Minden, amit a kiszervezett logisztikáról tudnod kell

Aki dolgozott már webáruháznál, vagy esetleg maga működtetett egyet, az tudja jól, vannak időszakok (pl. karácsony), amikor ömlenek be a megrendelések, amelyeket reggeltől késő estig csomagolnak. Nincs szabadidő, nincs karácsonyi készülődés, csak a rendelések végtelen listája. Ha még csak most gondolkodsz webáruház indításán, készülj fel, mert erre számíthatsz.

Kiszervezett logisztika

De nem minden webshop szembesül ezzel, Magyarországon már minden 10. webáruház kiszervezte a logisztikáját valamelyik fulfillment szolgáltatónak.

Mi az a fulfillment center? Mit csinálnak, és miért éri meg együttműködni velük?

A fulfillment angol szó, és az e-kereskedelemben a megrendelések teljesítésének folyamatát értjük alatta: a rendelések feldolgozását, csomagolását, kiküldését. Egy fulfillment szolgáltató pontosan ezt vállalja: a webshop hozzá irányítja a megrendeléseket, az e-logisztikai cég pedig a nála tárolt készletekből összeszedi a termékeket, csomagolja, majd a kész csomagot átadja a kézbesítést végző futárcégnek.

Mivel a szolgáltatónak ez a fő tevékenysége, ezért a végletekig fejleszti ezt, így biztosak lehetünk abban, hogy szinte minden esetben jobb minőségben és költséghatékonyabban tudják elvégezni ezt a feladatot, mint a webáruház maga. Nézzük meg, milyen előnyei származhatnak egy e-kereskedőnek, ha kiszervezi a webshop logisztikáját.

Fulfillment center

Fix raktárhely vs. dinamikusan változó, korlátlan tárolókapacitás

A webáruház által használt raktár mérete valamilyen számítás vagy becslés alapján lett meghatározva. Szezonban jellemzően kicsi, uborkaszezon idején pedig általában kihasználatlan. Idővel pedig biztosan nagyobb helyre van szükség.

A logisztika kiszervezése esetén az igénybe vett raktárhely méretét a tárolt termékek mennyisége határozza meg, és a készletek alakulása alapján csökken vagy nő a helyfoglalás – és az ehhez kapcsolódó költség is. Így a webshop mindig csak annyit fog fizetni a tárolásért, amennyi helyet a termékek éppen elfoglalnak.

Költségek

Saját logisztika esetén a fulfillment költségek változó és fix költségelemekből állnak, hiszen a raktárbérlés mellett az alkalmazottak, és a közüzemi díjak is a csomagszámtól függetlenül ugyanannyiba fognak kerülni. És bár ez jobban kalkulálható, ínséges időkben, amikor a csomagszám alacsony, jobban megterheli a büdzsét.

Ezzel szemben kiszervezett logisztika esetén a szolgáltatási díjak általában csomagra vannak meghatározva, így a kiadás a csomagszámmal lesz arányos.

Csomagszállítás, szállítási díjak

A futárcégek, mint amilyen a GLS, a Foxpost vagy a DPD a csomag alapján ad árajánlatot a csomagkézbesítésre. Kis webáruházak általában elég magas árakat kapnak, amivel a piaci versenyben hátrányba kerülnek. Ráadásul a megrendelések teljesítése érdekében egy webáruháznak több szolgáltatóval kellene szerződni.

Ha viszont a rendelés feldolgozásával egy fulfillment centert bíz meg, ugyanazokat a szállítási díjakat élvezheti a webáruház, mint a nagyok, hiszen a logisztikai szolgáltató által képviselt webáruházak összcsomagszámára a legjobb árakat kapja. És mindezért csak egyetlen céggel – a fulfillment centerrel – kell szerződni, a különféle szállítási módok rajtuk keresztül érhetők el.

Csomagszállítás, csomagkézbesítés

Beruházás, infrastruktúra

Csomagolóasztal, raklapmozgató eszközök, polcok, számítógépek, nyomtatók, vonalkódolvasók – hogy csak néhányat említsek azon eszközök közül, amelyeket be kell szerezni a tároláshoz, csomagoláshoz. Ezek beszerzése költséges mulatság, ráadásul előre meg kell finanszírozni. A rendszereket idővel fejleszteni kell, aminek szintén van költsége, kockázata. A fulfillment szolgáltatónál az eszközök rendelkezésére állnak, a fejlesztések pedig folyamatosak.

