Egyre több embert érdekel, hogy lehet-e, érdemes-e nekifogni egy webshop készítésének egyedül, programozói tudás nélkül. Nézzük meg közelebbről a témát: milyen lehetőségek közül lehet választani, vizsgáljuk meg az előnyöket, hátrányokat, nehézségeket, pozitívumokat. Mi kell egy saját készítésű webshophoz?
Az utóbbi időben reneszánszát éli az e-kereskedelem, ez a tendencia pedig valószínűleg még sokáig tartani fog. A múltban természetes volt, hogy egy webáruház beüzemelésébe programozói segítséggel lehetett csak belevágni, de ma már a webshop készítés házilag is megoldható. Alábbi cikkünkben leginkább azt vizsgáljuk meg, mire számítson, aki maga venné kezébe a folyamatokat.
Ha webáruház létrehozásáról beszélünk, nagyon leegyszerűsítve 2 módszert különböztethetünk meg:
Amennyiben programozókra bízzuk a folyamatot, tehát kiszervesszük a munkát, a webáruház tulajdonosának részéről minimális odafigyelést igényel majd a dolog, hiszen (jó esetben) a kivitelezés teljes egészét leveszik az ember válláról. Sem a dizájnnal, sem a technikai fejlesztéssel nem kell foglalkozni, ami nagy előny lehet, ha sok más egyéb dolga is van a vállalkozónak. Ezen túl pozitívum még, hogy megvan a lehetőség az elképzelések személyre szabására, egyedi elvárások kialakítására – ezért is hívják gyakran egyedi webáruház készítésnek ezt a módszert. Mindezt azonban nem adják ingyen, egy meglehetősen idő- és költségigényes folyamatról van szó.
Amennyiben programozói csapat végzi a kivitelezést, gondolni kell arra is, hogy problémás, nehézkes együttműködés esetén rendkívül nehéz új fejlesztőt találni. Nem jellemző ugyanis, hogy a programozók szívesen elvállalnák egy másik fejlesztő munkájának folytatását, ez pedig felesleges bonyodalmakat okozhat hosszabb távon.
Tipp!: Érdemes árajánlatot kérni, mégpedig lehetőleg több kivitelezőtől, hogy reális képet kapjunk a piaci ajánlatokról. Nagy valószínűség szerint látható lesz az ajánlatokból, hogy rendkívül széles skálán mozognak a munkadíjak. Javasolt nem csupán az árra, de a projekt időbeni megvalósíthatóságára is rákérdezni ilyenkor, hiszen sok kivitelező túlterhelt, és nem tudnak rögtön foglalkozni a megbízással. A kulcs tehát a tájékozódás, információgyűjtés – ez alapján könnyebb lesz a döntéshozás.
Költségek tekintetében nem csupán az egyszeri, elkészítési díjra kell számítani, de a későbbiekben is minden egyes változtatásért nagy eséllyel fizetni kell majd, hiszen egy átlagos webáruház-tulajdonos nem tud programozni és kódot fejteni. Sőt, gyakran a működtetésnek vagy karbantartásnak is vannak költségei.
Arra is számítani kell, hogy a későbbiekben is időnként fejlesztésekre lesz szükség, hiszen a világ nem áll meg, rohamosan változnak a szállítási és fizetési módok, marketing eszközök, design, stb. Ha nem akarjuk, hogy elavult legyen a bolt, néha frissíteni kell a funkciókat, amelyhez szakszerű segítség kell majd. Fontos tudatosítani, hogy az ilyen fejlesztések nem egyik napról a másikra valósulnak meg, rendszerint hetek, de reálisan inkább hónapok alatt történik a kivitelezés. Sőt, egy összetett, sok termékes webshop egyedi fejlesztése akár évekbe is telhet.
Az, hogy pontosan mennyibe kerül (erről még a későbbiekben lejjebb írunk) egy profi programozók által létrehozott webáruház, rengeteg dologtól függ. Nagy általánosságban az mondható, hogy 700 000 Ft és 2 000 000 Ft közt megvalósítható egy átlagos, jól működő webáruház, de a határ a csillagos ég. Mindenesetre a következőket mindenképpen érdemes átgondolni, mielőtt bárki belevág:
Amennyiben úgy érzi, nem szeretne százezreket, milliókat befektetni induláskor, van megoldás, hiszen ma már saját maga is elkészítheti bárki a webáruházát. Fontos tudni, hogy ez sem lesz teljesen ingyenes, de az biztos, hogy nagyságrendekkel kedvezőbb árviszonyokkal kell számolni. Nézzük meg a másik lehetőséget is!
A jó hír az, hogy nem kell mindent egyedül kitalálni, hiszen a bérelhető webáruház-készítő rendszerek célja, hogy bárki össze tudjon állítani egy webshopot, mégpedig programozói tudás nélkül is. Ezek a platformok általában modulárisak, tehát úgy kell elképzelni, mintha kockánként raknánk össze az elemeket. Amire azonban mindenképpen szükség lesz, és sok esetben váratlanul éri az érdeklődőket: idő és kitartás. Ha ez megvan, egészen biztos, hogy egy remek pénzcsináló gépezet készül el, amely sokkal rugalmasabban és olcsóbban alakítható, mint bármely más megoldás.
Nem mindegyik bérelhető webáruház rendszer egyforma, de mivel mi a Shoptet rendszerét ismerjük leginkább, erről tudunk konkrétumokkal szolgálni. Nézzük!
Ehhez nem kell más, mint egy e-mail cím beküldésével kialakítani egy ingyenes próbaáruházat. Ez a felület 30 napig teljesen ingyenes, a rendszer összes funkciója szabadon kipróbálható. Ezen a ponton még nincs szükség sem domain címre, sem termékekre, de persze az sem gond, ha mindez már megvan, hiszen a próbaidőszak végén akár élesre is válthat a bolt. Mindenesetre ezen a ponton általában a kísérletezés zajlik.
A felhasználó kap egy “próba” webshopot, amelyhez tartozik egy adminisztrációs felület. Az adminisztrációs felületen minden adatot, információk, képet és leírást meg lehet változtatni, ami látható lesz a webshop oldalán. Többféle grafikai sablonból és színvilágból lehet választani. Olyasmi nehézségi fokú felületre kell számítani, mint amilyen egy MS Word szövegszerkesztő.
Számtalan funkcióval és tulajdonsággal kiegészíthető a webáruház. Ezeket a funkciókat “alkalmazások”-nak hívjuk – erről egy teljes lista itt található. A Shoptet alkalmazásainak meghatározó része ingyenes, a választék folyamatosan bővül. Mindenesetre a próbaáruház 30 napos időszaka alatt semmiért nem kell fizetni, a későbbiekben pedig mindezek szabadon kiválaszhatóak.
Amennyiben a próbaáruház elnyerte a felhasználó tetszétés, és 30 napon túl is folytatni szeretné álmai webáruházának összeállítását, el kell dönteni, milyen funkciókat szeretne az éles webáruházban is viszontlátni. A tulajdonságok és funkciók sora ugyanis befolyásolhatja, melyik csomagot érdemes előfizetni.
Fontos tudni!: A Shoptetnél már ingyenes csomag is létezik. Az ingyenes csomagban maximum 10 termék tölthető fel, de ezt a megkötést leszámítva ez a bolt is mindent tud, ami alapvetően kell az online kereskedéshez.
Ezen a ponton érdemes megismerkedni a csomagok részletes leírásával. Aki tanácstalan a döntés meghozatalában, érdemes egyeztetni az ügyfélszolgálatos kollégáinkkal. Mivel az előfizetés havi alapon történik, bármikor van lehetőség másik csomagra váltani, akár nagyobb csomagról kisebbre is, vagy fordítva. Amint kiválasztotta a megfelelő csomagot, folytatódhat a munka – bár gyakran előfordul, hogy a próbaáruház 30 napos időintervalluma alatt már össze is állt a webáruház végső verziója, és indulhat a kereskedés. 😊
Noha a folyamat rendkívül felhasználóbarát, és könnyen átlátható, muszáj leszögezni: a saját magunk, házilag készített webáruháza valószínűleg nem lesz kész néhány perc alatt, főleg ha ez életünk első ilyen projektje. A lényeg azonban az, hogy az adminisztrációs rendszerben minden adott ahhoz, hogy hatékonyan, bárki által, szakértői tudás nélkül is elkészülhessen egy működőképes webshop. A rendszer moduláris összeállításának hála kockáról-kockára épül fel a tulajdonságok sora.
Amennyiben bárki elakad, pánikra nincsen ok, hiszen rengeteg információ és leírás elérhető a Támogatás oldalunkon, de hétfőtől-péntekig 9-17.00 között segítőkész ügyfélszolgálatos kollégáink is állnak rendelkezésre telefonon, chat-en és e-mailben.
Ha kész a webáruház, át kell irányítani egy saját domain címre, amelyen elérhető lesz az oldal a nyilvánosság számára is. Webhostingra (tárhely) ez esetben nem lesz szükség, hiszen ez a Shoptet szolgáltatásában benne foglaltatik. A domain cím bármelyik domain szolgáltatónál néhány kattintással lefoglalható. A cím kiválasztásánál érdemes több szempontot figyelembe venni, erről bővebben itt olvashatnak. Egy domain cím éves díja kb. 2000 Ft + ÁFA.
