Mérőszámok, amelyeket minden kezdő webáruház tulajdonosnak érdemes figyelni

Egy webáruház elindítása általában nem könnyű, de az első rendelések, majd a későbbi sikerek öröme annál nagyobb. Annak érdekében, hogy mielőbbi sikereket érjen el, jó ötlet már a kezdetektől fogva szemmel tartani néhány hasznos mérőszámot. Íme néhány, amelyek semmiképpen sem kerülhetik el a figyelmét!

Ha csak nemrégiben kezdte el a webáruháza üzemeltetését, és a dolgok esetleg nem a várt irányba tartanak, érdemes elgondolkodik, vajon nem csinált-e valamit rosszul. A webáruházak sikerének kiértékelése és felmérése azonban korántsem könnyű felada. Az egyes mutatókat átfogóan kell megvizsgálni, különös tekintettel a pénzügyi eredményekre.

Elmondhatjuk, hogy a webáruházak elemzése egy külön „tudomány”, és a nagy webáruházak esetében ezzel a feladatkörrel gyakran egy egész csapatot bíznak meg. Nem feltétlenül szükséges, hogy már a legelején analitikai szakértőket alkalmazzon, elég, ha megtanulja a Google Analytics analitikai eszköz alapvető funkcióit, és nyomon követi a releváns mérőszámokat.

Íme egy áttekintés azokról a mérőszámokról, amelyeket viszonylag hamar nyomon követhet, miután elindította a webáruházát. Ezek értékelésével átfogó képet kaphat arról, hogy jó irányba halad-e, és hogy konkrétan az ön webáruháza valóban növekszik-e. Persze mindezt egyetlen mérőszámból lehetetlen megállapítani. A következő 5 mérőszámot semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni.

Látogatottság

Az egyik első, és sajnos gyakran az egyetlen mérőszám, amire a kezdők felfigyelnek, a látogatottság. Ez a szám azonban önmagában még nem sokat mond arról, hogy a webáruház hogyan teljesít. Fontos, hogy a webáruház látogatottsága fokozatosan növekedjen, de arra is ügyelni kell, hogy ez releváns is legyen. A látogatói lehetőleg olyan emberek legyenek, akiket érdekelnek a termékei, és hajlandóságot mutatnak a vásárlásra. A szezonális ingadozásokat is figyelembe kell venni: nyáron meglepő lehet a látogatók számának csökkenése, de karácsony előtt örülhet a látogatók több tíz százalékos növekedésének.

Ha a webáruháza látogatottsága növekszik, de a rendelések számában ez nem tükröződik, akkor valami nem stimmel, és ez jelzi, hogy el kell kezdeni megkeresni az okát. Mindenesetre ne hanyagolja el a látogatottság rendszeres megfigyelését, de ne feledje, hogy ez a mérőszám önmagában nem sokat mond.

Konverziók

A webáruház tényleges látogatottságánál talán a konverziók egy kicsit érdekesebb az ön számára. Ez ugyanis többet mond azokról a bizonyos kívánt műveletekről, amelyeket a látogató végrehajt – például a webáruházban történő rendelés befejezése, hírlevélre való feliratkozás vagy mondjuk egy hivatkozásra való kattintás. Most tegyük fel, hogy az általunk kívánt konverzió a rendelés befejezése lesz. A konverziós rátát könnyen kiszámíthatja a konverzió/látogatószám arányból, ami szintén az egyik alapvető teljesítménymutató.

Hogyan kell kiszámítani a konverziós rátát? Egyszerűen! Ha webáruházának 100 látogatója van, akikből 5 rendelést hajt végre, akkor a konverziós ráta a figyelembe vett időszakban 5%. Ebben az esetben tehát a konverziós ráta azt mutatja meg, hogy a webáruháza látogatói közül hányan váltak vásárlókká. Induló webáruházként nemcsak a látogatószám növelésére kell törekednie, hanem elsősorban a konverziós ráta növelésére.

Visszafordulási arány

Egy másik mérőszám, amellyel találkozni fog, amikor elkezd a Google Analytics-szel dolgozni, a bounce rate, vagyis magyarul a weboldal azonnali elhagyásának az aránya.

A visszafordulási arány százalékban kifejezve azt jelenti, hogy hány látogatója hagyta el a weboldalt azonnal, anélkül, hogy bármilyen műveletet elvégzett volna (pl. egy másik aloldalra kattintott volna). Általában érdemes arra törekedni, hogy a visszafordulási arányt a lehető legalacsonyabb szinten tartsuk. A túl magas szám azt jelenti, hogy a látogató nem találta meg az oldalon, amit keresett, esetleg az oldal egyáltalán nem szólította meg, netán elriasztotta. A visszafordulási arányt azonban mindig más mérőszámok összefüggésében kell értékelni.

A termékek népszerűsége

Sok kezdő szembesül azzal a dilemmával, hogy egy szűkebb termékcsoportra specializálódjon-e, vagy éppen ellenkezőleg, minél több terméket kínáljon. Gyakran találkoznak azzal a problémával is a webáruház működtetői, hogy nem tudják megmondani, melyik termék a kínálatuk „igáslova”, vagy ha úgy tetszik húzó terméke. Érdemes tehát nyomon követni a termékek népszerűségét, de nem csak a vásárlások számát illetően, hanem a látogatók számát tekintve is, amit a Google Analytics által szintén nyomon követhet.

Ezáltal könnyedén azonosíthatja azokat a termékeket is, amelyekre ügyfelei gyakran kattintanak, de valamilyen oknál fogva mégsem veszik meg. Ebben az esetben megpróbálhatja vonzóbbá tenni az ajánlatot, akár árkedvezménnyel, akcióval, vagy jobb fotókkal, új termékleírással. Természetesen a szezonalitás is könnyen befolyásolhatja az egyes termékek népszerűségét, ezért érdemes rendszeresen átértékelni a helyzetet. Rövidre fogva, ha decemberben adja el a legtöbb meleg, kötött zoknit, az nem jelenti azt, hogy tavasszal is ugyanez lesz a helyzet.

Kosárelhagyási arány

Nem ritka, hogy a vásárló termékeket tesz a virtuális kosarába, lépésről-lépésre követi a rendelési folyamatot, majd egyszer csak valami megszakad. Az eredmény egy elhagyott kosár és egy „majdnem ügyfél”, akit talán soha többé nem lát viszont a webáruházban. Csupán egy befejezetlen rendelés marad utána.

A jó öreg „amit a szem nem lát, az a szívnek nem fáj” mondást követve, ha nem követi ezt a mérőszámot, akkor valószínűleg soha nem szerezne tudomást erről az elhagyott kosárról. Pedig kár lenne érte, mert ezzel a mérőszámmal könnyen azonosíthatja a rendelési folyamatba csúszott hibát, vagy keresheti a további okokat, hogy miért hagyja sok vásárló el a kosarát. Azonban még ebben az esetben sem kell tanácstalanul nézni a nem teljesített rendelések százalékos arányát, mert minden ilyen megállapítás lehetőséget kínál a változtatásra.

Végezetül, tegyük hozzá, hogy a webáruház üzemeltetésével kapcsolatban még sok egyéb mérőszámot is figyelemmel kísérhet. A kezdéshez viszont az említettek bőven elegendők lesznek. Meg fogja látni, a webáruház fokozatos finomhangolása során igencsak hasznosnak bizonyulnak majd. Szóval elemzésre fel!

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket