Ön is elindítaná végre saját webáruházát, csak éppen nem tudja mi lenne a megfelelő ötlet? Esetleg már van pár ötlete, de nem biztos a dolgában? Higgye el, sok-sok ezer embert foglalkoztat ez a kérdés világszerte, de mi most megpróbálunk segíteni. Inspirálódjon, gyűjtsön ötleteket cikkünkből!
Egy dolog biztos: sikeres webáruházat indítani és működtetni egyáltalán nem lehetetlen. Ha ügyesen csinálják, szinte nulla befektetéssel, némi odafigyeléssel csupán idő kérdése, és jönnek majd az eredmények. Alábbi cikkünkben nem csupán ötleteket adunk, de sok más szempontot is mérlegelünk, ha éppen indulás előtt áll.
Még mielőtt rátérnénk a lehetséges webshop ötletek felsorakoztatására, vegyük előbb tételesen sorba, milyen a „jó”, vagyis ideális termék az online kereskedelem szempontjából. Be kell látni, van néhány speciális, és természetesen nem túl speciális szempont is a termékválasztás kapcsán, amelyeket megéri átgondolni, mielőtt elindul a webáruház.
Nézzük előbb azokat a tényezőket, amelyek kifejezetten az e-kereskedelemben forgalmazott termékekre jellemzőek. Milyen a jó termék, ha online szeretnénk boltot nyitni?
Van néhány olyan szempont is, amelyek nem csak az e-kereskedelemben kell, hogy érvényesüljenek, de a gazdaságos működés lényege is egyben, legyen szó bármilyen vállalkozásról. Milyen egy jó, kereskedelemre szánt termék?
vagy
És/vagy
A fenti 3 tényező alap dolognak tűnik, amennyiben azonban belegondolunk egyik-másik termék profitabilitásába, vagy a reálisan eladható mennyiségbe, gyorsan kiderül, óriási különbségek fordulnak elő. Míg az egyik terméktípusnál a 7-10%-os profit is már jónak tekinthető (pl. a legtöbb élelmiszer esetében), vannak akár 40-50%-os árréssel is eladható termékek (pl. saját márkás termékek). Belegondolt már abba, hogy az Ön esetében melyik a reálisabb lehetőség? Ha terméket választ webáruházának, mindenképpen tesztelje a fenti kérdésekkel is.
A kereslet, a reálisan eladható mennyiség kérdése megkerülhetetlen. A célközönség mérete tehát kritikus fontosságú, de az is, hogy lehetőleg valamilyen már meglévő problémára adjon megoldást a termékünk. Ha nincs megoldásra váró probléma, az sem feltétlenül gond, bár némileg nehezebb lehet az eladási folyamat.
Ez az a kérdés, amelyre mindenki választ szeretne kapni, aki vállalkozáson töri a fejét. Az, hogy mire van, netán mire lesz a jövőben kereslet, egy olyan kérdés, amire senki nem fog biztos választ adni (vagy ha igen, az nagy eséllyel lódít 😊). Ámbátor az is tény, rengeteg olyan technika és módszer létezik, amelyekből hasznos információk és adatok nyerhetőek. Információk tudatában pedig szinte biztos, hogy jobb döntést hozunk.
Mielőtt bemutatnánk néhány olyan eszközt, amely segítségével piackutatás végezhető, meg kell említeni az intuíció jelentőségét. Ami az intuíciót, más szóval a megérzéseket illeti, a szakértők egy része azt mondja, egy ugyanúgy fejleszthető képességről van szó, mint ahogy bármi más is az. Megint mások azonban azt vallják: a ráérzés képességére születni kell. Akármi is legyen a helyzet az Ön esetében: saját megérzésekre, a „belső hangra” hallgatni éppúgy jó lehet, mint alkalmazni a technika vívmányait. A legjobb hír pedig az, hogy a két dolog egyáltalán nem zárja ki egymást.
A nagy többség számára mindenesetre egyszerűbb megoldásnak tűnik igénybe venni azokat a nagyszerű eszközöket és oldalakat, amelyek legtöbbször ingyen bárki számára elérhetőek a világhálón. Könnyen ellenőrizhető, vajon a kigondolt ötlet mennyire tűnik a gyakorlatban életképesnek. Nézzünk néhány példát!
A leghíresebb oldalak, amelyekről szinte már mindenki rendelt: AliExpress, Ebay, Alibaba, Amazon. Érdemes azonban nem csupán vásárlásra, de piackutatásra is használni őket. Meg lehet nézni a legnépszerűbb („best seller”) termékeket az egyes kategóriákban, de sok információ gyűjthető a visszajelzésekből, kommentekből, értékelésekből is.
