Miként lehet tartalommarketinggel ügyfeleket szerezni? Mit jelent pontosan a tartalommarketing, hogyan kell jól csinálni, és szükség van-e rá egyáltalán? Miért mondta Bill Gates, hogy „a tartalom a király”? Ezekre a kérdésekre, de sok másra is kitérünk az alábbiakban.
Egy rövid és gyors példát említve: ha a boltban meglátunk egy csomag sütőport, amelynek a hátoldalán egy süteményrecept látható, az már tartalommarketing a javából. Dr. Oetker már 1891-ben is használta ezt a marketingstratégiát.😊
A tartalommarketing jelentőségére jó 100 évvel később maga Bill Gates is felhívta a figyelmet egy 1996-ban megjelent cikkében. Tőle származik a „Content is king„, azaz a „a tartalom a király” kifejezés. (a cikk eredeti szövege itt olvasható)
A tartalommarketinget sokszor angolosan content marketing-nek is nevezik. Olyan marketingeszközök és technikák összességét értjük alatta, amelyek lényege a tartalom előállítása és megosztása, amely végső célja az ügyfélszerzés.
A tartalommarketing lényege, hogy ha a célpiacnak magas minőségű, releváns és értékes információt adunk, akkor azzal üzleti eredményeket érünk el. Ezzel a módszerrel lényegesen nagyobb lesz az olvasottság, amely vásárlásokat és nagyfokú márkahűséget eredményez.
Jellemzően informatív, szórakoztató, oktató jellegű anyagok tartoznak a sikeres tartalmak közé, amelyek előállításában fontos a hosszú távú, folyamatos tevékenység.
Ezek lehetnek szöveges, képi, videós, hang, és egyéb tartalmak is. Tehát ha tartalomról van szó, az ma már bőven túlmutat a szövegen.
Az utóbbi időben reneszánszát éli a tartalommarketing, mégpedig azért, mert a tolakodó és agresszív reklámokba belefáradt átlagember egy idő után immunis lesz a mindenhonnan zúduló hirdetésekre.
Ezzel szemben a jó tartalom nem akar közvetlenül eladni, nem „nyomul”, sokkal inkább biztos alapokon nyugvó szakértelmet és hozzáértést tükröz. Másrészt: ezek a tartalmak nem csupán a szaktudás és a tapasztalatok megvillantására adnak nagyszerű alkalmat. A megosztott információk, az ezzel járó nyitottság, a segítőkészség is garantáltan szimpátiát vált ki az olvasókból.
A kellően jól célzott, folyamatos és okos tartalommarketing természetesen a vásárlások számában is megmutatkozik idővel. Nem csupán a már meglévő ügyfelek érzik majd a törődést, ezáltal erősödik a márkahűség, de a jó tartalmak olyan olvasókhoz is eljutnak, akik még nem tartoznak a vásárlók közé. Ezért nem túlzás azt mondani, hogy a vásárlók megtartását és új vásárlók szerzését éppúgy szolgálja ez a stratégia. Tudni kell azonban, hogy egy hosszú távú folyamatról van szó, amely nem hoz eredményt néhány hét után. Ugyanakkor: amint jönnek az eredmények, könnyebb lesz hosszan tartó sikereket elérni.
Kiváló példaként említhető a számlázz.hu, amely a Shoptet alkalmazásai közt is megtalálható. A számlázz.hu blogján hasznos, érdekes információkkal halmozzák el a látogatókat, de egy roppant hasznos, ún. Tudástárat is létrehoztak a honlapon. Megmagyarázzák az éppen aktuális NAV szabálymódosításokat, vagy könyvelési tippeket adnak. Ezen tartalom nem kimondottan a számlázz.hu termékéhez kapcsolódik, mégis értéket teremt, és növeli a márkával kapcsolatos bizalmat.
A jó termékleírás nem sablonos, ehelyett változatos szöveggel, minél több információval látja el a vásárlót. Természetesen számba kell venni a korlátokat, lehetőségeket, hiszen egy több száz vagy ezer termékkel rendelkező webáruház esetében nehezen kivitelezhető az egyedi, kreatív szövegezés. A kisebb webáruházak ezen a fronton előnyben vannak, hiszen kevesebb termékszámnál jobban van mód figyelni erre.
A vásárlóktól származó vélemények olyan független tartalmak, amelyeket kár lenne nem felhasználni saját erősségei bemutatására. Ezek megosztása történhet manuálisan (egyenként), de ma már alkalmazásokkal is automatizálható a folyamat . Például a Shoptetnél ilyen a Termékkel kapcsolatos beszélgetések alkalmazás, vagy az Áruház értékelése a termék részleteiben.
Nem csak a szöveges tartalom tartozik a tartalommarketing eszköztárába. Az infografikákkal látványosan, könnyen érthető módon van lehetőség összetett információkat ábrázolni. A mérettáblázat jó példa erre, ráadásul felhívja a figyelmet fontos tulajdonságokra bizonyos termékeknél. Például a cipőnél a méretre.
Nem mindenkit vonz az ilyen típusú feladat, de ettől sem kell megijedni, hiszen erre is van megoldás. Ma már influencerek hada készít videókat megbízásos alapon, tehát kiszervezhető a folyamat. Ez a fajta tartalom lehet egyszeri, de akár folyamatos is. Szólhat tanácsok, tippek összefoglalásáról, termékbemutatóról, vagy tanfolyamról, amelyben valamire tanítjuk a nézőket. Ebbe a kategóriába sorolhatóak a webináriumok is, amelyek szintén fénykorukat élik. Jó példa erre a Shoptet utóbbi videója is.
Egy-egy szolgáltatásról vagy termékről semmi sem nyújt olyan könnyen emészthető és közvetlen tapasztalást, mint egy valós, személyes élmény megosztása. Erre kiváló formát biztosítanak az esettanulmányok.
Amennyiben egy írás összetettsége vagy terjedelme túlmutat egy blogposzton, célszerű e-könyv formájában összeállítani a tartalmat. Nem csupán áttekinthető, de szakértelmet tükröz.
Magyarországon még kevésbé elterjedt, mint mondjuk Amerikában vagy Nyugat-Európában, de egyre több az ebben a formában prezentált szakértői tartalom. Ez esetben is rendkívül fontos a folyamatosság, és a minőségi tartalom. Nem szabad megfeledkezni a szükséges technikai háttér bebiztosításáról.
Ide tartoznak az organikusan megosztott, valamint a fizetett (PPC) posztok és tartalmak. Napjainkban már szinte kötelezően használatos eszközről van szó.
Valószínűleg nem kell bemutatni, hiszen a legelterjedtebb tartalomhoz tartoznik a blog írás, valamint a fizetett tartalmak (PR cikkek) terjesztése.
Bármelyik ötlet is nyeri el tetszését a fentiek közül, ne feledje, hogy türelmesen, hosszú távon érdemes foglalkozni a tartalommarketinggel, hogy meghozza a várt sikert. Ha jól csinálja, nem fog csalódni, a befektetett energia garantáltan hozza majd az eredményeket!
Írjon megjegyzést