Nem mindenki született vállalkozónak. Míg egyeseknek simán megy, másokat rendesen meg tud gyötörni az önállóan végzett munka. Ön abban a szakaszban van, amikor már megvan az üzleti terve, készíti a webáruházát, és szeretné magát teljes erővel belevetni?
Akkor nincs az a cikk, amely meggyőzné önt arról, hogy ne próbálja meg. De mindenképp érdemes kellő kritikával mérlegelnie, készen áll-e egy ilyen munkára. És hogy megvannak-e hozzá a kellő tulajdonságai és szokásai. Ha nincs így, itt az ideje, hogy dolgozni kezdjen rajta.
Tele van ötletekkel, szereti kipróbálni az új dolgokat, alkot és mindig kitalál valami újat. De az egész folyamat harmadánál vagy felénél átvált valami másra. Vagy csak már nem érdekli, és valami teljesen új dologba kezd bele. Ha ez egy kicsit is jellemző önre, gondolkodjon el, milyen motivációra van szüksége ahhoz, hogy valóban végigvigye a dolgokat. Egy webáruház indítása és a további folyamatok, amiket be kell majd állítania és végre kell hajtania, mindezt az utolsó részletig végig kell vinnie. Minden egyes szerződés, üzleti ajánlat vagy akár a vásárlóval folytatott kapcsolattartás is megköveteli, hogy képes legyen befejezni és lezárni a tárgyalásokat. És ha ezeket nem tudja le azonnal, újabb és újabb elintézendő dolgok fognak felhalmozódni, melyek leterhelik és teljesen eláraszthatják. Mindennel időben, azonnal foglalkozzon, mindig fejezze be a megkezdett munkáját. Állítson be egy folyamatot, amely majd segít önnek ebben. Lehet szó feladatfüzetekről, naplókról vagy akár különféle online eszközökről is.
Ha ön one-(wo)man-show-ba kezdett bele, és legalább a kezdetekben egyedül akarja ellátni a webáruházát, ne hagyatkozzon arra, hogy valaki segíteni fog önnek meghozni a fontos döntéseket. Melyik webáruházat válassza? Melyik szállítót? Milyen árakat? Mely országokba szállítson? Melyik fizetési átjárót vegye igénybe? Milyen nagykereskedelmi feltételeket válasszon a potenciális vevői számára? Az interneten rengeteg beszélgetést talál, melyekből meríteni tud. De a döntést végül önnek kell meghoznia. Valaki számára ez egy természetes és egyszerű dolog, másnak azonban gondot jelenthet. A fontos dolgok eldöntése stresszt okozhat. Fejlessze a döntéshozó képességét. Tűzzön ki határidőket a döntéseihez, és gyűjtsön össze az egyes változatokhoz minél több információt, amelyek segítenek gyorsan és észszerűen eldönteni a dolgokat.
A saját vállalkozás gyakran azt jelenti, hogy állandóan azzal van tele a feje. Az e-mailek és a webáruházban kínált termékekkel kapcsolatos kérdések általában egész nap folyamán és este is jönnek, a közösségi portálokon pedig azt feltételezik, hogy ön szinte állandóan aktív. A késedelmes kommunikáció ahhoz vezethet, hogy a termékei iránt érdeklődők inkább a konkurenciát választják. Vagyis ha az ügyfélszolgálatán nem váltja egymást több ember, egyedül kell mindent megoldania, forgalma pedig többek között attól is függ, hogy képes-e megfelelően és időben válaszolni a vásárlóknak.
De a kommunikáció mellett maga az üzlet is lehet az, ami nem hagyja majd nyugodtan aludni. Az adók, bevételek, kötelezettségek, a hirdetések beállítása, a közösségi médiák kezelése, a raktárkezelés és vállalkozása egyéb szempontjai csakis az ön kezében vannak, legalábbis az elején.
Számos folyamathoz könnyen hozzá fog szokni, és idővel már nem fogják annyira leterhelni. Másokhoz emlékeztetőket kell beállítania, később másokra is átruházhat bizonyos dolgokat, ha a webáruháza elkezd pénzt keresni, és ön megengedheti magának, hogy alkalmazottakat vegyen fel. De ne számítson arra, hogy minden magától megy majd, éppen ellenkezőleg, jobb, ha aktívabban keresi azokat az utakat, melyek leveszik a válláról a sok gondot. Ez nemcsak olyan folyamatok beállítását jelenti, amelyek sok dolgot könnyebbé tesznek az ön számára, hanem például a sétákat is a szabadban, könyvek olvasását vagy a testmozgást – bármit, ami akár egy pillanatra is másra tereli a figyelmét.
Az online vállalkozás nem gyáváknak való. Rosszul megy az üzlet? Ne vegye magára, és adjon bele többet! Kérdezze meg vásárlóit, hogy szerintük mit csinál rosszul, és miben tudna fejlődni. Ne féljen rákérdezni a csoportos beszélgetésekben, például a Facebookon. Ne szabadkozzon, hogy többre nem futja, hogy nincs grafikusa, hogy erős a konkurencia, vagy hogy nem képes arra, amiről azt gondolta, hogy menni fog. Fogadja nyitottan a többiek véleményét, és nézzen az üzletére az ő szemszögükből anélkül, hogy a szívére venné. A visszajelzés célja, hogy rámutasson azokra a dolgokra, amiket ön nem vesz figyelembe, vagy esetleg nem is tud róluk. Ez az egyik legjobb módja annak, hogyan tud viszonylag rövid idő alatt sok olyan ötletre szert tenni, melyek előbbre vihetik önt. Kérdezzen, legyen nyitott a többiek véleményére, és ragadja meg belőle a lényeges dolgokat. És persze ne felejtse el átültetni őket a gyakorlatba.
Éjfél után fekszik le, és akkor kel fel, amikor akar. Átalussza a hétvégéket. Az idő fut, és ön nem unatkozik, hanem halogat. Az az érzése, hogy egész nap dolgozik, de a teljesítménye nem valami nagy szám. Egy webáruház működtetése nem anarchia. Próbáljon meg odafigyelni az idejére – mennyi időt tölt hatékony munkával, mennyi a szabadideje, mennyi időt vesznek igénybe a mindennapi rituálék, evés, alvás. Annak érdekében, hogy megakadályozza, hogy élete egy folyamatos vállalkozássá váljon, be kell állítania egy „aktív módot”, amikor valóban hatékony és koncentrált, és egy „passzív módot”, amikor pihen és csak a vásárlók kérdéseire válaszol – vagy pihen és teljesen offline van (automatikus válaszokat állít be, amelyekre később, munkaidőben válaszol).
Nem kell megnéznie minden konferenciát, üzleti szakra járnia, vagy minden nap elolvasnia a legfrissebb híreket az online üzlet világából. Viszont egy webáruház működtetésének fontos része, hogy lépést tartson azzal, ahogy a piac változik. Legyen áttekintése arról, kik a vásárlói, mely közösségi médiákat látogatják a legtöbbet, melyik szállítókat részesítik előnyben, vagy melyik fizetési módokat tartják jelenleg a legpraktikusabbnak. Adjon legalább esélyt valamilyen üzleti médiának, hallgasson üzleti podcastokat, vagy nézzen meg videókat az újdonságokról a YouTube-on. Kövesse a Facebookon az adott területről publikáló oldalakat. Évente legalább egyszer adjon esélyt valamilyen konferenciának is, amely az online vállalkozás számos szférájában képes bővíteni a látókörét, és rengeteg olyan emberrel találkozhat rajtuk, akik az önéhez hasonló problémákkal küzdenek.
Írjon megjegyzést