Webshop marketingterv

Hamarosan vége az évnek, ami a legforgalmasabb időszakkal, a karácsonnyal zárul. Bár a szilveszter még bizonyos piacokon szezonnak számít, a webshopok nagy részénél december 23-án véget ér az év. Jöhet az ünnep, a pihenés…. és a felkészülés a következő évre. A tervezés: hogyan lesznek vevőid 2024-ben.

Webshop marketingterv cover

Ebben segítünk ezzel a bejegyzéssel: segítünk megtervezni az évedet, hogy ne véletlenszerűen, felkészületlenül próbálj meg látogatókat csalogatni a webáruházadba. Legyen ez egy térkép, amivel megtervezheted, hova szeretnél eljutni.

Mi az a marketingterv?

Tanulj a nagyoktól: ők szigorú marketingterv alapján dolgoznak. Már az ősszel elkezdik megtervezni a következő évet. A húsvéti akciós terv már decemberben készen van. A nyári szezon tervezésével télen végeznek. Az őszi iskolakezdésre tavasszal készülnek fel, a nyár pedig azzal telik, hogy a karácsonyi forgalom maximalizálásához minden adott legyen: termékek, mennyiségek, hirdetések.

Készíts te is marketing tervet 2024-re! De mi is az?

A marketingterv egy vevőszerző dokumentum, amely részletesen leírja egy vállalkozás vagy termék marketingstratégiáját és végrehajtási tervét: mit szeretnél elérni, azaz hova szeretnél eljutni, és ahhoz mit kell tenned, milyen feladatokat kell elvégezni.

A marketingtervnek számos célja és eleme lehet: célkitűzések, célpiacok, versenyképesség, költségvetés, a végrehajtás ütemterve és természetesen a teljesítményelemzés.

Egy tipikus marketingterv a következő elemeket tartalmazhatja:

Célok és célkitűzések: Rövid és hosszú távú célok meghatározása, amelyeket a vállalkozás el kíván érni a marketingtevékenységeken keresztül. Hány vásárló, hány rendelés, mekkora forgalom és árrés, stb…. 

Célpiacok és vásárlói szegmensek: Azoknak a piaci szegmenseknek és csoportoknak a meghatározása, amelyekre a marketingtevékenységekkel fókuszálni kell. Ez segít meghatározni, milyen marketing csatornákat érdemes használni, hol kell hirdetni. Hol érhető el a célcsoportod, és ott milyen marketingtevékenységre van lehetőséged. Mit kell ott csinálnod, és mennyibe fog ez kerülni.

Versenykörnyezet és piacelemzés: A versenytársak elemzése, a piaci lehetőségek és kihívások feltárása. Kik a versenytársaid? Ők miben jók? És mik a hibáik? Te miben vagy jobb náluk? Mennyire tud erről a célcsoportod?

SWOT-analízis: Készíts elemzést a webáruházad és a termékeid szempontjából. Mik az erősségek és gyengeségek, milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre, és mik a veszélyek. A hibákat javítsd ki, a veszélyeket hárítsd el, az előnyökre fókuszálj, továbbfejlesztve azokat, a lehetőségeket pedig használd ki.

Termék és ár: Milyen az aktuális termékválaszték, és milyen irányba lehet bővíteni, javítani. Milyen újdonságok várhatók, mik a slágertermékek. Milyen a webáruház árszintje a versenytársakhoz képest. Ha drágább vagy, mi az oka, hogyan magyarázod, kommunikálod ezt a vásárlók felé. Van-e olyan előnyöd, ami megmagyarázza az árkülönbséget. A fogyasztói ár tartalmaz-e elegendő árrést?

Promóció: Milyen promóciós lehetőségek, időszakok vannak az évben? Milyen promóciós üzeneteket tervezel? Indokolt-e az árakciózás, ha igen, elég vonzó-e a kedvezmény mértéke? Milyen promóciókat tervezel még az árakción kívül? A reklám, az értékesítés ösztönzése a forgalom növelése érdekében, a PR és egyéb promóciós tevékenységek részletes megtervezése.

Költségvetés: A marketingtevékenység költségvetési tervezése, beleértve a kampányok, hirdetések, események és egyéb járulékos költségeket.

Feladatok, végrehajtási ütemterv: Mikor és mit kell tenned annak érdekében, hogy a célokat az információk ismeretében elérd? Kinek mik a feladatai, mik a határidők? Készíts marketing naptárt határidőkkel és feladat megjelölésekkel.

Mérés, teljesítményelemzés: Azoknak a mutatóknak a meghatározása, amelyekkel mérhetők a marketingtevékenységek eredményessége, hatékonysága. Mik ezek a mérőszámok és tervszámok? Be van állítva minden cél? Jól mér az erre használt alkalmazás? Működik a mérés?

Mérési számok elemzése

Összefoglalva

A marketingterv tehát segít a webáruházaknak a marketingcélok meghatározásában, a stratégia kidolgozásában, a költségvetés tervezésében és a mérhető eredmények elérésében. De rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon a változó környezethez, vásárlói szokásokhoz és a piac változásaihoz.

Miért fontos egy webáruháznak, hogy legyen marketingterve?

A marketingterv a vevőszerzést tudatossá, kiszámíthatóvá, tervezhetővé teszi. Emellett segít a következő célok elérésében is:

Ismertség növelése: A marketingterv és annak végrehajtása segít a webshop ismertségét növelni a célközönség körében. Ez több látogatót, magasabb konverziót, nagyobb hűséget és bizalmat, növekvő rendelésszámot eredményez.

Célpiac meghatározása és megszólítása: A marketingterv segít a webáruháznak pontosan beazonosítani a célcsoportját és hatékonyan megszólítani azt. A célzott marketing segít abban, hogy az üzenetek és ajánlatok relevánsak és vonzók legyenek a célközönség számára.

Versenyképesség növelése: A marketingterv segíthet kiemelni a webáruházat a versenytársak közül. Az egyedi kampányok és promóciók révén a webshop megmutathatja, miben különbözik a konkurenciától, mitől más és miért jobb tőle rendelni.

Értékesítések növelése: Az átgondolt marketingstratégia és az értékesítésösztönző tevékenységek segíthetnek a webáruháznak növelni a megrendelések számát, ezáltal az értékesítést, az eladást.

Hosszú távú ügyfélmegtartás: A marketingterv nem csak az első vásárlásra összpontosít, hanem segít a hosszú távú ügyfélmegtartásban is. Az ügyfelekkel való kapcsolattartás, hűségprogram és rendszeres kommunikáció révén a webáruház képes lehet megtartani és ismételt vásárlásra ösztönözni a vevőit.

Adatgyűjtés és elemzés: A marketingterv kiváló lehetőséget teremt az adatok gyűjtésére és elemzésére. Az online tevékenység nyomkövetése segíthet megérteni a vásárlói magatartást, optimalizálni a weboldalt és a marketingkampányokat.

Költséghatékonyság növelése: A marketingterv segíthet abban, hogy a webáruház megtalálja a hatékony online marketingcsatornákat, és optimalizálja a költségeket. A céltudatos tervezés segít elkerülni a felesleges kiadásokat, és rámutathat, hogy hol lehet a rendelkezésre álló összeget a lehető leghatékonyabban, legjobb megtérüléssel elkölteni.

Hogyan állítsd össze a marketingtervedet?

Az alábbiakban egy általános útmutató található arról, hogy hogyan állíthatod össze webáruházad marketing tervét:

Célok és célcsoportok meghatározása

Határozd meg a webáruház céljait (pl. növelni az értékesítést, növelni a látogatottságot, új termékek bevezetése, feliratkozók gyűjtése, Facebook csoport tagság toborzása, stb.) Fontos, hogy ezek a célok mérhetők legyenek. A “több forgalmat elérni”, a “nagyobb árrést realizálni” nem megfelelő célok. Ezek helyett fogalmazd meg pontosan, mit szeretnél elérni: 5 millióval nagyobb bevétel, 15%-kal több vásárló, havonta 2 kampány, 2%-os konverziónövelés, stb.

Azonosítsd a célcsoportokat, akikre fókuszálni szeretnél (pl. életkor, nem, érdeklődési kör, viselkedési jellemzők, stb alapján). Gondold át, hol találod őket, hol tudsz kapcsolatba lépni velük, hol tudod eljuttatni az üzeneteidet hozzájuk. Válaszd ki ezek közül azt, ami vélhetően a legjobb eredményt fogja hozni.

