szolgáltatók ajánlatait, de ha megvannak a főbb elvárások, akkor könnyebb a döntés. Mint sok esetben, így itt is igaz: az ár nem minden, nem feltétlenül a legolcsóbb megoldás a legjobb. Ráadásul előfordulhat, hogy ami papíron olcsónak látszik, az a valóságban drágább lesz, ezért a költségeket mindenképpen érdemes egy konkrét múltbéli időszakra vetítve lemodellezni: mennyi lett volna a költség, ha akkor már a külső szolgáltatón keresztül mentek volna ki a csomagok. Ez abban is segíthet, hogy össze tudd hasonlítani mostani kiadásaidat a kiszervezés várható költségeivel.
A döntésnél ne csak a mostani állapotot vedd figyelembe. A piac változik, így egy esetleges növekedéssel vagy csökkenéssel is számolni kell. Bár több logisztikai szolgáltatóval is bármikor fel lehet mondani az együttműködést, a termékek költöztetése és a logisztikai feladatok visszavétele bizonyos esetekben erőforrás-igényes és költséges művelet.
A lényeg: kérj be több ajánlatot, modellezd le saját működésedre, határozd meg a prioritásokat és ez alapján hasonlítsd össze a lehetőségeket.
Írjon megjegyzést