Nem véletlen, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a dropshippinggel foglalkozó oldalak. Röviden arról van szó, hogy egy már működő logisztikai folyamathoz csatlakoztatható egy webáruház. Nem kell csomagolással, raktározással, számlázással bajlódni, hiszen egy ún. fulfillment cég ezt elvégzi helyettünk. Sőt, akár a termékválasztásban is rengeteget segíthet, hiszen sok esetben már meglévő raktárkészlettel és termékötletekkel és kapcsolatokkal állnak a webáruházat indítók rendelkezésére. Elég csak böngészni a jól felkészült partnerek oldalát, és könnyen találni megfelelő, online árusításra alkalmas termékeket.
Az internetes keresés alfája és omegája nem más, mint a Google, így nem titok, hogy elképzelhetetlen mennyiségű információnak van ez a rendszer a birtokában. A Google Trends oldalon bármilyen kifejezés, bármilyen nyelven, bármilyen időintervallumra és földrajzi régióra szűrve leellenőrizhető. Egészen konkrétan azt lehet itt megtudni, hogy miként alakultak a keresések a Google-ban az adott kifejezésre, más szóval mi mindenre kerestek rá a látogatók. Ezáltal könnyen képet lehet arról kapni, hogy egyre többen, esetleg egyre kevesebben keresnek-e az adott kifejezésre, illetve más kifejezésekkel is könnyen összehasonlítható egyik-másik ötlet. Ebből az információból következtetni lehet témákra, amelyek foglalkoztatják az embereket. Az alábbiakban néhány példát is bemutatunk, amelyek által könnyen megérthető a dolog logikája.
Amennyiben Ön azon szerencsések közé tartozik, akinek már meglévő (offline, tehát hagyományos) boltja van, ezáltal adott a termékkínálat, valószínűleg az alábbiak nem lesznek érdekesek. Aki azonban ötletekre, inspirációra vágyik, talán segíthetünk! A cél nem elsősorban egy kész megoldás átnyújtása, hiszen az nem lenne elég eredeti. Sokkal inkább a témáról való gondolkodás sokféleségét szeretnénk átadni olvasóinknak. Nézzük a példákat!
A Google Trends statisztikájából látható, hogy az állítható asztalok iránti kereslet az elmúlt évtizedben lassan, kiszámítható biztonsággal szépen növekszik. Aki ezeket a termékeket kezdte időben forgalmazni, anélkül tudott piacot nyerni magának, hogy különösebb erőfeszítéseket kellett volna tenni. A Shoptet oldalak közül ezen a fronton kiemelkedő szolgáltatást végez a Fabulo.hu, amely életmóddal, egészséggel kapcsolatos termékeket forgalmaz. A webáruházat bemutató beszélgetésünk itt olvasható.
Szintén a Google Trends statisztikából kitűnik, hogy a ketogén diéta kifejezésre rendkívül stabil és nagy mennyiségű keresés érkezett, mégpedig hosszabb időn keresztül. Ezt a fajta hullámot érdemes meglovagolni, hiszen ami az amerikai és egyéb külföldi piacokon történt a múltban, az valószínűleg hazánkra még csak most fog várni. Jó példa lehet a Ketomix tevékenysége, amelyet több országban is Shoptet motor hajt.
Érdemes a társadalmi trendeket is figyelembe venni, ha üzletről van szó. A koronavírus miatti bezártság, a sok otthon töltött idő, a sporthoz, a szórakozási lehetőségekhez való limitált hozzáférés nagyobb hangsúlyt helyezett otthonunkra és annak kényelmére. Kimondottan nagy jövő áll az „okosotthon” kialakítása előtt, ebbe pedig sok minden beletartozhat: az intelligens fénytechnika, biztonságtechnika, árnyékolástechnika, de a sor folytatható. A trendek mindenesetre ígéretesen alakulnak:
A környezetvédelem egyre nagyobb hangsúlyt kap most már társadalmi és politikai szinten is, ráadásul felnövekvőben van egy a téma iránt érzékeny korosztály. Ezért nem meglepő, hogy a környezetbarát megoldások beférkőzni látszanak a mindennapjainkba. A környezetbarát öltözködés, étkezés, divat mind-mind kelendő termékkategóriák lehetnek.
Egyre több az érzékeny, allergiás ember, akik hatalmas célcsoportot jelenthetnek például a cukormentes, gluténmentes ételekre, vagy más speciális élelmiszerekre.