Piacelemzés

Ismerd meg a piacodat és a versenytársaidat. Szerezz információt a piac méretéről, sajátosságairól, a szezonalitásokról. Térképezd fel a versenytársakat is, és próbálj megtudni róluk mindent: mennyi a forgalmuk, adózott eredményük, hol hirdetnek, miben jók és miben rosszak. Milyen marketingaktivitásaik voltak az előző évben. Vedd szemügyre a weboldalukat, rendelj tőlük, és elemezd ki alaposan a rendelés teljesítését: mennyi idő alatt küldték ki a csomagot, hogyan kommunikáltak veled, milyen szállítási és fizetési módok érhetők el náluk, mennyiért küldik ki a csomagot, és hogyan csomagolnak. Tedd próbára az ügyfélszolgálatot is, tudd meg, hogyan kezelik a vásárlói panaszokat, nézd meg, milyen garanciák vannak náluk. Olvass véleményeket róluk az Árukeresőn és a Google-ben. Találj rá minél több lehetőségre, szerezz ötleteket a marketing ajánlataidhoz, üzeneteidhez.

SWOT analízis

Határozd meg a webáruházad erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit. Miben vagy jó vagy jobb, mint a versenytársak. Miben vagy rossz, milyen hibáid, hiányosságaid vannak. Milyen kiaknázatlan lehetőségeket látsz, amivel lehetséges lenne a bevétel és a látogatószám növelése. Mik azok a veszélyek, amelyek ronthatják az eredményeidet.

SWOT analízis

Termékválaszték

Vizsgáld felül a választékodat. Határozd meg a slágertermékeket, amelyek a legnépszerűbbek. Van-e csaliterméked, elég jó-e a kínálatod. Vannak helyettesítő és kiegészítő termékeid? Megtalálhatók a népszerű márkák?

Hova pozícionálod a webáruházadat? Milyen a webshop árszintje? Versenyképesek az áraid, tartalmaznak elegendő árrést? Tudsz és akarsz időnként árakciózni?

Ütemterv

A célcsoportok ismeretében írd össze a szóba jöhető marketingcsatornákat, marketingeszközöket (SEO, közösségi média, Google Ads, keresztmarketing, influencer marketing, hírlevél, blog, stb.). Határozd meg a promóciós időszakokat, készíts ajánlatokat, és tervezz kampányokat. Társíts hozzájuk mikro célokat, költségeket. Vezesd fel őket a marketing naptáradba.

Ne csak árakciókban gondolkozz. Kupon, ingyenes szállítás, hűségprogram, nyereményjáték, újdonság bevezetése, tematikus promóciók, időszakos termékajánlat, stb.). Vezess marketing naptárt.

Mérés

Használd a Google Analytics-et, vagy más mérésre képes alkalmazásokat, és mérj. Elemezd ki az eredményeket, hasonlítsd össze egymással a különböző promóciókat, keress sikereket, amelyekre alapozhatsz, és keress hibákat, amelyeket ki kell javítanod. Folyamatosan ellenőrizd a beállításokat, hogy a beállított mérések pontos adatokat adjanak.

Költségvetés

Határozd meg a marketingtevékenységek költségvetését, és tervezd meg a bevételeket, kiadásokat. Oszd fel a rendelkezésre álló büdzsét, de az év közben tartsd rajta a szemed, és módosíts rajta, ha az élet úgy kívánja.

Fontos, hogy a terv nem kőbe vésett. Az év hozhat meglepetéseket, előre nem látható eseményeket, történéseket. Ezért szükség esetén pontosítani, módosítani kell ezt a tervet – akár drasztikusan, ha az élet úgy kívánja. A COVID pl. sok vállalkozás marketingtervét borította.

Ugyanez igaz a kampányokra is. Ha elindult, folyamatosan ellenőrizned kell az eredményeket, a rosszul teljesítő hirdetéseken próbálj meg javítani, vagy akár állítsd is le azokat. A jól teljesítő hirdetéseket pedig elemezd, meg kell tudnod, miért teljesített jól, hogy ezt a tapasztalatot hasznosítani tudd a jövőbeli tervezésnél.

Bejegyzés navigáció

Írjon megjegyzést

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzenet elküldésével elfogadja az adatvédelmi irányelveket