Nézzük meg tételesen a számokat, milyen kiadásokra, milyen különbségekre számíthatunk az egyedi fejlesztésű oldalak és a saját készítésű Shoptet webáruház közt.
Domain címre mindenképpen szükség lesz, ám a büdzsé elenyésző részét teszi ki ez a tétel. A webáruház működéséhez tárhelyre is szükség van, amely egy tárhelyszolgáltatótól előfizethető, ha egyedi fejlesztésű egy oldal. A Shoptet ezt a tárhelyet biztosítja a webáruházainak, csakúgy, mint az SSL tanúsítványt. Ez utóbbi nem kötelező, ám a biztonságos online kereskedés alapvető követelménye.
Az egyedi fejlesztésű weboldal költségei roppant széles skálán mozoghatnak, de egy átlagos, jól működő funkciókkal felszerelt webshop költségei láthatóak a táblázatban. Ha a Shoptet webáruházak havi és éves csomagdíjait nézzük, szintén több lehetőség közül lehet választani. Az alábbiakban egy közepes csomagdíjjal kalkuláltunk.
Egyedi fejlesztésű oldal | Shoptet költségei | |
Domain díj | 2 000 Ft | 2 000 Ft |
Webhosting (tárhely) | 10 000 Ft | 0 |
SSL tanúsítvány | 7 600 Ft | 0 |
Egyszeri fejlesztés | 700 000 – 2 000 000 Ft | 0 |
Éves bérleti díj | 230 000 Ft |
Összességében jól látható, hogy pusztán anyagi szempontok alapján nem ideális dönteni, de mindeképpen fontos szempont kell, hogy legyen a többi mellett. A vállalkozás üzleti modelljét és megtérülését is nagyban befolyásolja a későbbiekben ez a döntés.
A fenti munkafolyamat leírásából látható, hogy a webshop készítés otthon lényegesen kevesebb pénzügyi befektetéssel, ám több idő és figyelem ráfordításával jár. Mitől függ tehát, hogy melyik lesz a megfelelő döntés?
Amíg nem túlzottan tőkeerős egy vállalkozás, vagy nem várható garantált és nagyon gyors megtérülés, egy induló projekt esetében remek döntés a saját magunk készítette webáruház. Ezáltal megadjuk a vállalkozásnak a fokozatos, szerves növekedés lehetőségét, lépésről-lépésre. Lehet kísérletezni, tapasztalatokat gyűjteni, van lehetőség belelátni a folyamatokba.
Amennyiben nem gond a befektetett tőke mennyisége, és/vagy nagyon speciális elképzelések vannak a webáruház megjelenését és funkcióit tekintve, vagy egy már jól bejáratott és nyereséges projektről van szó, feltehetően inkább a programozók által elkészített verzió lesz a nyerő módszer.
Mindkét módszer esetében, legyen szó saját készítésű webshopról, vagy professzionális kivitelezőről, szükséges átgondolni a működés elveit: mit szeretne árulni, milyen szállítási és fizetési módokat alkalmazna, miként zajlik a raktározás, árképzés, marketing. Amennyiben nincs ötlete termékkínálatra, az sem tragédia, hiszen ma már léteznek dropshippinggel foglalkozó cégek, amelyek kész termékválasztékkal állnak a webáruház-tulajdonosok rendelkezésére. A fulfillment cégek a raktározás és szállítmányozás feladatát segítenek megoldani.
Szükség lesz egy jogi formára, hiszen a jogi és számviteli kötelezettségeknek meg kell felelni. Ez lehet Kft., egyéni vállalkozás, vagy más forma. A számlázás a rendszeren belül könnyen automatizálható.
A költségvetés összeállításakor nem szabad megfeledkezni a marketingről, hiszen kevés vállalkozás tud marketing nélkül szárnyra kapni.
Mielőtt bárki is nekivág egy webáruház projektjének, érdemes utánajárni a lehetőségeknek. Tapasztalt és képzett programozók bevonásával egyedi webáruház készíthető, ám ennek megvan az ára. Amennyiben a webáruház tulajdonosa maga is szívesen kísérletezik a lehetőségekkel, vagy a vállalkozás még nem áll meg teljesen a maga lábán anyagilag, egyszerűbb, olcsóbb, gyorsabb és hatékonyabb a bérelhető, havidíjas webshop létrehozása. Ha egy picit is tétovázik, és kíváncsi a lehetőségekre, érdemes kipróbálni! 🙂
Írjon megjegyzést