A Shoptet Közép-Kelet-Európában több mint 30 000 webáruházat működtet, így az ügyfeleinktől kapott visszajelzésekből temérdek tapasztalatunk van a sikertermékekről. Webáruházaink döntő többsége külföldön működik elsősorban, de rengeteg van köztük, amelyek többnyelvűek, és regionális szereplőként több határon át kereskednek. Nézzük meg az alábbiakban a Shoptet rendszerében működtetett webáruházak forgalmának alakulását, különös tekintettel Csehországra.
Mit tanulhatunk a cseh online piactól?
A cseh trendek azért lehetnek mérvadóak a magyarországi online kereskedők számára, mert a cseh online világ Európán belül roppant előremutatónak tekinthető. Az egy főre jutó webshopok száma roppant magas, más szóval az ország méretéhez képest eszméletlenül sok a webáruház.
Nézzük a számokat! Az előző évhez képest az alábbi növekedés történt termékkategóriánként:
A számokból az látható, hogy jóval átlagon felüli növekedés tapasztalható néhány termékkategóriában, amelyekre érdemes lehet figyelni a jövőben, ha valaki népszerű webshop termékek kapcsán keres információt. Érdemes lehet például gyűjteményekkel (érmékkel, nemesfémekkel, bélyegekkel és egyéb ritkaságokkal) foglalkozni, de az erotikus termékek is ígéretesnek mondhatóak. Az építőanyagok még csak most kezdenek online is elérhetőek lenni, de az ékszerek, a turizmus és a listában is látható több egyéb kategória is elgondolkodásra ad okot.
A világ egyik legdemokratikusabb találmánya a webáruház, hiszen szinte bárki elindíthatja és sikerre viheti ezt a típusú vállalkozást. A megfelelő termékválasztás kérdését azért is érdemes átgondolni, mert minden közönségnek más típusú termék válhat be. Például:
A lényeg az, hogy mindenkinek más nyeri el a tetszését. Nincsen egyetlen helyes megoldás, ha a tökéletes webáruház terméket keressük.
Bármennyi statisztikát és elemzést néz át az ember, muszáj leszögezni: csak abban lehetünk sikeresek, amit szívvel-lélekkel csinálunk. Kell a szenvedély, az őszinte érdeklődés ahhoz, hogy sikerre vigyünk egy projektet, legyen szó e-commerce-ről, vagy másról. Szóval legyen szó bármilyen területről, amelyen otthonosan mozog a jövendőbeli webáruház-tulajdonos: nem szabad elvetni csak azért, mert nem szerepel az aktuális „sikerterméknek” kikiáltott listákon. Akkor megyünk biztosra, ha szívből (is) csináljuk! 🙂
Tisztelt Címzett ! Azt írták följebb, hogy a kézműves termékeknek tökéletes a webshopp. Én kézművesként natúr fajátékokat készítek gyerekeknek, ezekhez önök szerint kell valamiféle engedély ahoz hogy webshopban áruljam őket ? Szintén följebb azt írták vigyázni kell a gyerekjátékok forgalmazásával. Üdvözlettel: Varga J. Zoltán
Kedves Zoltán,
Örülünk, hogy írásunkkal felkeltettük érdeklődését a webáruházak világa iránt.
A jogászunkkal való rövid egyeztetés után azt a tanácsot tudjuk megfogalmazni, hogy a 14 évnél fiatalabb gyermekeknek gyártott játékok valóban egy nagyon szabályozott területnek számítanak az Európai Unióban, és különösen Magyarországon. A gyermekjátékok fokozott védelme miatt kijelenthető, hogy a jogszabályok nem tesznek különbséget a forgalmazás helye alapján a követelmények között. Más szóval tehát: nem vonatkoznak eltérő szabályok a webáruházon keresztül történő kereskedelemre, mint például a hagyományos boltokban történő kereskedelemre.
Ami a gyerekjátékok biztonságáról szóló jogszabályokat illeti, ajánljuk áttanulmányozásra a 38/2011. (X. 5.) NGM rendeletet, amely magyarországi viszonylatban aktuális. Meg kell még említeni, hogy amennyiben gyártóként tevékenykedik, az európai normák értelmében CE megjelöléssel is szükséges ellátni a játékokat. Sajnos pontosabb információkkal nem tudunk szolgálni a témában, így megkérjük, amennyiben többet szeretne megtudni a területről, próbáljon meg felkeresni egy jogi szakértőt. Amennyiben webáruháza elkészítéséhez van szüksége segítségre, keresse bizalommal ügyfélszolgálatunkat.
Üdvözlettel,
Márta a Shoptettől