Alkalmazottak

Ha a csomagszám elér egy bizonyos szintet, elkerülhetetlen lesz a bővülés: új embert, embereket kell felvenni a rendelések csomagolására. Az alkalmazottak fix bérköltségén túl további problémákkal szembesülhet a webshoptulajdonos: szabadság, betegség, túlóra, fizetésemelés, fluktuáció. Az emberek betanítása sem megy egyik napról a másikra, és jó, megfizethető embert is nehéz találni. Ennek is búcsút inthet, aki kiszervezi a logisztikát.

Készség, hozzáértés

Akárhogy is nézzük, a logisztika az e-kereskedelmen belül egy különálló szakma. Optimális esetben a webáruház a vevőszerzéshez ért. Minél jobban képzi magát a logisztika területén, annál kevesebb figyelem jut a vevőszerzésre. Márpedig vevő nélkül nincs webáruház.

A logisztika speciális hozzáértést igényel, ezen felül az egyik leginkább fejlődő része az e-kereskedelemnek. Vagy figyeli vállalkozásod a logisztika új lehetőségeit, és beépíti azokat működésébe, vagy lemarad azoktól, akik viszont tartják a lépést. 

Szezonális kilengések kezelése

A szezonális időszakok nem csak a megnövekedett készlet kezelésénél jelent kihívást. A nagyobb számú megrendelések feldolgozása elhúzódhat, a rendelésteljesítés ideje pedig akár jelentősen is megnőhet. Ezt már a vevők egyre kevésbé tolerálják, így csökkenhet a vásárlói elégedettség, és növekedhet az át nem vett csomagok száma. Egy fulfillment centernek viszont nem okozhat problémát a megnövekedett csomagszám, a profi szinten kialakított folyamatainak köszönhetően akár többszörös megrendelés állományt is fel tud dolgozni a megszokott határidőre.

Készletkezelés

Idő

Ha nem is eredményez költségmegtakarítást a kiszervezés (de hidd el, fog), az e-kereskedő rengeteg időt nyer azzal, hogy nem neki kell foglalkoznia a tárolással, csomagolással. Ezt az időt pedig megannyi dologra fordíthatja: vevőszerzés, termékfejlesztés, választékkarbantartás, árazás, de a szabadidejét is növelheti vele: végre több időt tölthet a családdal, foglalkozhat a hobbijával, vagy csak élvezi, hogy amíg ő kikapcsolódik, addig a háttérben szorgos kezek gondoskodnak a megrendelések kiküldésén.

Dropshipping

A kiszervezett logisztika egy speciális változata a dropshipping. Ebben a modellben nem csak a logisztikát végzi egy logisztikai alvállalkozó (aki általában egy gyártó vagy nagykereskedő), de a termékválasztékot és a készleteket is ők biztosítják. Így a webáruháznak kizárólag a vevőszerzésre kell fókuszálnia.

A modell lényege, hogy a webáruház a dropshipping raktár termékeit megjeleníti a weboldalán, és ha egy vásárló rendel valamelyik termékből, a rendelést a webshop továbbítja a raktárnak, kifizeti a termék árát és az esetleges egyéb költségeket, a raktár pedig kiküldi a vásárlónak a csomagot.

Mivel ez a modell nem csak magában, de a saját választék kibővítéseként is működik, ezért a bevétel növelésének egyik legegyszerűbb módja – már ha a fulfillment szolgáltató biztosítani tudja ezt.

A dropshipping hátránya, hogy a termékeken realizálható árrés általában kevesebb, mintha a webáruház saját maga szerezné be azokat. Ennek több oka van, pl. a készletfinanszírozás, az import költségek, a jogszabályi megfelelés mind olyan költséget és kockázatot jelent, amelyet a termékek beszerzési árában kell megfizetni. Kevesebb meló, kisebb kockázat = kisebb profit. Kezdő webshopoknak mindenképpen jó lehet, de ha az üzlet beindul, a saját termékbeszerzés költséghatékony kiegészítésére is nagyon jó lehetőség.

Kiszervezett logisztika - dropshipping

Összefoglalva

Kiszervezett logisztika esetén több gonddal kevesebb: a logisztikai költségek egyetlen számlán jelennek meg, ráadásul kevésbé fogják terhelni a webshop büdzséjét. Csak egyetlen céggel kell tartani a kapcsolatot, ez lényegesen leegyszerűsíti az adminisztrációt, ügyintézést. A vállalkozó több időhöz jut, ami saját belátása szerint bármire fordítható. A hibás teljesítés pedig minimálisra csökken, hiszen az alvállalkozónál minden adott ahhoz, hogy a feladatot lényegesen kevesebb hibával oldja meg, ráadásul folyamatosan fejleszti tevékenységét, hiszen az ő piacán is egyre nagyobb a verseny.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket