Nemzetközi értékesítés: A Shoptet felkészült az áfaszabályok változására!

Fontos változások léptek életbe 2021.július 01-től, ami az EU tagországok áfa kezelését illeti, ez pedig nagyban befolyásolja a külföldre irányuló online kereskedelmet is. Alábbi cikkünkben összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat és változásokat, de arra is kitérünk, milyen segítségre számíthat, aki a Shoptet-et választja a nemzetközi terjeszkedésben. A Shoptet az új szabályok értelmében frissítette funkcióit, hogy a lehető legegyszerűbb legyen a külföldi piacszerzés!

Az országhatárokon belül kereskedni nem olyan nagy ördöngösség, hiszen a vállalkozók többsége már tisztában van a belföldi jogszabályokkal, törvényekkel, számlázással és adózással. De mi van akkor, ha Magyarországon kívül is értékesítené portékáját? Melyek a legfőbb szabályok, a legújabb változások, és miben tud segíteni a Shoptet?

Az áfaszabályok változásáról dióhéjban

2021. július 1-től új szabályok léptek életbe az Európai Unióban, amelyek összességében a korrektebb piaci versenyfeltételek megteremtését célozzák. Mindez már várható volt, és alapvetően jó hírről van szó, viszont sok cégnek fejtörést okoz, hiszen alkalmazkodni kell az adminisztratív kihívásokhoz.

Hogyan működött eddig?

A múltban a külföldi termékeladások esetén minden adóalanynak minden egyes országban külön is figyelni kellett az éves eladások értékét. A megadott határérték túllépése esetén minden érintett országban áfafizetőként kellett regisztrálni a vállalkozásnak. Ez a szabály az alkalmi, kisebb értékű eladásokat bonyolító boltoknak kedvezett leginkább, hiszen számukra ez nem jelentett semmiféle kötelezettséget.

Mi változott?

A leglényegesebb változás, hogy az eladások összértéke, amely befolyásolja az áfafizetővé regisztrálás feltételét, EU-s szinten egységesen lett meghatározva, nem pedig országonként. Az egységes szabály értelmében összesen 10 000 eurót (kb. 3 100 000 forintot) meghaladó éves forgalom esetén szükséges áfafizetőként regisztrálni. A 10 000 eurós határérték tehát nem országonként, hanem az összes eladást összesítve értendő, mégpedig adott naptári évre vonatkozóan.

Fontos részlet, hogy nem csupán a külföldre irányuló termékeladások, de a szolgáltatás is beletartozik a számontartott forgalom értékébe. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy sok olyan vállalkozónak regisztrációs kötelezettsége lesz ezután, akik eddig nem kellett, hogy foglalkozzanak az áfa kérdésével. Egy webáruház esetében roppant hasznos tulajdonság lehet, ha a 10 000 eurós forgalom átlépésére automatikusan figyelmeztet a rendszer.

Miként történik az áfaregisztráció külföldi eladások esetén?

A 2021. július 1-én életbe lépett törvény a “régi módszert” is meghagyta, ami az áfafizetési regisztráció folyamatát illeti. Ez egyrészt megnyugtató, másrészt akkor adódhatnak ezzel problémák, ha a forgalomra vonatkozó határérték év közben túllépésre kerül, és emiatt több országban kell egyszerre regisztrálni. Ez sem megoldhatatlan feladat, viszont nem kevés többletmunkát eredményez. Jó hír viszont, hogy az adminisztratív teendők egyszerűsítése céljából EU-s szinten létrehozták az úgynevezett Egyablakos Rendszert (más néven OSS – One Stop Shop).

Az új szabályok értelmében az OSS rendszerbe elég egyszer regisztrálni, ez pedig megtehető helyben, a vállalat fő működési helyén, ami nyelvileg is nagy könnyítés. Nem csupán az egyszeri regisztráció az előnye a rendszernek, de az adóbevallás és az adófizetés is lényegesen könnyebb lesz, hiszen elég mindent egyetlen országban intézni, egyszer. Több részlet a rendszerrel kapcsolatban megtudható közvetlenül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal oldalán. (https://oss.nav.gov.hu/)

Miben tud segíteni a Shoptet alkalmazása?

Amennyiben webáruházán keresztül külföldi eladásokat is tervez, érdemes regisztrálni az OSS rendszerben – ez tehát az első lépés. Ha ez megvan, már csak a webáruház működését kell optimalizálni az új szabályoknak megfelelően.

Remek hír, hogy a Shoptet a legújabb jogszabályokhoz idomulva frissítette funkcióit, és a Nemzetközi értékesítés nevű alkalmazás segítségével egyszerűsíthető a külföldre irányuló eladások tevékenysége.  

A Nemzetközi értékesítés alkalmazás automatikusan követi, hogy melyik országból származik a vásárló, és a régiótól függően automatikusan beállítja a megfelelő áfakulcsot. Egy példán érzékeltetve: míg Magyarországon az általános adókulcs 27%, egy csehországi megrendelés esetében automatikusan 21%-ra vált az áfa beállítása az alkalmazásnak köszönhetően.

Az alkalmazás legnagyobb erénye, hogy információt szolgáltat a vásárlóról, beazonosítható a vásárlás helye, ennek alapján automatikusan beállítható az áfakulcs. Másrészt temérdek időt spórol meg az adminisztrációval a webáruház üzemeltetőjének, ráadásul az eszköz minden Shoptet webáruház számára ingyen elérhető. Az alkalmazást folyamatosan frissítjük és további funkciókkal látjuk el.

 

Bejegyzés navigáció

Írj megjegyzést

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket